حلقه های کنترل کیفیت، گروه های کوچک متشکل از کارکنان رده اول (پايين ترين رده در چارت سازمانی) هستند که بطورپیوسته کیفیت کار، محصول و خدمات خود را کنترل نموده و بهبود می دهند.

1- این گروه های کوچک :

  • داوطلبانه، فعالیت می کنند
  • ازمفاهیم و روش های کنترل کیفیت Quality Control و سایر ابزارهای بهبود Improvement استفاده می کنند
  • از خلاقیت Creativity اعضاء گروه بهره برداری می کنند و ارتقاء اعضای گروه را بصورت فردی و دوجانبه پیگیری می نمایند.

2- حلقه های کنترل کیفیت درفعالیت های خود اهداف Object زیر را مد نظر قرار می دهند :

  • توسعه توانایی ها  Ability و قابلیت های Capability اعضاء و کسب خود باوری درمیان آن ها
  • شاداب، سرزنده و رضایت بخش کردن محیط و محل کار، بهبود رضایت مشتری Customer Satisfaction و همکاری در فعالیت های اجتماعی

3- مدیران با در نظر گرفتن موارد زیر اطمینان حاصل می نمایند که فعالیت های حلقه های کنترل کیفیت در جهت کمک به بهبود سلامت سازمان است :

  • فعالیت های حلقه های کنترل کیفیت را به عنوان بخش مهمی از برنامه توسعه منابع انسانی Human Resource Development و احیاء و سرزنده کردن محیط کار در نظر می گیرند
  • فعالیت های حلقه های کنترل کیفیت روشی برای اجرای فعالیت های بهبود در گستره سازمان بوسیله تمامی افراد می باشد
  • پشتیبانی و راهنمایی لازم جهت مشارکت همگانی افراد را با در نظرگرفتن شخصیت فردی و انسانی هر یک از کارکنان فراهم می آورند.

4- فلسفه فعالیت های حلقه های کنترل کیفیت :

  • آشکارکردن کامل توانایی های انسان و سرانجام تشویق و ایجاد انگیزه جهت تولید نتایج خوب و بی پایان
  • در نظرگرفتن جنبه های انسانی و ساختن محیط کاری سرزنده، راضی کننده و لذت بخش
  • مشارکت در توسعه و بهبود سازمان