بررسی فرآیند مشاوره در ایران

راه و مسیر توسعه اقتصادی و دستیابی به استانداردهای پذیرفته شده و رفاه در هر کشور و ملتی  اگر منحصر به فرد نباشد ، ویژگیهای خاص خود را خواهد داشت . پارامترهای مشترکی بین کشورهایی که این راه را طی کرده اند وجود دارد و همچنین مشابهت های بسیاری را می توان برشمرد. اما مطمئنا عوامل بسیاری ، خاص ومنحصر به آن ملت  ، فرهنگ ، حکومت و سرزمین  خواهد بود.

اگر یکی از نشانه ها، نمودها و شاخصهای یک کشور توسعه یافته  یا در حال توسعه را تراز تجاری مثبت و یا سرانه تولید ناخالص  ملی آن بدانیم  آشکار است که استفاده کارا و حداکثری از منابع آن کشور رکن، اساسی و عامل اصلی دستیابی به شاخص فوق یا همان توسعه یافتگی محسوب می شود

ادامه نوشته

مشاوره دادن چيزي بيشتر از توصيه كردن است

مشاوران consultants در ازاي خدماتي که ارايه مي‌دهند، مبالغ نسبتا قابل توجهي دريافت مي‌کنند. قسمت عمده اين پول بابت اطلاعات تئوريک impractical و پيشنهاداتي پرداخت مي‌شود که از لحاظ کاربردي بسيار ضعيف هستند. براي جلوگيري از اتلاف هزينه، مشتريان بايد درک بهتري از آن‌چه مشاوران انجام مي‌دهند، داشته باشند. آن‌‌‌ها بايد چيزي بيش از پيشنهاد از مشاور بخواهند. مشاوران نيز بايد نحوه برآورده کردن نياز‌‌هاي رو به تزايد مشتريان و كارفرمايان را ياد بگيرند.

اين مقاله برمبناي تحقيقات جاري درمورد مشاوره اثربخش، شامل مصاحبه‌‌‌هايي با شرکا و کارکنان پنج شرکت معروف بوده و همچنين دربرگيرنده نتايج تجربه‌‌‌هاي من در زمينه سرپرستي مشاوران تازه‌کار و گفتگو‌‌ها و ارتباطات من با مشاوران و شرکت‌‌هاي Firms گوناگون مي باشد. اين تجارب به من اين امکان را داده تا بتوانم مفهوم روشني از اهداف مشاوره مديريت ارايه دهم. زماني که مفهوم روشن باشد، همه با دركي مناسب از نقش خود،فعاليت ها و وظايف مربوط به خود را بصورت رضايت‌بخش انجام مي‌دهند.

 

ادامه نوشته

پاسخ يك مشاور، يك كشيش و يك پزشك

يک کشيش، يک پزشک و يک مشاور مديريت هر از گاهي با هم گلف بازي مي‌کردند. يک روز آن‌ها منتظر تمام شدن بازي گروهي بودند که سرعت بازي‌شان بسيار پايين بود.

مشاور مديريت با بي‌حوصلگي گفت: «اينا چي کار مي‌کنند؟ ما يک ساعت و نيمه منتظر مونديم! اين واقعا شرم‌آوره.» پزشک با او موافق بود: «آن‌ها نااميد به نظر مي‌رسن. من که تا حالا يک مشت آدم درپيت را توي زمين گلف نديده بودم.»

ادامه نوشته

گفتگو با كارآفريني جوان،بررسي برخي دلايل عدم اقبال مالكان ومديران شركت هابه سيستم هاي مديريت كيفيت

به خاطر يك موضوع كاري ساعتي را با يك كارخانه دار گذراندم در مورد موضوعات مختلفي صحبت شد .بحث اصلي اما درمورد كسب و كار و نحوه ي اداره ي آن بود.

كارخانه اي كه مالكيت آن را به عهده داشت و مديرعاملش هم بود.درحقيقت يك كارگاه بزرگ بود.فضاي اداري كوچك اما مرتب ولي درعوض سالن توليد، تميز و منظم به نظر نمي رسيد.نوع فعاليت و فرآيند توليدي يعني عمليات حرارتي با آلودگي و موادي كه در آن استفاده مي شود، در اين وضعيت سهم زيادي داشت.

ادامه نوشته

پيش مميزي  و بررسي و تحليل جهت شناخت فاصله ، كمبود و شكاف بين وضعيت جاري و الزامات سيستم مديريت كيفي

اجراي الزامات سيستم هاي مديريت كيفيت مانند ISO 9001 و يا ISO TS 16949 نيازمند اين است كه تمامي الزامات و نيازمندي هاي مندرج در اين استانداردها برآورده و تمامي روش هاي اجرايي Procedure خواسته شده نيز در حد كفايت و بصورت مناسب مدون شده باشند. اين امر نيازمند يك ساختار گسترده سيستمي است كه تمامي فعاليت ها را به صورت اثربخشي Effective به هم مربوط كرده و همچني از وجود يك جريان روان اطلاعات Data Flow در سرتاسر سازمان (درون وبرون) اطمينان حاصل شود.

ادامه نوشته

بهبود در سازمان با جمع اوري سازماندهي و گزارش داده ها

هنگامي كه مديريت ارشد Top Management تصميم مي گيرد در سازمان يك سيستم مديريتي Management System را طراحي و پياده سازي نمايد يكي از مهمترين فعاليت ها و مسئوليت هاي مديران آن سازمان، جمع اوري ، سازماندهي و گزارش دهي داده ها و اطلاعات در مورد فرآيندهاي تحت نظارت شان مي شود.

داده ها Data و اطلاعات Information جهت مشخص و مدون كردن وضعيت فعلي و درك چگونگي عملكرد فرآيند Process Performance و همچنين تعيين اقداماتي كه جهت كنترل ، تنظيم يا بهبود Improvement آن نياز است جمع اوري مي شود

ادامه نوشته

نكاتي كاربردي و موثر در كسب مهارت هاي اجرايي مديريت - 2

1.     با بي اهميت جلوه دادن كارهاي كارمندان، زحمات آنان را بي ارزش نكنيد.

2.      با انجام ورزشهاي فكري، قابليت هاي ذهني خود را تقويت كنيد.

3.      به هر كس فراخور فعاليت و بازده كاري اش پاداش دهيد و با در نظر گرفتن پاداشهاي مساوي، حركت افراد شايسته گروه را كند نكنيد.

4.      با به كارگيري مشاورين كارآزموده و متعهد، موقعيت بازار كار را تحليل كنيد و استراتژي به كار بگيريد كه هميشه يك گام از رقبا جلوتر باشيد.

5.      اجازه ندهيد بار مسئوليت كارمندان بي كفايت و كند بر دوش كارمندان خبره و ساعي تحميل شود زيرا افراد با درك اين بي عدالتي انگيزه خود را از دست مي دهند.

6.      دانش حرفه اي خود را تا حدي بالا ببريد كه در موارد لزوم در مقابل كليه سؤالات حرفه اي حاضر جواب باشيد.

 

ادامه نوشته

نكاتي كاربردي و موثر در كسب مهارت هاي اجرايي مديريت

1.     در انجام كارها روي شيوه اي خاص تأكيد نكنيد. شايد كسي بتواند از مسير كوتاه تر و بهتري شما را به مقصد برساند.

2.     توجه داشته باشيد دانش و تجربه، هيچ كدام به تنهايي رهگشا نيستند، مثل اكسيژن و هيدروژن كه از تركيب معيني از آنها هواي تنفس ما تأمين مي شود، مي توان با آميختن دانش و تجربه، راهكارهاي حياتي و استثنايي خلق كرد.

3.      از هر فرصتي براي استخدام و به كارگيري افراد برجسته استفاده كنيد.

ادامه نوشته

من مدیر هستم

چه باید بدانم ؟ چه باید بتوانم انجام دهم؟

برای این که تصویری ترسیم شود از دانشی که یک مدیر باید داشته باشد و مهارتی که در اجرا بایستی از خود نشان دهد،ابتدا  آنها را به صورت خلاصه فهرست می کنیم.

1 – برنامه ریزی ، که شامل برنامه ریزی استراتژیک ، برنامه ریزی عملیاتی و برنامه ریزی نیروی انسانی می شود.

2- سازماندهی، که شیوه طراحی ساختار سازمان را به ما ارائه ميكند. ساختاري که منابع در اختيار،خصوصا منابع انسانی را درتناسب با اهداف و عملیات سازمان بکار گیرد.

ادامه نوشته

مهارت و دانش مورد نياز هر مدير

مديران واحدهاي مختلف، چه مهارت هايي را بايستي داشته باشد و چه دوره هايي را بايد آموزش ديده باشد؟

در فهرست خلاصه ذيل به برخي موارد اشاره شده است.در مطالب مفصل ديگری به دانشي كه هرمديري -  صرفنظر از پستي كه در اختيار دارد و مشغول به انجام امور مربوطه مي باشد - و همچنين مهارت هاي اجرايي که بايستي داشته باشد، مي پردازيم.

لازم به ذكر است بعضي آيتم های مربوط به مهارت ها يا دوره هاي آموزش، مربوط به نوع خاصي از صنايع مانند صنعت خودرو يا صنايع غذايي مي باشد .سعي براين بوده كه به این امر بصورت كلي و عمومي پرداخته شود. با اينحال براي هر سازمان خاص بايستي بازنگری و به روز شود.

ادامه نوشته

فرهنگ لغات مدیریت و سیستم مدیریت کیفیت

واژه

معادل انگليسي

ابزارهاي كيفي

quality tools

اثربخشي

effectiveness

اثربخشي كلي تجهيزات

overall equipment efficiency

اجازه ارفاقي

concession

اختيار

authority

ارائه خدمات

service provision

ارزش افزوده

added value

ارزيابي

assessment

ارزيابي عملكرد

performance evaluation

استاندارد

standard

ادامه نوشته

وظايف عمومي يك مدير در چند خط

برنامه ريزي  (PLANNING)

سازماندهي (ORGANIZING)

کارمنديابي (STAFFING)

فرماندهي (DIRECTING)

هماهنگي (COORDINATING)

گزارش گيري  (REPORTING)

بودجه بندي (BUDGETING)

10 قانون طلایی گوگل Ten Golden rule   Google

    مسئولین ارشد بخش کارمندان گوگل به یک نتیجه مهم دست یافته اند: «مهندسان و کارمندان مملو از علم ما انتظار دارند که به خاطر علمشان به آنها رسیدگی شود، نه اینکه صرفا یک کارمند رسمی ساعت 9 تا پنج باشد (nine to five)». این شناخت یعنی ما طوری به کارمندان خود خدمات دهیم که ماکزیمم کارایی خود را در ساعات کاری ارائه کنند.
شركت گوگل برای جذب هر کارمند کار آمد، ده استراتژی بسیار موثر برای خود دارد:

استراتژی اول: استخدام کمیته ای

ادامه نوشته

تختخواب پروکروستسی

تجربه به ما می آموزد که در کلیه فعالیتهای بشر،چه کاردستی چه فکری، تنها به کمک کار برنامه ریزی شده ی اصولی است که موفقیت در کوتاهترین زمان ممکن حاصل می شود.

البته می توان دلایلی هم علیه روش کار اصولی ارائه کرد. شاید بسیاری از اشخاص از این بیم داشته باشند که برنامه ی کار اصولی ممکن است طراح را در تختخواب پروکروستسی(1)، که هرگز نتواند از آن رهایی یابد، قرار دهد.
ادامه نوشته

فرآیند طراحی Design Process

انسان قریب پنج هزار سال است که درگیر طراحی سیستم های مکانیکی Mechanical System بوده است.این فعالیت از طراحی چرخ ساده ی سفالگری آغاز شده و تا طراحی خودروی بوگاتی پی گرفته شده است. هر یک از کالاها، غالبا نتیجه فرایندي طولانی ودشوار بوده است. حال که بشر پنج هزارسال است که طراحی می کند و میلیونها نوع کالای مکانیکی وجود دارند که همگی به خوبی کار می کنند، ضرورت مطالعه درباره فرآیند طراحی، چیست ؟ جواب ساده به این سوال، نیاز پیوسته ای است که به محصول های جدید با هزینه مناسب و با کیفیت عالی وجود دارد .

ادامه نوشته

چرا باید برای توسعه  محصول پرتقاضای شرکت اهمیت بیشتری قائل شویم؟

زیرا اگر محصول وجهه خوبی داشته باشد:

برای مدتی فروش سیر صعودی خواهد داشت

سود حاصل از هرواحد محصول کاهش خواهد یافت

ادامه نوشته

کنترل فرآیند آماری SPC و  کنترل فرآیند مهندسی

نمودار کنترل 1 روش مفیدی برای کاهش تغییرپذیری فرآیند است ولی همیشه این روش یعنی کنترل فرایند آماری 2 برای کاهش تغییرپذیری در اطراف مقدار هدف، بهترین راه نیست. به عنوان مثال، درصنایع فرآیندی و شیمیایی کنترل فرآیند مهندسی 3 به طور موثری برای این منظور استفاده شده است. درصد نسبتا زیادی از تئوری کنترل مهندسی بر این ایده، پایه گذاری شده است که اگربتوانیم :

·         مشاهده ی بعدی فرآیند را پیش بینی کنیم

·         متغیردیگری داشته باشیم که با تغییردادن آن بتوان به گونه ای برخروجی فرآیند اثرلازم رااعمال کنیم آنگاه می توان متغیرموردنظر( قابل کنترل 4) رابه گونه ای درزمان t تغييرداد ویا تنظیم نمود تا نتیجه ی حاصل در زمان t+1 درست روی مقدارهدف واقع گردد.

ادامه نوشته

مسئولیت کیفیت  Quality Responsibility

یکی از نکات حائز اهمیت که مدیریت باید تشخیص دهد این است که بهبود کیفیت، باید به صورت جامع، فراگیر و بطور جدی توسط کلیه واحدهای سازمان پیگیری گردد. اطمینان ازحضورکلیه افراد دریک چنین فعالیتی یکی ازمسئولیتهای مهم مدیریت ارشد 1 است. باید سؤال کرد که بخش تضمین کیفیت در این مورد چه نقشی را بازی خواهد کرد؟

ادامه نوشته

کنترل و نظارت اثربخش باید . . . .

کنترل باید واقع بینانه باشد

کنترل باید بر ریشه ها و علت ها متمرکز شود

ادامه نوشته

گردش لاک پشتی

یکروز خانواده لاک پشتها تصمیم گرفتند که به پیکنیک بروند. از آنجا که لاک پشت ها به صورت طبیعی در همه ی موارد یواش عمل می کنند، هفت سال طول کشید تا برای سفرشون آماده بشن!

ادامه نوشته

هزینه های کیفیت Cost Of Quality

کلیه سازمان ها به نحوی از کنترلهای مالی Financial Control برای ارزیابی فعالیتهای خود استفاده می کنند. این کنترل های مالی به صورت مقایسه، بین هزینه های واقعی و هزینه های پیش بینی شده در بودجه همراه با تجزیه و تحلیل های مورد نیاز برای بررسی اختلافات بین این دو هزینه انجام می گیرد. این کنترل های مالی را معمولا برای ارزیابی عملکرد بخشی از سازمان یا فعالیت خاصی به کار می برند.

ادامه نوشته

نكات جالب و كاربردي براي طراحي و ساخت يك وب سايت بسيار مناسب


استفاده از تکنولوژيهاي پويا     (  Dynamic )

به طور کلي به آن دسته از تکنولوژيهاي برنامه نويسي گويند كه از طرف سرور که معمولا با بانک اطلاعاتي در ارتباط هستند و محتواي صفحات وب را بر اساس تقاضاي کاربر توليد ميکند و اساس آن بدين صورت است که براساس تقاضاي کاربر که از کامپيوتر Client از طريق مرورگر به Web Server ارسال ميشود، يک سري پروسه و عمليات براساس اطلاعات ارسالي انجام گرديده و خروجي آن که بصورت مجموعه اي از Tagهاي HTML است به سمت کامپيوتر کاربر Client ارسال ميشود) استفاده شود مانند:

ادامه نوشته

نكاتي در مورد سيستم هاي مديريت كيفيت Quality Management System

شايد يه كم دير باشه تا در مورد مقدمات و مفاهيم Concept سيستم هاي مديريت كيفيت - ايزو - و غيره بخوايم الان صحبت كنيم،اوايل دهه هفتاد شمسي در اين مورد خيلي حرف ها زده و شنيده شده ولي خوب، خيلي ها هستند كه اخيرا با اين مباحث روبرو مي شوند، يا تو اين مدتي كه در بحث هاي مشاوره، طرحريزي و اجراي سيستم هاي مديريت كيفيت هستم مي بينم كه خيلي از كساني كه مدت زياديه دارند در چارچوب سيستم كار مي كنند و در اين ميدان حضور دارند ديدگاه ها و نقطه نظراتي دارند كه به زعم من با تفكر غالب كساني كه اين متون ، الزامات و استانداردها را تجربه، درك و ايجاد كرده اند ، فاصله و شكاف هايي Gap دارد.

ادامه نوشته

چهار نكته مهم در مورد حلقه های کنترل کیفیت Quality Control Circle

حلقه های کنترل کیفیت، گروه های کوچک متشکل از کارکنان رده اول (پايين ترين رده در چارت سازمانی) هستند که بطورپیوسته کیفیت کار، محصول و خدمات خود را کنترل نموده و بهبود می دهند.

1- این گروه های کوچک :

  • داوطلبانه، فعالیت می کنند
  • ازمفاهیم و روش های کنترل کیفیت Quality Control و سایر ابزارهای بهبود Improvement استفاده می کنند
  • از خلاقیت Creativity اعضاء گروه بهره برداری می کنند و ارتقاء اعضای گروه را بصورت فردی و دوجانبه پیگیری می نمایند.
ادامه نوشته

تكنيك جالب اثربخش و ساده براي مديريت زمان Time Management

توصیه ای از یه مشاور به مدیریک سازمان بزرگ تولید فولاد هست که روشی بسیار ساده و کارآمده.حالا اين مشاور و اون كارخونه كي بوده و كدوم بوده،ما اطلاع دقيقي در دسترس نداريم.در اينجا فقط به عنوان عناصر داستان مارو همراهي ميكنند.

مشاور قصه ما، با هدف سروسامان دادن امور مربوط به فروش وارد شرکت میشه. دراین بین، مدیرعامل از ايشون می خواهد که راه و طريقتي رو به اونها بگه که کاراشونو با بهترین استفاده از زمان انجام بدهند.

ادامه نوشته

هزار و يكشب مديريت در ايران - شب اول

مديريت در ايران، بطور عام و در شهرهايش، بطور خاص، حكايات غريبي دارد. سازمان هاي گوناگون با وضعیت ها و شرایط وسرنوشت های متفاوت ، انواع مالكيت ، مديريت های مختلف ، سيستم هاي متنوع برنامه ريزي ، بودجه ریزی Budgeting ، كنترل و . . . را می توان در آن مشاهده کرد . يك سازمان را می بینید که در حال توسعه Development  و رشد است اما شركتي ديگر در حال افول و سقوط.

تا این لحظه كه خبری از اعجاب و شگفتی داستان های هزار ویکشب نبوده است.پس بایستی ادامه داد و جلوتر رفت.

ادامه نوشته

مسابقه قايقراني بين تيم ملي ايران و تيم ملي ژاپن

داستان مسابقه بين ايران و ژاپن رو حتما خيلي ها شنيدند و خيلي ها هم نشنيدند. حالا چون اونايي كه داستان رو بلدند، وقت و امكان اونو ندارند كه براي اون خيلي هاي ديگه داستان رو بگويند. ما يه مقدار زحمت اونها رو كم مي كنيم .

اين هم از داستان

ضمنا يادتون باشه هر داستاني يه نتيجه اخلاقي داره. بعضي نتيجه هاي اخلاقي خلاقانه رو ميشه بارها خوند.

یه روز یه تیم قایق رانی ایرانی تصمیم می گیرد که با یک تیم ژاپنی در یک مسابقه سرعت شرکت کنند.
هر دو تیم توافق می کنند که سالی یک بار با هم رقابت کنن
د
ادامه نوشته

12 نکته مهم در استخدام افراد

یک مدیر، زمانی کارآمد است که تمامی افراد گروه یا واحد تحت مدیریت وی کاردان و کارا باشند. بنابراین، برای آن که موفق باشید،لازم است که افرادی مستعد درکنار شما کار کنند. بسیاری از مدیران از زیردستان توانا و ماهر بیم دارند، و به سبب همین ترس، نتایج کارشان، چندان مطلوب نیست و احتمال ترفیع و ترقی نیز برای خود و کارمندان شان نیزکم است.

سازمان هایی که میزان تغییر و رفت و آمد کارمندان شان زیاد است، خیلی زود به عنوان کارفرمایانی نامطمئن در همه جا شهرت می یابند و افراد مستعد که بسیار مورد نیاز هستند و فرصت های شغلی بسیار دارند،چندان علاقه ای به همکاری با چنین سازمان هایی نشان نمی دهند.

برای شما به عنوان یک مدیر، هیچ مهارتی مهمتر از این نیست که بدانید چگونه کارمندانی بسیار توانا، انتخاب واستخدام کنید.

به همين دليل نكاتي را در اينجا مطرح كردم كه باهم مرور مي كنيم . لازم به ياد آوري است، مهارت در موارد مندرج در ذيل بصورت تدريجي وبا تمرين و بكار بستن توصيه ها بدست مي آيد.خواهش ميكنم توجه نماييد.

ادامه نوشته

Ten Things To Do Today To Be A Better Manager

Listed below are ten things you can do to become a better manager. Pick one. Do it today. Pick another one for tomorrow. In two weeks you will be a better manager.

1. Select the best people

As a manager, you are only as good as the people on your team. Give yourself a better chance to succeed by picking the best people from the start.

Read Job Interview Questions to Ask to learn to be better at selecting the best candidate for the job.

ادامه نوشته

ده نكته مهم در برنامه ريزي و برگزاري يك جلسه خوب و موثر

چيزاي لذت بخش و هيجان انگيز در محيط كار فراوان پيدا مي شود ولي در كنار اين مسائل ، بعضي اتفاق ها هم هست كه كسي آنها را دوست ندارد تجربه كند.يكي از آنها شرکت در جلسه ای است که گرداننده خوبی ندارد. كمتر كسي رغبت حضور در جلسه اي را دارد كه در مورد آن چيزي نمي داند،نظم خوبي در اجرا ندارد.به نظرات او و ديگران احترام گذاشته نمي شودو پس از جلسه احساس اين كه كار مثبتي در جلسه انجام داده باشد ندارد.ما هم شايسته است که مسائل مطرح شده در این مطلب را مطالعه و بررسي كرده و در صورت مناسب ديدن براي اجرا به کار بگیریم تا هنگامی که دیگران را برای شرکت در جلسه ای دعوت میکنیم برای حضور در جلسه ما حس خوبی داشته باشند و از آن استقبال کنند.

ادامه نوشته

روش کاربردی در احراز صلاحیت منابع انسانی سازمان

در يك مقاله با عنوان 12 نکته مهم در استخدام افراد مسائلي را مطرح كرديم و اهميت فوق العاده وجود نيروي انساني شايسته و داراي صلاحيت را يادآور شديم حالا شيوه جالبي رابراي تعيين و همچنين مشخص كردن ميزان صلاحيت و شايستگي Competence يك فرد براي يك شغل Job را ارائه ميكنيم .خواهيم ديد در انتهاي هر مطالعه موردي case study  به عددي مي رسيم كه به درصد بيان كننده ميزان تطابق شرايط و احوال هر متقاضي ، كانديدا و يا متصدي فعلي شغل با معيار پذيرش  تعيين شده مي باشد.

ادامه نوشته

خدايان ، سازمان ها ، مديران – قسمت اول ، زئوس

كساني كه تجربه حضور در سازمان هاي مختلفي را دارند قادرند براي هر سازمان ويژگي هاي  خاصي Particular Specification را برشمارند از نحوه ي ارتباط با همكاران ، زيردستان و مديران مافوق خود تا نحوه ي ارزيابي Evaluating و پاداش دهي مديريت به كارمندان.اين تفاوت ها از چه ناشي مي شود؟ آيا مي شود آنها را تئوريزه و دسته بندي Categorize  كرد ؟ آيا مي توان گفت كه اين سازمان ها متعلق به اين گروه و رده خاص مي شوند و خصوصياتي مشخص را به آنها نسبت داد؟

اگر از آقاي چارلزهندي Handy Charls بپرسيد، حتما خواهد گفت بله. و ادامه خواهد داد به نظرمن سازمان ها به چهار دسته تقسيم مي شوند

پيش از آنكه به گفتگوي جذاب وجالب خود باآقاي هندي ادامه دهيد، مطلبي ديگر را مطرح ميكنيم.

ادامه نوشته