خدمات مشاوره مدیریت، سیستم های مدیریت کیفیت ایزو، مدیریت منابع انسانی،سیستم های بهبود و آموزش

برگزاری دوره های آموزشی مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت ایزو

1.     مدیریت استراتژیک

2.     الزامات  استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2008


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مشاوره برای طراحی ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت

با گروه مشاوران مدیریت راهبرد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

بسیاری از شركت های صنعتی در پروسه های ساخت و تولید به جز دستگاه ها و ماشین آلات از تجهیزات دیگری نیز استفاده  می كنند تا مراحل مختلف تولید محصولات متنوع خود را به انجام رسانند.

معمولا امکانات و منابع مختلف تولید را با فرآیندهای مختلف تحت مدیریت و کنترل در می آوریم. به عنوان مثال دستگاه ها و ماشین آلات را با تعریف و پیاده سازی فرآیند نگهداری و تعمیرات تحت نظارت در می آوریم یا فرآیندهای دیگری را برای مدیریت منابع انسانی، مواد اولیه و . . . تعریف می کنیم.

طراحی، طرح ریزی، پیاده سازی و بهبود فرآیند مدیریت ابزار -  قسمت اول


برچسب‌ها: فرآیند, مدیریت ابزار
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هفدهم فروردین 1392ساعت   توسط حسین عبدی | 
بهبود و بهره وری

مدیریت استراتژیک

تعویض تک دقیقه ای قالب

کاهش هزینه

مدیریت

سیستم مدیریت کیفیت

مدیریت عملکرد

مدیریت منابع انسانی

داستان های مدیریت

مدیریت ارتباط با مشتری


برچسب‌ها: مدیریت, سیستم مدیریت کیفیت, بهبود و بهره وری, مدیریت استراتژیک, مدیریت منابع انسانی
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم آبان 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

فرآيند هاي سازمان شامل فعاليت های عمده و کلان کسب و کار هستند. در صورتی که بدانید که چگونه مدیریت کردن این فرآیندها باعث كارا بودن و اثربخش بودن آنها می شود، آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز قدری امیدواری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به فرآیند مدیریت منابع انسانی به عنوان فرآیندی مهم و تعریف و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان، طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد.

با تعريف شاخص هاي اندازه گيري عملكرد، مقدار و ميزان اثربخشي و كارايي را مي توان محاسبه نموده و با در اختيار داشتن داده هاي حقيقي از محاسبه اين شاخص هاي كليدي، امكان برنامه ريزي ، اجرا، بازبيني و اقدام اصلاحي به وجود مي آيد. تنها در اين صورت است كه برنامه هاي مديريت عملكرد و بهبود ، پشتيبان مناسبي به لحاظ اطلاعات موثق پیدا کرده و و نتیجه بخشی آنها افزایش می یابد.



برچسب‌ها: شاخص های کلیدی عملکرد, مدیریت منابع انسانی, فرآیند
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دهم مرداد 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

اگر شما در مقام مدیر ارشد و مدیرعامل و یا به عنوان مشاور مدیریت بتوانید در یک سازمان یک سیستم ارتباطی موثر و کارآمد ایجاد کنید توانسته اید یکی از پایه های اصلی موفقیت کسب و کار آن شرکت را بنا نمایید.

بنا به سوابق و تجارب این امر، بسیار محتمل و نزدیک به یقین می باشد که یک کسب و کار در قالب سازمان و شرکت اگر فاقد ارتباطات صحیح باشد، جریان امور دچار مشکل شده و سررشته ی امور از دستان مدیران آن خارج خواهد شد.

 

مدیریت و ارتباطات

همانطور که در قسمت مقدمه دیدید در صورتی که یک سازمان نتواند سیستم ارتباطی موثری را طرح ریزی و پیاده سازی نماید، مدیران آن نخواهند توانست دیگر وظایف عمومی مدیریتی خود مانند برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل، تصمیم گیری، نظارت و . . . را نیز به صورت قابل قبولی انجام دهند. اساسا مدیریت چنین واحدی به صورت مطلوب امکانپذیر نخواهد بود.



برچسب‌ها: ارتباطات سازمانی, سیستم مدیریت کیفیت, مدیریت, فرآیند, چارت سازمانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم تیر 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

عمر مسن ترین واحد تضمین کیفیت در باسابقه ترین سازمان های کشور، شاید به اندازه ی یک جوان بیست ساله هم نباشد، مدیران تضمین کیفیتی هستند که سن و سال دار و مسن باشند اما واحدهای تضمین کیفیت جوان هستند.

جوانی همیشه با واژه های انرژی، شادابی و سرزندگی قرین و همنشین بوده است. واحدهای جوان تضمین کیفیت تا کنون راهی طولانی را در این مدت کم طی کرده و گام های زیادی برداشته اند اما راهی بس طولانی تر نیز در پیش روی خود دارند.

زمینه ی کاری این واحد، وظایفی که به عهده ی مدیران و کارشناسان این بخش مهم از سازمان ها گذاشته شده و خواسته ها و انتظاراتی که از آنها وجود دارد را کم وبیش می دانیم. با این حال در این مطلب می خواهیم تجربه ی این دو دهه را در باز تعریفی از رسالت و مأموریت این واحد سازمانی ارائه داده و سعی خواهیم کرد که کارکردهای مطلوب واحد تضمین کیفیت را در ارائه ی خدماتی منطبق با نیازهای واقعی سازمان ها در جهت بهبود وضعیت خود تعریف کرده و تشریح نماییم.



برچسب‌ها: تضمین کیفیت, سیستم مدیریت کیفیت, رفتار سازمانی, ساختار سازمانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سوم تیر 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

اگر شرکت شما در صنعت خودرو فعال است و قطعات یا مجموعه های خودرو را تولید می کند، مطمئنا آگاهی دارید که در صنعت خودرو، مشتریان پیش از عقد قرارداد خرید محصولات، یعنی قطعات و مجموعه های خودرو، مدارک و اسناد مختلفی را در اختیار شما به عنوان سازنده قرار می دهند تا شما بتوانید روی سفارش آنها مطالعه و تحلیل کرده و نسبت به امکانسنجی فنی و مالی اقدام نموده و پس از تأیید آن نسبت به طراحی فرآیند ساخت، تولید نمونه اولیه، تولید یک روز خط و نهایتا تولید انبوه اقدام نمایید.

مدارکی که مشتری در اختیار شما قرار می دهد عمدتا شامل موارد زیر می باشد.

·         نقشه محصول به صورت مدرک کاغذی یا فایل کامپیوتری

·         نمونه قطعه

·         طرح تست و آزمون Test Plan

·         استاندارد ها و مدارک مرجع


برچسب‌ها: سیستم مدیریت کیفیت, صنعت خودرو, امنیت اطلاعات, مشتری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم خرداد 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مدیریت منابع انسانی نیز از نگاه طراحان و گردآورندگان سیستم های مدیریت کیفیت دور نمانده است. مسائل مربوط به منابع انسانی و مدیریت آن به صورت مرتبط با مدیریت کیفیت در بند 6-2 آمده است.

در مطلب مدیریت منابع انسانی در سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001 و ISO TS 16949 -قسمت اول  برخی از قسمت های بند 6-2 توضیح داده شد. در این مطلب به ادامه توضیح بندهای استاندارد یعنی آموزش می پردازیم.

 

متن استاندارد

6-2-2-2  آموزش



برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی, آموزش, انگیزش, سیستم مدیریت کیفیت, کار تیمی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم خرداد 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 و ایزو تی اس 16949 در مورد جنبه های مختلف کسب و کار نکاتی را به عنوان الزام و بایدها و همچنین مواردی را تحت عنوان راهنمایی و یادآوری ارائه کرده اند. بند ششم این استانداردهای بین المللی به مدیریت منابع پرداخته است، همانطور که آگاهی دارید برای انجام هر فعالیت اقتصادی و هر نوع کسب و کار نیاز به منابع و امکانات خاص آن وجود دارد که عمدتا شامل محیط، زیر ساخت، تجهیزات و دستگاه ها، نیروی انسانی و غیره می باشد.

شما برای تأمین و به کارگیری این منابع نیاز به سیستمی دارید که با پیاده سازی آن بتوانید منابع لازم را فراهم آورده و استفاده موثر و مفیدی از آن ها بنمایید. سیستم مدیریت کیفیت بخش هایی از این مکانیزم را به صورت عام و کلی برای شما تعریف نموده است. همانطور که در بالا گفتم بند ششم استاندارد به مسائل مربوط به مدیریت منابع می پردازد و ما نیز بنا بر آن داریم که اصول و نکات ارائه شده را شرح و تفصیل دهیم.



برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی, استخدام, صلاحیت منابع انسانی, سیستم مدیریت کیفیت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم خرداد 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

7-5-5-1   انبارش و موجودی

به منظور تشخیص خرابی، شرایط محصول در انبار باید در دوره های زمانی برنامه ریزی شده مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

جهت اجرای این الزام استاندارد شما باید شرایط نگهداری محصول نهایی و آماده شده را در انبار تعریف نمایید. برای تعریف چگونگی انبارش محصول در انبار، مواردی مانند نوع بسته بندی، شرایط محیطی انبار مانند دما، رطوبت، نور و . . . را برای نگهداری محصول در نظربگیرید


برچسب‌ها: انبارش, مدیریت موجودی, سیستم مدیریت کیفیت, صنعت خودرو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم خرداد 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

واحد تضمین کیفیت و مبحث سیستم ها و روش ها

سازمان هايي كه بنا به دلايل مختلف به پياده سازي سيستم هاي مديريت كيفيت روي مي آورند، بنا به ضرورت واحدي به نام تضمين كيفيت را ايجاد مي كنند تا عهده دار وظايف طرح ريزي، استقرار و بهبود سيستم مديريت كيفيت شود. وظايف گوناگوني به عهده ي اين واحد گذارده مي شود از مميزي داخلي سيستم مديريت كيفيت گرفته تا انجام فعاليت هايي مانند اقدام اصلاحي و پيشگيرانه، كنترل مستندات، بهبود مستمر و در بعضي موارد آموزش و حتي مديريت پروژه هاي درون سازماني.


برچسب‌ها: تضمین کیفیت, سیستم مدیریت کیفیت, ساختار سازمانی, سیستم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم اردیبهشت 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

شما مدیر تضمین كيفيت هستید

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

همانطور که می دانید، مدیر تضمین  از سوی مدير عامل برگزيده می شود و عهده دار مواردی مانند انجام امور مربوط به مدیریت افراد تحت نظارت و برخی وظایف دیگر که در ادامه مطلب به آن ها می پردازم.

 

شرایط عمومی

قویا توصیه می گردد که در انتصاب مدیر تضمین داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی یکی از معیارهای احراز صلاحیت باشد .


برچسب‌ها: تضمین کیفیت, مدیر, ساختار سازمانی, سیستم مدیریت کیفیت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

محاسبه و بهبود هزینه های کیفیت Cost Of Quality

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مقدمه

محاسبه هزینه های کیفیت از راه های بسیار مناسب و اثربخش در تعیین میزان واقعی اثربخش و کارایی فعالیت ها و فرآیندهای سازمان شما می باشد تا دریابید که با به کارگیری سیستم های مدیریت کیفیت چه مقدار در جهت بهبود و توسعه کسب و کار سازمان خود موفق بوده اید .

مشخص است که هر سازمانی با پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 – ISO 9001  و ایزو تی اس – ISO TS 16949  در پی بهبود و پیشرفت خود می باشد . این بهبود به صورت کاملا عیان و آشکار در مطلوب بودن خدمات ارائه شده به مشتریان و بهبود کیفیت محصولات تولید شده ، کاهش ضایعات ، کاستن از دوباره کاری ها و کم کردن فعالیت های اشتباه و نادرست دیده می شود . هزینه های کیفیت به صورت مقداری و کمی تلاش سازمان در رسیدن به اهداف بهبود خود را اندازه می گیرد و به شما در تعیین مسیر حرکت و بازبینی و اصلاح آن کمک می کند و جهت صحیح را مانند قطب نما به شما نشان می دهد .


برچسب‌ها: کاهش هزینه, هزینه های کیفیت, بهبود
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

طرح های اقتضایی

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

سازمان ها در انجام عملیات اصلی خود یعنی ارائه خدمات و یا تولید محصولات از منابع گوناگونی استفاده می کنند . این منابع ، فهرست های مختلفی دارد یکی از فهرست های اصلی 7M+2E می باشد که شامل موارد زیر می باشد .

1.     Man

2.     Material

3.     Method



برچسب‌ها: مدیریت بحران, سیستم مدیریت کیفیت, مدیریت, برنامه ریزی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم اردیبهشت 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

شناسایی و تعریف فرآیندها در سیستم های مدیریت کیفیت

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مقدمه

اولین گام اجرایی در پی ریزی ، طراحی و استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و یا ISO TS 16949 برای هر سازمانی چه صنعتی و تولیدی و یا خدماتی ، شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . زیر ساخت و سنگ بنای یک سیستم مدیریت کیفیت منسجم و مناسب ، همین فرآیندهایی می باشند که در تناسب با سازمان ، کسب و کار آن ، اهداف و فعالیت های آن تعریف شده اند .


برچسب‌ها: فرآیند, سیستم مدیریت کیفیت, مطالعه موردی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه چهارم اردیبهشت 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

ویژگی های عمومی شاخص ها و  اهداف

در سیستم های مختلف مدیریتی شما نیاز دارید که اهدافی را طراحی کرده و از آنها استفاده نمایید . این اهداف بایستی دارای ویژگی های خاصی باشند تا به عنوان هدف در نظر گرفته شوند . در زیر دو دسته  از ویژگی هایی که برای اهداف ارائه شده اند را مطالعه خواهید کرد .

 

SMARTER

اختصاصي باشد                                   Specific


برچسب‌ها: شاخص, اهداف
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1391ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

در يك سازمان ، شناسايي مشكلات و مسائل و سپس رفع و حل آن ها از مهمترين اقداماتي است گه سيستم مديريت آن سازمان بايد اولويت اول را به آن ها اختصاص دهد . اين مهم در سازمان هايی که داراي سيستم مدون مديريت كيفيت است از طریق فرآيند اقدام اصلاحي صورت مي پذيرد كه پیش از این در مطلب اقدام اصلاحی  به آن پرداخته ام .

اما زمان هایی وجود دارد و موقعيت هايي پيش مي آيد كه روند اجراي فعاليت هاي شركت به گونه اي است كه مشكل خاص و مسئله ي مشخصي به چشم نمي آيد و فعاليت ها و فرآيندها سير عادي و روال طبيعي خود را طی مي كنند . در اينجا زمينه اصلي برنامه ريزي هاي مديريت شرکت بایستی شناسايي فرصت هايي براي بهبود باشد .



برچسب‌ها: بهبود, مدیریت, بهبود مستمر, سیستم مدیریت کیفیت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم اسفند 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

فرآيند هاي اصلي سازمان شامل فعاليت ها و فرآيندهايي هستند كه عمليات توليد يا ارائه خدمات را شامل مي شوند . به جز این نوع فرآیندها ، فرآیندهای دیگری نیز مانند فرآیندهای مدیریتی و مشتری مدار نیز تعریف شده اند .

در صورتی که این امکان و توانایی را داشته باشید که نحوه و چگونگی مدیریت این فرآیند باعث كارا بودن و اثربخش بودن اين فرآيند باشد آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز در گام اول و در مراحل بعدي براي توسعه و رشد آن مي توان اميدوار بود .

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به فرآیند تولید به عنوان یک فرآیند اصلی و تعریف و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود ، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد .


برچسب‌ها: شاخص های کلیدی عملکرد, فرآیند, تولید
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

يكي از مراحل اجرايي فرآيند اقدام اصلاحي و پيشگيرانه ،سنجش و اندازه گیری اثر بخش بودن یا نبودن فعالیت هایی که در چارچوب اقدام اصلاحی طرح ريزي و اجرا گرديده اند

مطابق تعریف اقدام اصلاحی این فعالیت ها انجام می شوند تا از وقوع مجدد عدم انطباقی که روی داده است جلوگيري كنند . سنجش اثربخشي اقدام اصلاحي تقريبا پيش از آخرين مرحله از اين پروسه یا رويه مي باشد .

 با روش هاي زير مي توان سنجيد و تعيين نمود كه آيا اقدام اصلاحي انجام شده مثمر ثمر بوده يا خير ؟


برچسب‌ها: اقدام اصلاحی, سیستم مدیریت کیفیت, اثربخشی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ششم آبان 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

استاندارد مدیریت موفقیت پایدار در یک سازمان ISO 9004 : 2009 ، یک رویکرد سیستم مدیریت همراه با نگرشی استراتژیک ارائه می کند . دراین مطلب نکات کلیدی این سیستم را به صورت گزینشی ، خلاصه و همراه با اندکی شرح و تفسیر آورده شده است تا برای استفاده و کاربرد قدری آسانتر باشد . در اینجا تعاریف و مفاهیم در کنار نکاتی که استاندارد برای اجرا و پیاده سازی ، توصیه می کند درج شده است ، نکاتی که شما را در جهت ایجاد بهبود در سازمان با هدف کسب موفقیت پایدار کمک خواهد کرد . در صورتی که بخواهید دقیقا مطابق استاندارد اقدام نمایید بایستی که به متن استاندارد مراجعه نمایید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم شهریور 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

از مراحل مهم پیاده سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و ISO TS 16949 تهیه و تدوین مدارک و مستندات می باشد . مدارکی که در متن استاندارد مشخص و الزامی شده و همچنین مستنداتی که بنا به شرایط خاص سازمان شما ، لازم و ضروری می باشد . به عنوان مثال مدارک نظامنامه کیفت ، خط مشی کیفیت ، روش های اجرایی الزامی در متن استاندارد بر ضرورت تهیه آن ها به صورت اجباری تأکید شده است . مواردی دیگر مانند دستورالعمل ها ، فرم ها و غیره بنا به شرایط سازمان است که نیاز به تهیه و تدوین آن ها احساس می شود .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه دوم شهریور 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مستندات مورد نیاز استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و ISO TS 16949 شامل چهار سطح به شرح زیر می باشند .

  1.  نظامنامه کیفیت Quality Manual
  2. روش های اجرایی Procedures
  3. دستورالعمل های کاری و شرح شغل ها Work / Job Instruction
  4. سایر مستندات ، فرم ها و سوابق کیفیت Documents / Records



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم شهریور 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 
مقدمه

همانطور که در مطلب " اقدام اصلاحی" ملاحظه نمودید ، اقدام اصلاحی را جهت جلوگیری از وقوع مجدد یک عدم انطباق رخ داده ، طراحی و اجرا می کنیم . مطمئن هستم شما نیز به این نکته واقف هستید که در صورت امکان ، بهتر است پیش از وقوع یک مشکل ، آن را شناسایی کرده و اقداماتی را جهت جلوگیری از وقوع آن به کار ببندیم .

تعریف

اقدام پیشگیرانه به اقداماتی گفته می شود که جهت جلوگیری از وقوع عدم انطباقی که هنوز روی نداده است ، طراحی و اجرا می گردد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هشتم مرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 


حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

معمولا در هر سازمانی ، اشتباه ، مشکل و خطا و موارد دیگری که نشان دهنده ی رخ دادن یک مسئله نامطلوب باشد اتفاق می افتد . این موارد را در سیستم مدیریت کیفیت ، عدم انطباق یا مغایرت  می نامیم . عدم انطباق ممکن است در حوزه های سیستم ، فرآیند ، محصول و . . . رخ دهد ، مهم شناسایی و در ادامه نوع و نحوه ی برخورد با آن می باشد . نحوه شناسایی عدم انطباق ها می تواند بصورت سیستماتیک و نظام مند باشد یا به صورت مشاهده ی اتفاقی . موارد نظم یافته شناسایی مغایرت ها به شرح زیر می باشد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم مرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

هنگامی که سازمانی با یک نگاه استراتژیک و آگاهانه ، تصمیم به طرح ریزی و پیاده سازی و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مانند الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 2008 ، الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO TS 16949 2009 و غیره می نماید ، یکی از مراحل مهم ، انتخاب CB یا همان شرکت گواهی دهنده Certification Body می باشد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم مرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 


حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

مقدمه

همیشه در سازمان ها مشکلاتی بروز می کند که در صورتی که در قالب یک فرآیند ، علل ریشه ای وقوع مسئله شناسایی نگردد و برای رفع آن اقداماتی مناسب تعریف نشده و اجرا نگردد ، احتمال وقوع مجدد و حتی چند باره ی مشکل وجود خواهد داشت . به همین دلیل سازمان ها در صورتی که یک سیستم مدیریت بر فرآیندهای اصلی و فعالیت های عملیاتی سازمان حاکم باشد برای حل مسئله از روش های نظام مند و سیستماتیک استفاده می کنند . در اینجا نیز فرآیند حل مسئله به صورتی اجرایی و ساده ارائه گردیده است . این فرآیند شامل شش مرحله است که عناوین مراحل و جزئیات اجرایی آن در زیر تشریح شده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه یکم مرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 
همانطور که می دانید ، سیستم مدیریتی که توسط سازمان ایزو تدوین و منتشر شده ، روش ها و مکانیزم هایی را برای مدیریت واداره یک کسب و کار تعیین کرده تا سازمان ها با اجرای آن ها بتوانند فعالیت های تولیدی و خدماتی خود را سازماندهی کرده ،به صورتی که بتوانند شرایط تجاری مناسبی را با در نظر گرفتن رضایت مشتری به عنوان اصلی اساسی برای خود به وجود بیاورند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم تیر 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مراحل رشد مفاهيم کيفيت

انقلاب صنعتي اروپا باعث گرديد توليد از حالت دستي با مقادير کم به توليد انبوه در مقادير بالا تغيير کند .پس از اين تحول به دليل اينکه عرضه محصولات از تقاضا فزوني گرفت رقابت بين توليد کنندگان بوجود آمد که باعث گرديد کيفيت محصولات تبديل به يک عامل موفقيت در رقابت گردد.
با روي آوردن صنايع توليدي به کيفيت مفاهيم کيفيتي شروع به رشد و تحول نمودند که در اين رابطه دوره هاي زير يکي پس از ديگري طي شد .

1- دوره بازرسي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم تیر 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

آزمایشگاه های کالیبراسیون تایید صلاحیت شده بر اساس استاندارد 17025

تاریخ به روز رسانی 1389

            

نام آزمایشگاه

کمیت

تلفن و نمابر

لكسر

ابعاد، جرم، فشار، دما، گشتاور، حجم، الكتريكي

88906038-021

88903619-021


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم تیر 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

سطح قابل قبول کیفیت AQL ازنظر شما چیست ؟ " نودونه درصد "

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

شما دوست گرامی و عزیزی که در کسوت یک مدیر یا کارشناس در صنعت و اقتصاد کشور ، فعال هستید ، مطمئنا برای دستیابی به موفقیت شغلی به یک سری هدف گذاری در زمینه های مختلف کاری دست می زنید . مسأله تعیین اهداف و سپس برنامه ریزی درجهت نیل به آن ها بایستی رویکرد اصلی در جهت اثربخشی و کارایی فعالیت های اجرایی شما باشد. اگر مالکیت کسب و کاری که در آن مشغول هستید ، متعلق به شماست و یا در یک سازمان ، وظایف مدیریتی را به عهده دارید ، انتظاری که از خود و یا مجموعه پرسنل تحت مدیریت خود دارید بر کلیه اقدامات شامل برنامه ریزی و فعالیت های عملیاتی شما تأثیر گذارمی باشد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم خرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

عوامل موثر در تعريف صحيح كار   Effectiveness  -  اثربخشی

1- جذب آموزش هاي مورد نياز                                             

2- توجه به نيازمندي هاي مشتريان و طرف هاي  تجاري ذينفع                

3- الگو قرار دادن استانداردهاي مديريتي مطرح                      

4- توجه به ضعف ها و كمبودها در آيين نامه ها و مقررات و فرصت ها و تهديدهاي موجود       

5-  مقايسه با نمونه هاي موفق كاري


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مسیر دستیابی به گواهینامه های سیستم های مدیریت کیفیت استاندارد ISO 9001 2008    و استاندارد مدیریت کیفیت ISO TS 16949 2009


بعد از تصمیم به داشتن یک سیستم مدیریت، مراحل متعددی در پیاده سازی سیستم پیش روی سازمان است.
در ذیل مراحل عمومی برای هدایت شمادر مسیر دستیابی به صدور گواهینامه شرح داده شده است.
۱
.  تعیین نماینده مدیریت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم خرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

اصول هشتگانه مدیریت کیفیت

اصول ۸ گانه مدیریت شامل موارد زیر می باشد .
۱-مشتری محوری
۲- رهبری
۳-مشارکت کارکنان
۴- فرایندگرایی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم خرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

فرآیند ، مفاهیم و تعاریف

با توجه به رویکرد گسترده به فرآیندگرایی در سیستم های مختلف مدیریت مانند مهندسی مجدد و سیستم های مدیریت کیفیت مانند استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001  و ISO TS 16949 ، درک صحیح از فرآیند اهمیت بسیاری دارد به صورت خلاصه تعاریفی که از بزرگان مدیریت در مورد فرآیند ارائه شده است را در ذیل می آورم. 

 در اوايل دهه  1990 ، شركت‌هاي امريكايي  و متعاقب آن ، ساير شركت ها در سراسر دنيا ، مفاهيم مهندسي مجدد را پذيرفتند و از آن براي حفظ جايگاه رقابتي خودشان كه در طي دهه های گذشته از دست داده بودند ، استفاده نمودند . مشخصه كليدي مهندسي مجدد فرآيند كسب و كار   BPR  ، Business Process Reengineering ، تمركز آن بر فرآيند هاي كسب و كار است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه یکم خرداد 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مروری جامع بر هزینه های کیفیت Cost Of Quality

روش هزینه های کیفیت یکی از روش های سیستم مدیریت کیفیت است که با توجه به شرایط امروزه ، ضرورتی بیش از پیش برای طرحریزی و اجرای مناسب آن به وجود آمده است . در این مطلب به صورت مفصل و کامل به بحث هزینه های کیفیت می پردازیم تا ضمن کسب شناخت کامل نسبت به آن ، جهت طرحریزی و اجرا نیز آگاهی و آمادگی کامل را کسب نمایید .

لازم به ذکر است که هزینه های کیفیت یک اقدام و یک فعالیت منفرد و جدا نمی باشد بلکه یک سیستم به معنای واقعی سیستم می باشد که باید در قالب پروژه ای برنامه ریزی و پیاده سازی گردد و به طور پیوسته و مداوم پیگیری گردد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیستم اردیبهشت 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

مقدمه

فرآيند هاي سازمان شامل فعاليت های عمده و کلان کسب و کار هستند. در صورتی که بدانید که چگونه مدیریت کردن این فرآیندها باعث كارا بودن و اثربخش بودن آنها می شود، آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز قدری امیدواری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به شاخص های فرآیندها و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان، طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم اردیبهشت 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

تفاوت تصدیق verification  و صحه گذاری validation

 

مطابق استاندارد ایزو 9000 که واژگان سیستم مدیریت کیفیت را تعریف نموده است ، تصدیق بدین صورت تعریف می گردد :

تصديق‌ Verification

تأييد از طريق‌ فراهم‌ آوردن‌  شواهد عيني‌ در مورد اينكه‌  الزامات‌ و يا خواسته‌هاي‌ مشخص‌ شده‌ برآورده‌ شده‌اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم فروردین 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

v     سیستم های مدیریت کیفیت در چه سازمان هایی می توانند مفید باشند؟

·        سازمان هایی که مدیریت ارشد آن به سیستم اعتقاد دارد و مطمئن است که این گونه سیستم ها می توانندبا دادن نظم به امور کارها را راحت تر کنند.

·        سازمان هایی که تنها و تنها به دنبال دریافت گواهینامه برای بازار نیستند

·        سازمان هایی که می خواهند جهت اهداف خود در راستای کیفیت ،بهبود و . . . برنامه ریزی کنند

·        سازمان هایی که می دانند بقاء آن ها بسته به مشتریان ، پرسنل و جامعه است

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم فروردین 1390ساعت   توسط حسین عبدی | 

۱.مقدمه

 

بند 3.6.4 از ISO 9000:2000 اقدام اصلاحی را به عنوان " اقدامی برای برطرف ساختن علت یک عدم انطباق بالقوه یا سایرموارد ناخواسته" تعریف می کند. این تعریف به عنوان اقدامی که از وقوع یک عدم انطباق جلوگیری می کند، در نظر گرفته می شود. همچنین اگر عدم انطباقی برای شروع وجود نداشته باشد و یا چنانچه اقدام پیشگیرانه اثربخش باشد، وضعیت در حالت مطلوب باقی می ماند. آنچه که سبب سختی ممیزی یک فرایند می گردد این است که پیش بینی نمود خروجی مورد نظر در چه وضعیتی باقی می ماند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اسفند 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

احراز كيفيت برتر و افزايش قابليت اعتماد در محصولات توليد شده و مونتاژ شده نيازمند چارچوبی است كه به قابليتهای سازمان در زمينه‌هاي مديريت، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی يكپارچگي ببخشد. براي استفاده از اطلاعات، وجود يك سری ابزارهای آماری كه بتوان به وسيله آنها عملکرد فرآيندها و توليدات را بهينه نمود، بسيار ضروری است. در دنياي رقابتی امروز، كيفيت خوب يك ويژگی تجملاتي نيست بلکه از ديدگاه هر دوي توليدكنندگان و مصرف كنندگان يك نياز بنيادی است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اسفند 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

متن استاندارد ایزو ١٧٠٢٠

 معیارهای عمومی برای فعالیت انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده

 1-       هدف و دامنه کاربرد

1-1-       هدف از این استاندارد مشخص کردن معیارهای عمومی سازمان های بازرسی کننده بیطرف , قطع نظر از بخش مورد بازرسی , می باشد . این استاندارد همچنین معیارهای استقلال را نیز مشخص می نماید .

1-2-       این استاندارد برای استفاده سازمانهای بازرسی کننده و مراجع تایید صلاحیت و نیز سایر سازمان های مرتبط با شناسایی صلاحیت سازمان های بازرسی کننده در نظر گرفته شده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم اسفند 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

اجراي الزامات سيستم هاي مديريت كيفيت مانند ISO 9001 و يا ISO TS 16949 نيازمند اين است كه تمامي الزامات و نيازمندي هاي مندرج در اين استانداردها برآورده و تمامي روش هاي اجرايي Procedure خواسته شده نيز در حد كفايت و بصورت مناسب مدون شده باشند. اين امر نيازمند يك ساختار گسترده سيستمي است كه تمامي فعاليت ها را به صورت اثربخشي Effective به هم مربوط كرده و همچني از وجود يك جريان روان اطلاعات Data Flow در سرتاسر سازمان (درون وبرون) اطمينان حاصل شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم دی 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

هنگامي كه مديريت ارشد Top Management تصميم مي گيرد در سازمان يك سيستم مديريتي Management System را طراحي و پياده سازي نمايد يكي از مهمترين فعاليت ها و مسئوليت هاي مديران آن سازمان، جمع اوري ، سازماندهي و گزارش دهي داده ها و اطلاعات در مورد فرآيندهاي تحت نظارت شان مي شود.

داده ها Data و اطلاعات Information جهت مشخص و مدون كردن وضعيت فعلي و درك چگونگي عملكرد فرآيند Process Performance و همچنين تعيين اقداماتي كه جهت كنترل ، تنظيم يا بهبود Improvement آن نياز است جمع اوري مي شود


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم دی 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

نمودار کنترل 1 روش مفیدی برای کاهش تغییرپذیری فرآیند است ولی همیشه این روش یعنی کنترل فرایند آماری 2 برای کاهش تغییرپذیری در اطراف مقدار هدف، بهترین راه نیست. به عنوان مثال، درصنایع فرآیندی و شیمیایی کنترل فرآیند مهندسی 3 به طور موثری برای این منظور استفاده شده است. درصد نسبتا زیادی از تئوری کنترل مهندسی بر این ایده، پایه گذاری شده است که اگربتوانیم :

·         مشاهده ی بعدی فرآیند را پیش بینی کنیم

·         متغیردیگری داشته باشیم که با تغییردادن آن بتوان به گونه ای برخروجی فرآیند اثرلازم رااعمال کنیم آنگاه می توان متغیرموردنظر( قابل کنترل 4) رابه گونه ای درزمان t تغييرداد ویا تنظیم نمود تا نتیجه ی حاصل در زمان t+1 درست روی مقدارهدف واقع گردد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم دی 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 

یکی از نکات حائز اهمیت که مدیریت باید تشخیص دهد این است که بهبود کیفیت، باید به صورت جامع، فراگیر و بطور جدی توسط کلیه واحدهای سازمان پیگیری گردد. اطمینان ازحضورکلیه افراد دریک چنین فعالیتی یکی ازمسئولیتهای مهم مدیریت ارشد 1 است. باید سؤال کرد که بخش تضمین کیفیت در این مورد چه نقشی را بازی خواهد کرد؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم دی 1389ساعت   توسط حسین عبدی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ

پیوندهای روزانه
شرکت مشاوره مدیریت کاوشگران بهره وری توس
دوره های آموزشی مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت
مشاوره مدیریت
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
مرداد 1392
تیر 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آرشیو موضوعی
فرآیند مشاوره و ارائه خدمات مشاوره مدیریت
مدیریت استراتژیک و کسب و کار
سیستم های مدیریت کیفیت - ایزو
سیستم مدیریت کیفیت - صنعت خودرو
کاهش هزینه
شاخص های کلیدی عملکرد KPI
ارائه داده ها و نمایش گرافیکی اطلاعات
مدیریت
فرآیند آموزش و ارائه خدمات آموزشی
تعویض تک دقیقه ای قالب SMED
سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات
مدیریت زمان
داستان ها وحکایات مدیریت
مدیریت منابع انسانی HRM
برون سپاری
هزینه کیفیت COQ
یادداشت ها و رویدادها
بهبود و بهره وری
رهبری
حلقه های کیفیت
کار تیمی Team Work
خلاقیت و حل مسئله
برچسب‌ها
مدیریت (43)
مدیریت کسب و کار (42)
مدیریت منابع انسانی (38)
بهبود (19)
مدیر (19)
سیستم مدیریت کیفیت (19)
مدیرعامل (15)
موفقیت (14)
مدیریت استراتژیک (13)
رفتار سازمانی (13)
کاهش هزینه (11)
صلاحیت منابع انسانی (10)
شاخص های کلیدی عملکرد (8)
مدیر عامل (8)
استخدام (8)
برون سپاری (8)
بهره وری (7)
فرآیند (7)
انگیزش (6)
رضایت مشتری (6)
صنعت (6)
داستان مدیریت (6)
مطالعه موردی (6)
صنعت خودرو (5)
کار تیمی (5)
برنامه ریزی (5)
ساختار سازمانی (5)
حل مسئله (5)
آموزش (4)
یادگیری (4)
سازمان دهی (4)
اثربخشی (4)
پیوندها
برگزاری دوره های آموزشی مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت
مشاوره مدیریت راهبرد
راهكارمديريت
ماهنامه تدبير
وزارت صنايع و معادن
انجمن مديران صنايع خراسان
انجمن مهندسي صنايع ايران
Project Management Institute
انجمن مدیریت استراتژیک ایران
پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران ایران
انجمن مشاوران مدیریت ایران
مدیریت بیمه دانشگاه علامه
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
مدیران جوان
روزنامه دنیای اقتصاد
مهندسی صنایع
مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها
شرکت مشاوره مدیریت و بازرسی فنی کاوشگران بهره وری توس
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM