شما یک مدیرعامل هستید

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

شما به عنوان مدیر عامل یک سازمان فعالیت های اجرایی زیادی دارید که بایستی به آن ها بپردازید . همانطور که می دانید ، مدیر عامل از طرف هيئت مديره برگزيده شده و اختيارات تام در مورد کليه مسائل و سياست گذاري هاي سازمان را دارا است . وی بالاترين مقام اجرائي سازمان و مسئول کليه امور ، حفظ منافع و اموال شرکت بوده و عهده دار ايجاد هماهنگي بين اهداف کلان از پیش تعیین شده سازمان و برنامه های اجرايي طراحی شده ، مي باشد .

 

شرایط عمومی

هر چند که داشتن تحصیلات عالی و آکادمیک ، عاملی صددرصد و شرطی کافی جهت موفقیت یک مدیر نمی باشد اما توصیه می گردد که در انتخاب مدیر عامل این امر ، لحاظ گردد . داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی مناسب می باشد .

مدارک تحصیلی مدیریتی مانند مدیریت ، مدیریت صنعتی ، مدیریت اجرایی MBA ، مهندسی صنایع ، کارآفرینی ، مدیریت بازرگانی و غیره ، اولویت دارند اما رشته های فنی مرتبط با زمینه فعالیت سازمان و صنعتی که شرکت در آن حضور دارد مانند مهندسی مکانیک ، مهندسی برق ، مهندسی صنایع غذایی ، متالورژی ، مهندسی شیمی و غیره به شرط دارا بودن دانش تئوریک و مهارت های اجرایی مدیریتی نیز توصیه می گردند . مهارت ها و توانمندی های لازم در ادامه ارائه خواهد شد .

حداقل سابقه مورد نیاز جهت انتخاب مدیرعامل برای یک سازمان پانزده سال می باشد که البته این زمان و این سابقه کار با توجه به سازمان و شرایط آن متفاوت می باشد .

 

مهارت ها و توانایی ها

مدیر عامل بایستی توانايي مديريت يک سازمان را داشته باشد . جهت انجام صحیح و کارآمد این وظیفه مهم ، او بایستی با اصول مديريت استراتژيک ، مدیریت مالی ،  بازرگاني و دیگر روش های و تکنیک های مدیریتی آشنا بوده و حتی به این روش ها مسلط نیز باشد . از تکنولوژي و قابليت هاي فني شرکت ، راهکارهاي علمي و نوين مديريت منابع و تامين منابع شناخت کافی داشته باشد و  توانائي بالا در برنامه ريزي ، سازماندهي ، هدايت ، هماهنگي ، تصميم گيري و کنترل فعاليت هاي مختلف شرکت ، همسو با سياست گذاريها و اهداف خرد و کلان شرکت از ویژگی های بایسته او باشد .

آشنایی با صورت های مالی ، توانایی تجزیه و تحلیل آن ها مانند بیلان مالی مجموعه ، گزارش های تراز مالی و اصول بودجه بندی از جمله توانایی هایی است که یک مدیرعامل بایستی آن ها را دارا باشد .

داشتن آگاهی کافی در مورد سیستم های بازاریابی ، تکنیک های فروش و روش های تأمین ، تدارکات و خرید ، مسائل مربوط به عقد قراردادهای فروش و خرید و نکات حقوقی آن ها ، قوانین تجارت و همچنین قوانین کار ، تأمین اجتماعی و قوانین مالیاتی برای یک مدیرعامل ضروری است .

دیگر موارد به صورت فهرست وار عبارت اند از :

داشتن قوه ابتکار و خلاقیت و طراحی راه حل های نوآورانه در مواجهه با مسائل تجربه نشده و جدید

توانایی کار با کامپیوتر در حد نیاز

توانایی ایجاد ارتباط با نهادها و دستگاه های دولتی و موسسات خصوصی در جهت پیشبرد امور

آشنایی با زبان انگلیسی

 

اختیارات

تعريف و تصويب ساختار سازماني و حدود اختيارات و وظايف مشاغل مدیریتی سازمان در حیطه اختیارات مدیرعامل می باشد . مطابق با چارت سازمانی طراحی شده بایستی مدیران ارشد و میانی را انتخاب نموده و منصوب نماید . او باید تیم مدیریت خود را بر اساس نیازمندی های سازمان و مبتنی بر شایستگی ها و انگیزه های مدیران انتخاب کند .

تعیین ضرورت ها جهت اخذ مشاوره در زمینه های گوناگون مدیریتی و تکنولوژیکی برای خود یا مدیران و تأیید همکاری با مشاوران پیشنهاد شده از سوی مدیران میانی سازمان از اختیارات مدیرعامل می باشد .

سیستم ارزیابی عملکرد مدیران و نحوه پاداش دهی در قبال عملکردمناسب آن ها توسط مدیرعامل تعیین ویا تأیید و تصویب می گردد .ضمنا امضاء قراردادها ، چک ها و اسناد بهادار و اوراق تعهدآور و مکاتبات خارجی شرکت توسط مدیرعامل انجام می گردد .

 

مسئولیت ها و وظایف

مدیرعامل بایستی حضوری فعال در جلسات هيئت مديره داشته و گزارش های دوره اي از عملکرد سازمان را تهیه و ارائه نماید و تبادل نظر با آنها در خصوص سياست هاي کلان شرکت ، اهداف و سياست هاي كلي هيئت مديره را دریافت نموده و جهت  تبديل آنها به برنامه هاي استراتژيك و عملياتي جهت ارائه به مديران برای اجرا و دستيابي به اهداف تعيين شده ، کوشش لازم را بنماید .

تعيين و تصويب خط مشي سازمان ، تدوين و شناسايي اهداف تجاری و تهیه طرح تجاري ، سازمان از دیگر وظایف مدیر عامل هر سازمانی می باشد .

بررسي درخواست های تامين منابع که از سوی مدیران مطرح گردیده و رد و تأیید تهیه آن منابع که می تواند شامل دستگاه های تولیدی ، ابزارهای اندازه گیری ، تجهیزات گوناگون ، نیروی انسانی و منابع مالی باشد . به عنوان مثال وی باید با انجام مطالعه و اتخاذ تصميم های لازم ، روي برنامه ريزي ارائه شده توسط مديران قسمت ها جهت تامين نيروي انساني مورد نياز شركت ، اقدامات لازم را انجام دهد .

مدیر عامل بایستی روحيه فراهم آوري رضايت مشتريان را در سازمان ایجاد کرده و آن را درتمام سازمان گسترش دهد و از درک صحیح آن توسط همه پرسنل سازمان اطمینان حاصل نماید .

در صورتی که شرکت سیستم های مدیریت کیفیت را پیاده سازی ومستقر نموده و گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001  -ISO 9001  و یا ایزو تی اس - ISO TS 16949 را دریافت نموده است وظیف نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت شرکت و ملزم نمودن پرسنل شرکت به اجرای صحیح الزامات استاندارد به عهده مدیر عامل می باشد که عمدتا در سازمان ها ، مدیرعامل این وظیفه را به نماینده مدیریت که توسط خود او و از بین مدیران سازمان انتخاب می شود ، محول می نماید .

ایجاد روحیه کار تیمی در سازمان و ترغيب مديران ارشد به انجام کارهاي گروهي به عهده مدیرعامل می باشد .

از دیگر وظایف مدیرعامل می توان به بررسي عملكرد مالي شركت و تهیه و ارائه ترازنامه به هيئت مديره اشاره کرد .

وظایف به صورت فهرست وار

کسب اطلاع سيستماتيک ، مرتب و منظم از روند امور جاري شرکت در کليه واحدها

 کسب اطلاع از نحوه پيشرفت طراحي فرآيند محصولات جديد

ارتباط مستمر با مشتريان در جهت عقد قرارداد هاي جديد و کسب اطلاع از نظرات آنان در خصوص قراردادهاي قبلي و جاري

هماهنگي مديران واحدها و تعيين خط مشي کاري آن ها

طرح و ايجاد نظام انگيزشي کارکنان

كنترل عمليات مالي كارخانه و امضاء اسناد و مدارك مالي در حدود اختيارات تفويضي از طرف هئيت مديره

کاهش هزينه هاي غير ضروري

بررسي و تحليل گزارشات ارائه شده از طرف مديران ارشد و ابلاغ دستورات لازم جهت بهبود در سازمان با توجه به گزارشات ارسالي

 

آموزش های موردنیاز

حتی در صورتی که مدیرعامل انتخاب و منصوب شده دارای کلیه مهارت های مندرج در بالا باشد باز هم نیاز به گذراندن برخی دوره های آموزشی را دارد . آموزش دیدن و همچنین یادگیری ، فرآیندی مداوم و پیوسته است . به هر حال در زیر فهرست دوره های آموزشی ضروری برای متصدی شغل مدیریت عامل یک سازمان را ارائه خواهم کرد .

·         مديريت منابع انساني

·         مديريت استراتژيک

·         اصول مدیریت

·         مدیریت بحران

·         مدیریت کیفیت جامع

·         روش های کاهش هزینه

·         اصول بودجه بندی

·         نظام آراستگی 5S

·         برنامه ریزی ، مدیریت و کنترل پروژه

·         کارتیمی

·         فنون اداره موثر جلسات

·         مدیریت بهره وری

·         الگوبرداری از بهترین ها

دوره های آموزشی زیر نیز در صورت لزوم می تواند مفید واقع گردد

·         مدیریت دانش

·         مدیریت تکنولوژی

·         مهندسی ارزش

·         فن آوری اطلاعات

·         مدیریت ارتباط با مشتری

·         تفکر سیستمی

·         برون سپاری

·         هزینه های کیفیت

·         رویکرد فرآیندی

·         روش های محاسبه بهای تمام شده

·         مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

·         آشنائي با الزامات سيستم کيفيت

·         سیستم های اطلاعات مدیریت

·         هوش تجاری


مطالب مرتبط :شما ، مدیر بازرگانی هستید