شما یک مدیرعامل هستید
شما یک مدیرعامل هستید
حسین عبدی
شما به عنوان مدیر عامل یک سازمان فعالیت های اجرایی زیادی دارید که بایستی به آن ها بپردازید . همانطور که می دانید ، مدیر عامل از طرف هيئت مديره برگزيده شده و اختيارات تام در مورد کليه مسائل و سياست گذاري هاي سازمان را دارا است . وی بالاترين مقام اجرائي سازمان و مسئول کليه امور ، حفظ منافع و اموال شرکت بوده و عهده دار ايجاد هماهنگي بين اهداف کلان از پیش تعیین شده سازمان و برنامه های اجرايي طراحی شده ، مي باشد .
شرایط عمومی
هر چند که داشتن تحصیلات عالی و آکادمیک ، عاملی صددرصد و شرطی کافی جهت موفقیت یک مدیر نمی باشد اما توصیه می گردد که در انتخاب مدیر عامل این امر ، لحاظ گردد . داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی مناسب می باشد .
مدارک تحصیلی مدیریتی مانند مدیریت ، مدیریت صنعتی ، مدیریت اجرایی MBA ، مهندسی صنایع ، کارآفرینی ، مدیریت بازرگانی و غیره ، اولویت دارند اما رشته های فنی مرتبط با زمینه فعالیت سازمان و صنعتی که شرکت در آن حضور دارد مانند مهندسی مکانیک ، مهندسی برق ، مهندسی صنایع غذایی ، متالورژی ، مهندسی شیمی و غیره به شرط دارا بودن دانش تئوریک و مهارت های اجرایی مدیریتی نیز توصیه می گردند . مهارت ها و توانمندی های لازم در ادامه ارائه خواهد شد .
حداقل سابقه مورد نیاز جهت انتخاب مدیرعامل برای یک سازمان پانزده سال می باشد که البته این زمان و این سابقه کار با توجه به سازمان و شرایط آن متفاوت می باشد .
مهارت ها و توانایی ها
مدیر عامل بایستی توانايي مديريت يک سازمان را داشته باشد . جهت انجام صحیح و کارآمد این وظیفه مهم ، او بایستی با اصول مديريت استراتژيک ، مدیریت مالی ، بازرگاني و دیگر روش های و تکنیک های مدیریتی آشنا بوده و حتی به این روش ها مسلط نیز باشد . از تکنولوژي و قابليت هاي فني شرکت ، راهکارهاي علمي و نوين مديريت منابع و تامين منابع شناخت کافی داشته باشد و توانائي بالا در برنامه ريزي ، سازماندهي ، هدايت ، هماهنگي ، تصميم گيري و کنترل فعاليت هاي مختلف شرکت ، همسو با سياست گذاريها و اهداف خرد و کلان شرکت از ویژگی های بایسته او باشد .
آشنایی با صورت های مالی ، توانایی تجزیه و تحلیل آن ها مانند بیلان مالی مجموعه ، گزارش های تراز مالی و اصول بودجه بندی از جمله توانایی هایی است که یک مدیرعامل بایستی آن ها را دارا باشد .
داشتن آگاهی کافی در مورد سیستم های بازاریابی ، تکنیک های فروش و روش های تأمین ، تدارکات و خرید ، مسائل مربوط به عقد قراردادهای فروش و خرید و نکات حقوقی آن ها ، قوانین تجارت و همچنین قوانین کار ، تأمین اجتماعی و قوانین مالیاتی برای یک مدیرعامل ضروری است .
دیگر موارد به صورت فهرست وار عبارت اند از :
داشتن قوه ابتکار و خلاقیت و طراحی راه حل های نوآورانه در مواجهه با مسائل تجربه نشده و جدید
توانایی کار با کامپیوتر در حد نیاز
توانایی ایجاد ارتباط با نهادها و دستگاه های دولتی و موسسات خصوصی در جهت پیشبرد امور
آشنایی با زبان انگلیسی
اختیارات
تعريف و تصويب ساختار سازماني و حدود اختيارات و وظايف مشاغل مدیریتی سازمان در حیطه اختیارات مدیرعامل می باشد . مطابق با چارت سازمانی طراحی شده بایستی مدیران ارشد و میانی را انتخاب نموده و منصوب نماید . او باید تیم مدیریت خود را بر اساس نیازمندی های سازمان و مبتنی بر شایستگی ها و انگیزه های مدیران انتخاب کند .
تعیین ضرورت ها جهت اخذ مشاوره در زمینه های گوناگون مدیریتی و تکنولوژیکی برای خود یا مدیران و تأیید همکاری با مشاوران پیشنهاد شده از سوی مدیران میانی سازمان از اختیارات مدیرعامل می باشد .
سیستم ارزیابی عملکرد مدیران و نحوه پاداش دهی در قبال عملکردمناسب آن ها توسط مدیرعامل تعیین ویا تأیید و تصویب می گردد .ضمنا امضاء قراردادها ، چک ها و اسناد بهادار و اوراق تعهدآور و مکاتبات خارجی شرکت توسط مدیرعامل انجام می گردد .
مسئولیت ها و وظایف
مدیرعامل بایستی حضوری فعال در جلسات هيئت مديره داشته و گزارش های دوره اي از عملکرد سازمان را تهیه و ارائه نماید و تبادل نظر با آنها در خصوص سياست هاي کلان شرکت ، اهداف و سياست هاي كلي هيئت مديره را دریافت نموده و جهت تبديل آنها به برنامه هاي استراتژيك و عملياتي جهت ارائه به مديران برای اجرا و دستيابي به اهداف تعيين شده ، کوشش لازم را بنماید .
تعيين و تصويب خط مشي سازمان ، تدوين و شناسايي اهداف تجاری و تهیه طرح تجاري ، سازمان از دیگر وظایف مدیر عامل هر سازمانی می باشد .
بررسي درخواست های تامين منابع که از سوی مدیران مطرح گردیده و رد و تأیید تهیه آن منابع که می تواند شامل دستگاه های تولیدی ، ابزارهای اندازه گیری ، تجهیزات گوناگون ، نیروی انسانی و منابع مالی باشد . به عنوان مثال وی باید با انجام مطالعه و اتخاذ تصميم های لازم ، روي برنامه ريزي ارائه شده توسط مديران قسمت ها جهت تامين نيروي انساني مورد نياز شركت ، اقدامات لازم را انجام دهد .
مدیر عامل بایستی روحيه فراهم آوري رضايت مشتريان را در سازمان ایجاد کرده و آن را درتمام سازمان گسترش دهد و از درک صحیح آن توسط همه پرسنل سازمان اطمینان حاصل نماید .
در صورتی که شرکت سیستم های مدیریت کیفیت را پیاده سازی ومستقر نموده و گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 -ISO 9001 و یا ایزو تی اس - ISO TS 16949 را دریافت نموده است وظیف نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت شرکت و ملزم نمودن پرسنل شرکت به اجرای صحیح الزامات استاندارد به عهده مدیر عامل می باشد که عمدتا در سازمان ها ، مدیرعامل این وظیفه را به نماینده مدیریت که توسط خود او و از بین مدیران سازمان انتخاب می شود ، محول می نماید .
ایجاد روحیه کار تیمی در سازمان و ترغيب مديران ارشد به انجام کارهاي گروهي به عهده مدیرعامل می باشد .
از دیگر وظایف مدیرعامل می توان به بررسي عملكرد مالي شركت و تهیه و ارائه ترازنامه به هيئت مديره اشاره کرد .
وظایف به صورت فهرست وار
کسب اطلاع سيستماتيک ، مرتب و منظم از روند امور جاري شرکت در کليه واحدها
کسب اطلاع از نحوه پيشرفت طراحي فرآيند محصولات جديد
ارتباط مستمر با مشتريان در جهت عقد قرارداد هاي جديد و کسب اطلاع از نظرات آنان در خصوص قراردادهاي قبلي و جاري
هماهنگي مديران واحدها و تعيين خط مشي کاري آن ها
طرح و ايجاد نظام انگيزشي کارکنان
كنترل عمليات مالي كارخانه و امضاء اسناد و مدارك مالي در حدود اختيارات تفويضي از طرف هئيت مديره
کاهش هزينه هاي غير ضروري
بررسي و تحليل گزارشات ارائه شده از طرف مديران ارشد و ابلاغ دستورات لازم جهت بهبود در سازمان با توجه به گزارشات ارسالي
آموزش های موردنیاز
حتی در صورتی که مدیرعامل انتخاب و منصوب شده دارای کلیه مهارت های مندرج در بالا باشد باز هم نیاز به گذراندن برخی دوره های آموزشی را دارد . آموزش دیدن و همچنین یادگیری ، فرآیندی مداوم و پیوسته است . به هر حال در زیر فهرست دوره های آموزشی ضروری برای متصدی شغل مدیریت عامل یک سازمان را ارائه خواهم کرد .
· مديريت منابع انساني
· مديريت استراتژيک
· اصول مدیریت
· مدیریت بحران
· مدیریت کیفیت جامع
· روش های کاهش هزینه
· اصول بودجه بندی
· نظام آراستگی 5S
· برنامه ریزی ، مدیریت و کنترل پروژه
· کارتیمی
· فنون اداره موثر جلسات
· مدیریت بهره وری
· الگوبرداری از بهترین ها
دوره های آموزشی زیر نیز در صورت لزوم می تواند مفید واقع گردد
· مدیریت دانش
· مدیریت تکنولوژی
· مهندسی ارزش
· فن آوری اطلاعات
· مدیریت ارتباط با مشتری
· تفکر سیستمی
· برون سپاری
· هزینه های کیفیت
· رویکرد فرآیندی
· روش های محاسبه بهای تمام شده
· مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار
· آشنائي با الزامات سيستم کيفيت
· سیستم های اطلاعات مدیریت
· هوش تجاری
مطالب مرتبط :شما ، مدیر بازرگانی هستید