موانع سازمانی خلاقیت

عواملی در سازمان ها وجود دارد که موجبات عدم بروز خلاقیت و نوآوری پرسنل می گردد . هرکدام از این پارامترها به نوعی بر حس و تمایل افراد برای دست زدن به نوآوری و یافتن راه های بدیع و  نو تأثیر می گذارد . انگیزه برای نوآوری در انتها و در ایستگاه نتیجه دهی برای حل مسائل و مشکلات فعلی و یا بهبود دادن رویه های عادی و روتین شده به کار می آید و در صورتی که سر راه خلاقیت سازمانی مشکلات و موانعی باشد ، مسائل و مشکلات حل نشده باقی مانده و یا راه حل هایی انتخاب و اجرا می شوند که اثربخش نبوده و منابع را هدر می دهند .

 برخی از این عوامل به شرح زیر می باشند .


ادامه نوشته

تکنیک های حل مسئله  -  طوفان فکری Brain Storming

این روش که توسط آلکس ازبرن برای استفاده در کارهای تبلیغاتی ابداع شد مبتنی بر معاشرت آزاد و مراوده با دیگران و خودداری کامل از انتقاد است.

تاکید این روش بر این است که اندیشه ها به صورت کنترل نشده و سازمان نیافته و به صورت تخیلی مطرح شوند.

قواعد جلسه در این روش عبارتست از:

ادامه نوشته

روش های تفکر ، همگرا و و اگرا

تفکر همگرا

·         از مسائل و راه های مختلف شروع می شود و به یک نقطه می رسد (الگو سازی، همانند سازی و ایجاد راه حل های استاندارد برای مسائل)

·         تفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد مي‌كند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است.


ادامه نوشته

انتظارات مشتری

مقدمه


انتظارات مشتري توقعاتي است كه به طور حتم به آن نياز ندارد، ولي برآورده شدن آن، احساس خوشايندي در او ايجاد مي‌كند كه پايداري رابطه را سبب مي‌شود. بنابراين به نظر مي‌رسد كه جلب رضايت مشتريان با تامين انتظارات آنها رابطه مستقيم خواهدداشت. به طور كلي مي‌توان انتظارات مشتريان را به دو گروه دسته‌بندي كرد:

ادامه نوشته

با مقاومت در برابر تغییر چه کنیم؟

در مقابل خود، با یک تضاد از سوی یکی از مهم‌ترین و چالش انگیز‌ترین مشتریان خود مواجه شده‌ام که اگر بخواهم نتیجه‌ای که مدنظرم است به دست آورم باید بسیار ظریف و در عین حال ماهرانه عمل کنم. این مشتری یکی از داناترین مذاکره‌کنندگانی است که تا به حال دیده‌ام و قصد برد دارد. صحبت ما به صورت زیر انجام شد:

«پدر، برای دسر چه چیزی هست؟» ایزابل در آن زمان شش ساله بود. نیروی اراده برای او از «حوزه‌هاي نيازمند توسعه» نبود.
«خوب بگذار ببینم، می‌توانی یک سیب یا کمی‌انگوربرداری».
«من بستنی می‌خواهم»

ادامه نوشته

یک نام مورد اعتماد ، چرا به افرادی که نمی‌شناسیم اعتماد می‌کنیم؟

اعتماد یک عنصر مهم در موفقیت یک ارتباط کاری است، ولی این موضوع ریسک هم به همراه دارد. سرپرستی که به یکی از کارکنانش براي انجام یک کار مهم اطمینان می‌کند و آن کارمند آن کار مهم را به خوبی انجام نمی‌دهد، ممکن است سر این موضوع یک پاداش بزرگ یا حتی مقامش را از دست بدهد. با توجه به ریسکی که به آن اشاره شد، ایجاد اعتماد میان طرفین نیازمند زمان است تا به افراد اجازه داده شود میزان قابل اطمینان بودن یکدیگر را بسنجند، ولی برخی از تصمیمات هم هستند که بدون شناخت قبلی صورت می‌گیرند. حال سوال این است که چه چیزی باعث می‌شود ما به کسی که نمی‌شناسیم اعتماد کنیم؟

ادامه نوشته