رکود اقتصادی و راه‌‌‌های جایگزین

گاهی در شرایط اقتصادی کسب‌وکارها و واحد‌های صنعتی با شرایطی روبه رو می‌شوند که مانند گذشته، دریافت سفارش از مشتری را تجربه نمی‌کنند یا اگر پیش فاکتوری هم صادر می‌شود؛ شرایط آن سخت تر شده وهر روز از اعتبار زمانی آن کاسته می‌شود.

در این دوران رکود، کسادی بازار،مشکلات نقدینگی، ... کلماتی هستند که مدام افکار صاحبان کسب‌و‌کار را به خود مشغول می‌کند. اما آنچه که پشت این کلمات نهفته و نگرانی را بیشتر می‌کند، عدم مدیریت صحیح و از دست دادن سرمایه است.

ادامه نوشته

لینک مطالب مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت

بهبود و بهره وری

مدیریت استراتژیک

تعویض تک دقیقه ای قالب

کاهش هزینه

مدیریت

سیستم مدیریت کیفیت

مدیریت عملکرد

مدیریت منابع انسانی

داستان های مدیریت

مدیریت ارتباط با مشتری

چهار قدم برای‌اندازه‌گیری آنچه اهمیت دارد

مقدمه

مديران طی تجربه طولانی که در کار کسب کرده‌اند مفهومی را در ارزيابي كارآيي توسعه داده‌اند که بیش از هر چیز بر آمار و ارقام تاکید دارد. اما آن‌طور که مایکل لویس در کتاب توپ پول توضیح می‌دهد، ورزشکاران ایالت اوکلند دریافتند معیاری که مربیان تیم، بازیکنان را انتخاب می‌کردند هیچ ارتباطی با این مساله که آیا آنها امتیاز کسب می‌کنند یا خیر نداشت. آنها معیار نادرستی برای‌اندازه‌گیری داشتند و شاید مدیران هم همان اشتباه را تکرار می‌کنند.

ادامه نوشته

از میان متقاضیان کار، چگونه بهترین را انتخاب کنیم؟

مقدمه

نرخ بالای بیکاری در بیشتر کشورهای دنیا، بازار کار را از متقاضیانی که در جست و جوی کار هستند اشباع کرده، بنابراین غربال گری متقاضیان خوب و مناسب، برای کارفرمایان سخت شده است. اخیرا قصد داشتم در شرکت خودم مدیر دفتری را استخدام کنم.

تنها در طول 2 روز با بیش از 200 نامه درخواست برای استخدام روبه‌رو شدیم. خارج کردن کاندیداهای فاقد شرایط، کار سنگین و وقت گیری بود. اما روشی وجود دارد که طبق آن بهتر است مدت‌ها قبل از اینکه قصد داشته باشید بهترین فرد را برای یک پست خالی استخدام کنید، باید تشخیص دهید دقیقا چه عواملی می‌توانند یک فرد را برنده این میدان کنند، سپس شرح شغلی تهیه کنید که افراد بر اساس آن جذب شوند. چهار کیفیت که در همه متقاضیان احتمالی باید به دنبال آنها باشید، از این قرارند.
ادامه نوشته

رییس بودن استرس زیادی ندارد

مطالعات جدید جیمز گراس از دانشگاه استن‌فورد و شش محقق دیگر نشان داده است که هر چقدر پست ریاستی افراد بالاتر باشد، استرس کمتری را تجربه می‌کنند. یعنی استرس یک مدیر عامل، از مدیر یک بخش کمتر است. نتیجه این تحقیق ایده جذابی را ارائه داده، چرا که بر خلاف تفکر فعلی در مورد مدیریت است که می‌گوید رهبران ارشد تحت استرس شدیدی هستند.

تحقیقات جدید حوزه علم عصب‌شناسی نیز یافته‌های این محققان را تایید می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین ایده‌هایی که از ارتباط بین علم عصب‌شناسی و رهبری سازمان به دست آمده این است که رهبران به شدت تحت تاثیر پنج تجربه اجتماعی هستند که در مغز آنها تهدیدات یا پاداش‌هایی ایجاد می‌کند. این پنج تجربه، مدل اسکارف (SCARF) نام دارد که مخفف
ادامه نوشته

نکات و توصیه هایی چند در مورد مدیریت و کاهش هزینه ها

مقدمه

بنا به بسیاری عوامل و دلایل، ضرورت و الزام پرداختن به موضوع کاهش هزینه ها بیش از پیش احساس می شود .در این رویکرد فراگیر، برخی شرکت ها و مدیران آن ها بدون درک همه جانبه ابعاد گوناگون این مسئله، اقدام به کاهش یا حذف هزینه های خود می کنند، غافل از آنکه قلم کشیدن روی برخی هزینه ها مصداق مثال قدیمی ما ایرانی هاست که سر کیسه محکم گرفته شده است زمانی که ته کیسه پاره می باشد.

برخی هزینه های کنار زده شده از جایی دیگر سر باز می کنند و چه بسا ممکن است که هزینه های بیشتری را به شرکت و کسب و کار شما تحمیل نمایند. در این گونه وضعیت ها نقش بالاترین مقام اجرایی سازمان یا همان مدیرعامل بسیار حساس می باشد. نحوه تفکر و رویکرد مدیر ارشد سازمان در اجرای صحیح یک برنامه ی مدیریت و کاهش هزینه بسیار تعیین کننده است. اگر در حال اجرای پروژه کاهش هزینه ها هستید یا قصد پیاده سازی برنامه ای برای آن را دارید بایستی به چند نکته، توجه ویژه داشته باشید.

ادامه نوشته

آشنایی با مفاهیم مدیریت استراتژیک، رسالت و چشم‌انداز به زبان کاربردی

دوستی می‌گفت: «هر جا مدیریت استراتژیک را یک جور معنا کرده‌اند؛ تعریف‌های زیادی دیده‌ام ولی دست‌آخر، اگر از من سوال شود که مدیریت استراتژیک چیست، پاسخ روشنی ندارم؛ برنامه‌ریزی بلندمدت است؟ تحلیل سوات (SWOT) است!» یا چیزی از این دست.

اما معنای مدیریت استراتژیک، نه برنامه‌ریزی بلندمدت است و نه مدل‌ سوات! در واقع، مدل‌های مختلف مانند سوات، همه ابزارهایی برای بهتر انجام‌دادن مدیریت استراتژیک هستند نه خود آن. پس مدیریت استراتژیک چیست؟

ادامه نوشته

تعارض سازمانی : خوب، بد، زشت

ما تمایل داریم تعارض را فرآیندی ناخوشایند، ضد بهره‌وری و هدر دهنده زمان تصور کنیم. تعارض‌هایی که در درون سازمان اتفاق می‌افتند، لزوما مخرب نیستند و می‌توان انرژی فراهم‌ شده از طریق این تعارض‌ها را مهار کرده و مستقیما به سمت حل مشکلات و بهبود سازمان سوق داد.

با این وجود، مدیریت تعارض‌ها به صورت موثر به این نیاز دارد که تمامی افراد درگیر، با ماهیت تعارض در محیط کار آشنایی داشته باشند.


دو دیدگاه: خوب و بد

ادامه نوشته