رهنمودهایی برای اجرای استراتژی ها -  استراتژی های متمرکز

حسین عبدی

مشاور مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مقدمه

همیشه انتخاب استراتژی های مناسب برای سازمان ها مشکل و تاحدودی پییچیده است. دوستانی که با انواع استراتژی ها آشنایی دارند در هنگام تدوین و انتخاب استراتژی ها با این مسئله روبرو می شوند که کدام استراتژی مناسب تر است.

روش های گوناگونی جهت انتخاب استراتژی ها ارائه گردیده است. با اینحال در این مطلب موقعیت هایی مطرح می گردند و متناسب با آن وضعیت ها استراتژی هایی برای اجرا توصیه می گردند. به عنوان مثال اگر صنعت بالا دست سازمان سودآور است و سازمان شما نیز توانایی اداره ی سازمانی دیگر را به لحاظ توان مدیریتی دارد و صدالبته توان مالی جهت تصاحب آن راهم دارد استراتژی یکپارچگی به بالا توصیه می گردد.

بقیه رهنمودها را در زیر می بینید. در مطالب دیگر توصیه هایی در مورد دیگر انواع استراتژی ها شامل استراتژی های یکپارچگی، استراتژی های تنوع و استراتژی های تدافعی نیز ارائه می گردد. مطالعه ی مطالب  توصیه هایی جهت به کار گیری استراتژي ها با توجه به موقعیت های ماتريس SWOT  و مدیریت استراتژیک - تدوین استراتژی ها   نیز می تواند آگاهی شما را در مرحله تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی ها افزایش دهد.

 

رسوخ در بازار

  • هنگامی که بازارهای کنونی از نظر نوع خاصی از محصول یا خدمت اشباع نشده باشند.
  • هنگامی که میزان مصرف مشتریان کنونی، سیر صعودی می پیماید یا احتمال بالا رفتن نرخ مصرف، بسیار زیاد است.
  • هنگامی که سهم بازار شرکت های بزرگ رقیب رو به کاهش می رود و این در حالی است که در صنعت مزبور، فروش سیر صعودی می پیماید.
  • هنگامی که همبستگی بین فروش و هزینه های بازاریابی بسیار بالا می باشد.
  • هنگامی که پدیده صرفه جویی به مقیاس به صورت یک مزیت رقابتی عمده در آمده است.

 

توسعه بازار

  • هنگامی که کانال های توزیع جدید، قابل اعتماد، کم هزینه و با کیفیت خوب وجود داشته باشند.
  • هنگامی که سازمان کاری را که انجام می دهد بسیار موفق است.
  • هنگامی که بازاری دست نخورده یا اشباع نشده وجود داشته باشد.
  • هنگامی که سازمان برای اداره عملیاتی که پس از گسترش وجود خواهد داشت دارای سرمایه و نیروی انسانی لازم باشد.
  • هنگامی که سازمان دارای ظرفیت مازاد است.
  • هنگامی که سازمان در صنعتی مشغول به فعالیت است که به سرعت جهانی می شود.

 

توسعه محصول

  • هنگامی که سازمان دارای محصولاتی موفق است و این محصولات در چرخه تولید محصول به مرحله اشباع رسیده اند. دراینجا مقصود این است که باید نظر مشتریان اشباع شده را متوجه محصولات جدیدی نمود که سازمان در سایه تجربه های مثبت بر روی محصولات و خدمات کنونی خود اقدام به تولید و ارائه آن ها نموده است.
  • هنگامی که سازمان در صنعتی به رقابت می پردازد که از نظر فن آوری دارای رشدی بسیار بالاست.
  • هنگامی که شرکت های رقیب محصولاتی مرغوب تر و با کیفیتی بهتر و قیمت های رقابتی تر عرضه می نمایند.
  • هنگامی که سازمان در صنعتی به رقابت می پردازد که دارای رشد بسیار بالایی است.
  • هنگامی که سازمان دارای توانایی های بسیار بالا در امر تحقیق و توسعه می باشد.

 

منبع : مدیریت استراتژیک – فرد . آر . دیوید

 

مطالب مرتبط :

رهنمودهایی برای اجرای استراتژی ها - استراتژی های یکپارچگی

مدیریت استراتژیک - ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

تحليل محيط بيروني و ارزيابي عوامل خارجي در مديريت استراتژيک

تشریح انواع استراتژی ها - قسمت اول ، استراتژی های یکپارچگی