مدیر موفق بودن ، ذاتی است ؟

مدیر موفق بودن ، ذاتی است ؟

ران کولمان می گوید : هنگامی که این جمله از پیتر دراکر را شنیدم که گفته بود :

 " انسان ، آن قدر ترقی می کند تا به جایی می رسد که دیگر کارایی خود را از دست می دهد "

این اصل را به عنوان قانونی طبیعی ، پذیرفتم . بی تردید این اصل می توانست روشن سازد که چرا این همه مدیر ناموفق در دنیا وجود دارد .

ادامه نوشته

کلیدهای بهبود ،  نظام آراستگی محل کار 5S

کلیدهای بهبود

 نظام آراستگی محل کار 5S

پیش از طراحی هر برنامه ای برای بهبود ، توسعه و افزایش کارایی و اثربخشی هر سازمان و کسب و کاری ، باید محل را نظافت کرده و مرتب ساخت تا بتوان تصویری از وضعیت موجود به دست آورد . برای انتخاب جهت مناسب و تنظیم اهداف سازمان ، باید هرگونه مانعی از بین رفته ، درک روشنی از وضعیت موجود به دست آید . فعالیت های نظافت ، مرتب سازی و سازمان دهی از بیشترین اولویت برخوردار بوده و شایسته است که به عنوان کلید اول ، در نظر گرفته شود

ادامه نوشته

کاهش هزینه ها ، قسمت سوم - حذف اضافه کاری های بی مورد

کاهش هزینه ها ، قسمت سوم - حذف اضافه کاری های بی مورد

همانطور که در مطالب مربوط به پروژه کاهش هزینه ها گفتم ، بایستی هزینه های سازمان را در ردیف های گوناگون محاسبه و دسته بندی کرد و سهم آن ها را از هزینه کل تعیین کرد و مقادیر آنها را روی نمودار برد. یکی از موارد قابل توجه که سهم نسبتاٌ بالایی دارد و نسبت آن به فراخور اندازه سازمان ، نوع محصول تولیدی ، فرآیندهای ساخت و خدماتی که ارائه می کند ، می تواند متفاوت باشد. میزان منابع مالی است که صرف نیروی انسانی می گردد که شامل حقوق پرداختی به پرسنل ، هزینه های بیمه ، و... می باشد.

ادامه نوشته

تکنیک ها و روش های اجرای فرآیند تعویض تک دقیقه ای قالب SMED – تابلو ابزار

تکنیک ها و روش های اجرای فرآیند تعویض تک دقیقه ای قالب SMED – تابلو ابزار

تعویض تک دقیقه ای قالب Single Minute Exchange Of Die  ، فرآیندی است متمرکز بر کاهش اتلافات از طریق کاستن از فعالیت های تنظیم ، تعویض و راه اندازی تجهیزات ، ماشین ها و ابزارآلات .

ادامه نوشته

مهندسی ارزش ، چرا و چه موقع؟

مهندسی ارزش ، چرا و چه موقع؟

تکنیک مهندسی ارزش ، یکی از مباحث نوین در مدیریت و مهندسی می باشد که به سرعت در حال بازکردن جای خود می باشد. ابزاری بسیار کاربردی که می تواند نقش موثری را در بهبود فعالیت های فرآیند های کسب و کار سازمان ها ، ایفا کند .

ادامه نوشته

عوامل جلب رضایت مشتریان سازمان های تولیدی

عوامل جلب رضایت مشتریان سازمان های تولیدی

در مورد اهمیت مشتری و میزان رضایت او از محصولات و خدمات هر شرکت ، در بقاء ، حیات و توسعه سازمان ها ،  مطالب بسیاری گفته شده است . پس در این مورد ، سخن را کوتاه می کنم و فقط به گفتن این جمله از سم والتون بنیانگذار نابغه وال مارت بسنده می کنم :

ادامه نوشته

سازمان بر مبنای پروژه

سازمان بر مبنای پروژه

سازمان بر مبنای پروژه یا طرح ، یکی  از انواع جدید ساخت سازمانی است . در سازمان بر مبنای پروژه به تعداد پروژه ها ی موجود در سازمان ، می تواند واحدهای مستقلی را ایجاد کرد. این واحد ها ، دارای عوامل و امکانات لازم برای انجام پروژه های مربوطه بوده و قادرند بدون نیاز به واحدهای دیگر ، پروژه خود را مستقلا به انجام برسانند.

ادامه نوشته

کلید های بهبود کارخانه ، قسمت صفر

کلید های بهبود کارخانه ، قسمت صفر

عصر ما عصر توسعه در دنیای تولید است و ثبات و پایداری بسیاری از بنگاه های اقتصادی و شرکت ها در این زمان ، به بهبود بهره وری ، افزایش کیفیت تولید و مدیریت آن بستگی دارد. حتی در زمان های آرام تر نیز ، مزیت رقابتی هر شرکت تولیدی ، تا حد زیادی ریشه در توانایی آن شرکت در انجام اصلاحات لازم ، جهت تطابق با تغییرات محیط داخلی و خارجی خود دارد .

ادامه نوشته

مدیریت تکنولوژی

مدیریت تکنولوژی

نیاز به مدیریت تکنولوژی در هیچ زمانی به شدت امروز نبوده است . در زمان فعلی ، دلایل و شواهد متعددی وجود دارد که تکنولوژی منبع اصلی و اولیه رشد اقتصادی در سراسر جهان است. نتیجه این است که تکنولوژی بر تمام تصمیم گیری های مدیران ارشد ، تأثیر جدی و به سزایی دارد.

ادامه نوشته

ویژگی های سازمان های یادگیرنده

ویژگی های سازمان های یادگیرنده

شاید با توصیف ویژگی های و خصوصیات سازمان های یادگیرنده بتوان شمای کاملتری از این نوع سازمان ها به دست داده و آنها را بهتر شناخت . سازمان یادگیرنده سازمانی است که به عنوان یک کل و مجموعه هماهنگ ، ایده می گیرد و پیش می رود . او خود ، راه را می یابد و جلو می رود ، از تجربه ها و همچون انسانی خردمند ، پند می آموزد و مسیرخود را تصحیح می کند . کسی او را کنترل نمی کند و مهارش را به این سو و آن سو نمی کشاند ، سازمان یادگیرنده خود کنترل و خود فراگیرنده است و مسیر خویش را می یابد و به سوی هدف پیش می رود .

سازمان یادگیرنده ، درد و عشق آموختن دارد

ادامه نوشته

متن کامل استاندارد مدیریت انرژی  EN 16001 : 2009

متن کامل استاندارد مدیریت انرژی  EN 16001 : 2009

متنی که در ذیل آمده، استاندارد مدیریت انرژی EN 16001 : 2009 اروپایی می باشد و استاندارد بین المللی ISO  نیست . خواهشمندم به این نکته توجه داشته باشید . در مورد استاندارد مدیریت انرژی بین المللی IS0 500001 نیز سعی بر آن است که متن استاندارد تهیه شده و در اختیار شما قرار گیرد .

پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت

ادامه نوشته

مدیریت انرژی برای  کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه

مدیریت انرژی برای  کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه

با اجرایی شدن طرح های اخیر اقتصادی دولت خصوصا طرح هدفمندی یارانه ها و در پی آن حذف یارانه های سوخت های مختلف مانند برق و گاز ، هزینه های این دو انرژی سهم بیشتری را در سبد هزینه های واحدهای تجاری به خود اختصاص داده است. سازمان ها بایستی در برنامه ریزی های استراتژیک خود که معمولا در ابتدای سال انجام می گردد به این امر توجه ویژه ای داشته باشند.

ادامه نوشته

روش ها و تکنیک های کاهش هزینه قسمت دوم ، مرحله آماده سازی

روش ها و تکنیک های کاهش هزینه قسمت دوم ، مرحله آماده سازی

در روند بررسی تکنیک های کاهش هزینه ، ابتدا روش های عمومی وشناخته شده آن را در عین حالی که ممکن است ساده به نظر بیایند، اما بسیار اثربخش می باشند را با هم مرور می کنیم

پیش از بررسی این متدها، بایستی سیستم حسابداری سازمان را به جهت برخی باید ها مطالعه کرده و توانایی آن را جهت حضوری فعال درپروژه بررسی نماییم. الزامی به پیاده سازی یک سیستم مکانیزه و پیچیده حسابداری صنعتی نیست ولی واحد حسابداری شرکت بایستی توانایی این را داشته باشد که اطلاعات، گزارش ها و برخی داده ها را در زمان های لازم و با دقت و صحت، تهیه نموده و در اختیار تیم پروژه قراردهد.

ادامه نوشته

محدودیت های ساختارهای سنتی سازمانی

محدودیت های ساختارهای سنتی سازمانی

ساختار  سنتی سازمان که بصورت هرمی شکل، طراحی می شود و به ساختار  سلسله مراتبی یا ساختار  وظیفه ای مشهور است ، به علت سادگی و سهولت کاربرد ، در سازمان های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است . اما ساختار  مذکور، دارای محدودیت ها و نارسایی هایی است که به پاره ای از آنها اشاره خواهیم نمود .

  1. ساختار  سنتی بر اساس سلسله مراتب، ایجادگردیده و ارتباطات در آن کند ، طولانی و فاقد دقت لازم است. مجاری ارتباطی در اغلب موارد، عمودی بوده و امکان ارتباط افقی وجود ندارد.


ادامه نوشته

تکنیک و روش نامتعارف مدیران سنتی در بررسی پروژه های پیشنهادی

تکنیک و روش نامتعارف مدیران سنتی در بررسی پروژه های پیشنهادی

یکی از روش های نسبتا عجیب و نامتعارفی که مدیران ارشد واحدهای صنعتی و تجاری درکشور ما بکار می برند و تکنیک بسیار جالبی هم می باشد را می خواهم دراین مطلب بیان کنم. این امر را عمدتا در شرکت های خصوصی و کارخانه های تولیدی که مالک، همان مدیر ارشد سازمان می باشد، مشاهده کرده ام ، شاید شما هم در چنین سازمان هایی که مدیرعامل یا دیگر مدیران ارشد آن شرکت ها چنین رویکردی را در پیش گرفته اند، حضور داشته اید و این مسئله را از نزدیک درک و لمس کرده باشید، شاید هم بصورت دقیق به آن توجه نکرده باشید.

ادامه نوشته

شاخص تعیین حیطه نظارت

عموما در سازمان ها این سوال پیش می آید که برای چه تعداد نیروی انسانی ، بایستی سرپرست ویا مدیر در نظر گرفت . عمدتا این امر توسط مدیریت ارشد و  بصورت تجربی و سلیقه ای، تصمیم گیری و برآورد می شود . با این حال ممکن است در یک واحد با تعداد اندکی نیروی انسانی یک سرپرست درنظر گرفته شده است و در واحدی دیگر با شرایط گوناگون به لحاظ عوامل مؤثر و دخیل در تعیین حیطه نظارت، برای تعداد زیادی نیروی انسانی، یک مدیر ، سرپرست یا  مافوق، درنظر گرفته شده است.

ادامه نوشته

سازمان ماتریسی یا خزانه ای

اگر سازمان بر مبنای پروژه را به عنوان واحدهایی از یک سازمان بر مبنای وظیفه ( همان ساختار سنتی ) فرض کنیم ، ترکیب حاصله سازمان ماتریسی خواهد بود. به عبارت دیگر، سازمان بر مبنای وظیفه و سازمان بر مبنای پروژه به همراه هم سازمان ماتریسی را به وجود می آورند. در ساختار ماتریسی نیروهای فعال سازمان درخزانه های تخصصی قرار می گیرند . این خزانه ها که به تبع نوع فعالیت ها و گستردگی سازمان تعیین می شوند، تحت نظر مدیر سازمان قرار دارند و از نظر سازمان دهی تقریبا نوعی سازمان بر مبنای وظیفه می باشند.

ادامه نوشته

رفتار سازمانی

رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروه ها در سازمانها می باشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام می شود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در ارتباط با کل افراد، گروه ها، سازمانها و سیستم های اجتماعی تشریح می نماید و هدف آن دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر می باشد.

ادامه نوشته

تعریف بهره وری productivity

بهبود بهره وری موضوعی بوده است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهره وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود 230 سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.

ادامه نوشته

ارتباط بین عدم کارایی سیستم انگیزشی و دستیابی به اهداف سازمانی

ارتباط بین عدم کارایی سیستم انگیزشی و دستیابی به اهداف سازمانی

یکی از انبوه مسائل و مشکلاتی که در سازمان های کشور، قابل مشاهده است، نبود و یا اثربخش نبودن سیستم های انگیزشی مناسب و کارآمد می باشد. این مسئله را در سازمان های زیادی به چشم دیده ام  و از نزدیک آن را لمس کرده ام. در نبود یک سیستم و رویه مناسب بهبود روحیه و انگیزه پرسنل، شما نیز می دانید که چه رخ می دهد.

یکی  از عوارض آن، فاصله افتادن بین لایه ها و سطح های مختلف سازمان می باشد. بین مدیریت ارشد و مدیریت میانی ، بین مدیران میانی و کارشناسان وهمینطور بین کارشناسان، سرپرست ها، تکنسین ها و اپراتورها و یا کارمندان.

ادامه نوشته

مدیریت استراتژیک تکنولوژی Strategic Technology Management

گرچه تدوين استراتژي تکنولوژي تا حد زيادي از منطق تدوين ديگر استراتژي‌ها پيروي مي‌کند، اما به دليل ماهيت ويژه‌ي تکنولوژي، تدوين استراتژي آن نيز با مسايل ويژه‌اي روبه‌روست. به‌طور کلي در اين معنا ترديد نيست که استراتژي تکنولوژي يکي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي کارکردي (وظيفه‌اي) در هر بنگاه است و بايد پشتيباني‌کننده‌ي هدف‌هاي استراتژي بزرگ (مادر)سازمان باشد.

ادامه نوشته

سازمان یادگیرنده چیست؟

سازمان های یادگیرنده، سازمان هایی هستند که در آنها افراد، بطور مستمر، توانایی های خود را افزون می سازند تا به نتایجی که مد نظر است دست یابند، جائی که الگوهای جدید تفکر رشد می یابند، اندیشه های جمعی و گروهی ترویج می شوند وافراد چگونه آموختن را به اتفاق هم می آموزند.

ادامه نوشته

ضرورت برنامه‌ریزی آموزشی برای کارکنان سازمان‌ها

ضرورت برنامه‌ریزی آموزشی برای کارکنان سازمان‌ها

برنامه‌ریزی، فرایند آگاهانه و سیستماتیک تصمیم گیری برای تحقق اهداف یک سازمان است. از این رو، هر سازمان برای پیشرفت و توفیق در عرصه رقابت‌های بازرگانی و صنعتی نیازمند برنامه‌ریزی است.لزوم برنامه ریزی آموزشی برای کارکنان هر سازمان تا بدان حد، بدیهی است که ضرورتی برای توجیه آن وجود ندارد. از همین رو، می‌توان گفت که برنامه‌ریزی آموزشی برای هر سازمان همچون تنفس برای موجود زنده اهمیت دارد.

ادامه نوشته

مقدمه ای در طراحی ساختار و نمودار سازمانی

مقدمه ای در طراحی ساختار و نمودار سازمانی

سازمان چیست؟

سازمان Organization پدیده ای اجتماعی است که بطور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند.هرکدام از اجزاء تعریفی که آمد را می توان، بصورت دقیق تری تشریح نمود.

ادامه نوشته

تصدیق verification  و صحه گذاری validation

تفاوت تصدیق verification  و صحه گذاری validation

 

مطابق استاندارد ایزو 9000 که واژگان سیستم مدیریت کیفیت را تعریف نموده است ، تصدیق بدین صورت تعریف می گردد :

تصديق‌ Verification

تأييد از طريق‌ فراهم‌ آوردن‌  شواهد عيني‌ در مورد اينكه‌  الزامات‌ و يا خواسته‌هاي‌ مشخص‌ شده‌ برآورده‌ شده‌اند.

ادامه نوشته

سر آغازی بر مهندسی مجدد

سر آغازی بر مهندسی مجدد

اندیشه مهندسی دوباره در دهه 1990 میلادی عرضه گردید و پایه گذار حرکتی گردیده که دنیای کسب و کار را زیر و رو کرده است. کوششی که به منظور بهسازی بازده سازمان ها آغاز شده بود به بازاندیشی بنیادین در همه جنبه های کسب و کار ختم گردید. از شغل ها و وظایف گرفته تا روش ها ، سیستم ها و ساختار شرکت ها.




ادامه نوشته

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت سوم

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت سوم

جهت درک صحیح و کامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 و ایزو تی اس  ISO TS 16949 می توانید از تعاریف واژه ها و اصطلاحات که در استاندارد ایزو 9000 آمده است استفاده نمایید.قسمت سوم متن کامل استاندارد در ذیل آمده است.

پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت

ادامه نوشته

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت دوم

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت دوم

جهت درک صحیح و کامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 و ایزو تی اس  ISO TS 16949 می توانید از تعاریف واژه ها و اصطلاحات که در استاندارد ایزو 9000 آمده است استفاده نمایید.قسمت دوم متن کامل استاندارد در ذیل آمده است.

ادامه نوشته

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت اول

متن کامل استاندارد ISO 9000 : 2000 قسمت اول

جهت درک صحیح و کامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 و ایزو تی اس  ISO TS 16949 می توانید از تعاریف واژه ها و اصطلاحات که در استاندارد ایزو 9000 آمده است استفاده نمایید.قسمت اول متن کامل استاندارد در ذیل آمده است.

پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت

ادامه نوشته

متن استاندارد ایزو  ISO 9001 2008  قسمت دوم

آموزش ، پیاده سازی و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 - ISO 9001 2008

استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 را می توان در هرنوع سازمان ، شرکت و اداره ای پیاده سازی نمود و گواهینامه دریافت کرد. پیاده سازی این سیستم مدیریت کیفیت اولین گام در راه بقای سازمان در شرایط متغیر و پیچیده اقتصاد امروز می باشد. درگام های بعدی می توان با استفاده از مکانیزم های ارائه شده در این استاندارد جهت توسعه و گسترش کسب و کار نهایت استفاده را برد.

گام اول بازدید اولیه از محل سازمان و آشنایی با فرآیندهای کسب و کار و فرآیندها و پروسه های ساخت و ارزیابی شرایط می باشد تا جهت تعیین حجم فعالیت های طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت متناسب با شرایط واقعی سازمان برآوردهای لازم صورت گیرد. پس از آن زمان لازم تعیین خواهد شد تا پروژه  طراحی شده و با اجرای آن سیستم مدیریت کیفیت پیاده سازی گردد. ضمن پیاده سازی و اجرای مکانیزم های طراحی شده ، کلیه پرسنل سازمان از مدیریت ارشد تا کارمندان و اپراتورها تحت آموزش های لازم قرار خواهند گرفت


ارتباط با ما



متن استاندارد ایزو  ISO 9001 2008  قسمت دوم

7 – پدیدآوری محصول

7 – 1 طرحریزی پدیدآوری محصول

سازمان باید فرآیندهایی را که برای پدیدآوری محصول موردنیاز هستند طرح ریزی نموده و توسعه دهد. طرح ریزی پدیدآوری محصول باید با الزامات سایر فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت سازگار باشد. رجوع کنید به بند 4-1

در طرح ریزی پدیدآوری محصول ، سازمان باید برحسب تناسب موارد زیر را تعیین نماید:

الف – اهداف کیفیت والزامات محصول

ادامه نوشته

متن استاندارد ایزو  ISO 9001 2008  قسمت اول

آموزش ، پیاده سازی و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 - ISO 9001 2008

استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 را می توان در هرنوع سازمان ، شرکت و اداره ای پیاده سازی نمود و گواهینامه دریافت کرد. پیاده سازی این سیستم مدیریت کیفیت اولین گام در راه بقای سازمان در شرایط متغیر و پیچیده اقتصاد امروز می باشد. درگام های بعدی می توان با استفاده از مکانیزم های ارائه شده در این استاندارد جهت توسعه و گسترش کسب و کار نهایت استفاده را برد.

گام اول بازدید اولیه از محل سازمان و آشنایی با فرآیندهای کسب و کار و فرآیندها و پروسه های ساخت و ارزیابی شرایط می باشد تا جهت تعیین حجم فعالیت های طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت متناسب با شرایط واقعی سازمان برآوردهای لازم صورت گیرد. پس از آن زمان لازم تعیین خواهد شد تا پروژه  طراحی شده و با اجرای آن سیستم مدیریت کیفیت پیاده سازی گردد. ضمن پیاده سازی و اجرای مکانیزم های طراحی شده ، کلیه پرسنل سازمان از مدیریت ارشد تا کارمندان و اپراتورها تحت آموزش های لازم قرار خواهند گرفت


پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت


ارتباط با ما


متن استاندارد ایزو  ISO 9001 2008  قسمت اول

مقدمه

0-1 کلیات

پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت باید یک تصمیم گیری استراتژیک در سازمان باشد. طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت سازمان تحت تأثیر عوامل زیر می باشد:

الف – محیط سازمان ، تغییرات و مخاطرات آن محیط

ب – نیازهای متغیر آن

ج - اهداف خاص آن

د – محصولاتی که ارائه می نماید

ه -  فرآیندهایی که به خدمت می گیرد

و – اندازه و ساختار سازمانی آن

ادامه نوشته

روش های اجرایی الزامی در استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001:2008

تدوین برخی روش های اجرایی در استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو : 20089001  الزام و اجبار شده وشما بایستی آنها را تهیه و تدوین نموده و در یک سیستم کنترل مدارک تحت کنترل درآورید. فهرست این روش های و بندهایی از استاندارد که این موارد در آن درج شده در ذیل آمده است.

در ابتدا نظر شما را به متن استاندارد در مورد روش های اجرایی که بایستی مدون گردد جلب می نمایم.لازم به یادآوری که متن های استاندارد بصورت ایتالیک درج شده است.

ادامه نوشته

نکات مهم در پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت

v     سیستم های مدیریت کیفیت در چه سازمان هایی می توانند مفید باشند؟

·        سازمان هایی که مدیریت ارشد آن به سیستم اعتقاد دارد و مطمئن است که این گونه سیستم ها می توانندبا دادن نظم به امور کارها را راحت تر کنند.

·        سازمان هایی که تنها و تنها به دنبال دریافت گواهینامه برای بازار نیستند

·        سازمان هایی که می خواهند جهت اهداف خود در راستای کیفیت ،بهبود و . . . برنامه ریزی کنند

·        سازمان هایی که می دانند بقاء آن ها بسته به مشتریان ، پرسنل و جامعه است

 

ادامه نوشته

ارزیابی کار و زمان

ارزیابی کار و زمان

یکی از مهم ترین سطوح مرتبط با جنبه های کمی فعالیت های مهندسی صنایع ، زمان سنجی و اندازه گیری عملکرد نیروی انسانی می باشد.مدت زمان مصرف شده برای قطعه های فولادی که نیاز به روتراشی دارد با توجه به میزان بازدهی و سرعت ماشین به آسانی قابل دستیابی است.

ادامه نوشته

پنج توانمندی رهبری

این روزها اداره کردن سازمان هایی که هم مسوول باشند و هم سودآور، کاری است دشوار. ما در دورانی زندگی می کنیم که سرشار از پیچیدگی و آشفتگی و آکنده از پیشرفت های جهش آسای فن آوری و سرشار از رقابت بین المللی است. نیروی کار روز به روز متنوع تر می شود و دید ما نسبت به کار، دایما دست خوش تغییر و دگرگونی می شود. مشتریان توقع دارند کالاها و خدماتی که به آن ها عرضه می شوند، بهتر، ارزان تر و سریع تر باشد.

ادامه نوشته

استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO 10002: 2004

این استاندارد بین المللی راهنمایی لازم برای طراحی و ایجاد یک فرایند موثر و کارآمد در بررسی شکایت / عدم رضایت را در تمامی زمینه فعالیتهای تبلیغاتی و مرتبط با تجارت الکترونیک در بر دارد .اطلاعات بدست آمده از طریق فرایند بررسی شکایت / عدم رضایت می تواند منجر به بهبود تولیدات و فرایندها شود


ادامه نوشته

كايزن kaizen

كايزن تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است.

 

KAI + ZEN = KAIZEN


 

در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم ، بلكه . . .

ادامه نوشته

درآمدی بر کاهش هزینه cost reduction

کاهش سیستماتیک Systematic هزینه ها در هر کارخانه ، اداره و سازمانی می تواند نه تنها در تأمین منافع بلکه حتی در تقویت قدرت رقابتی competitive strenght آن شرکت تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. 

در واقع یکی از وظایف بسیار مهم و حیاتی یک شرکت ، توانایی آن سازمان در کنترل و کاهش هزینه های گوناگون موجود در فرآیند تولید و ارائه خدمات می باشد. افزایش رقابت ، رکود اقتصادی ، تغییرات گسترده در خواسته ها و نیازهای مصرف کنندگان که منجر به مطالبه کیفیت بالاتر و در عین حال قیمت مناسب گردیده است، از عوامل ضروری کاهش هزینه ها می باشد.

ادامه نوشته

سال نو مبارک