شاخص های كليدی عملكرد فرآیند فروش  Key Performance Indicator

شاخص های كليدی عملكرد فرآیند فروش

Key Performance Indicator

مقدمه

فرآيند هاي سازمان شامل فعاليت های عمده و کلان کسب و کار هستند. در صورتی که بدانید که چگونه مدیریت کردن این فرآیندها باعث كارا بودن و اثربخش بودن آنها می شود، آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز قدری امیدواری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به فرآیند فروش به عنوان یک فرآیند مهم و اساسی و تعریف و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان، طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد.

ادامه مطلب را در وب سایت مدیریت راهبرد بخوانید

ادامه نوشته

کنفرانس برون سپاری

اسفند سال 89 بود که در شرکت ساپکو ، نمایشگاهی از توانمندی های استان در صنعت خودرو و قطعه سازی برگزار شد. در آن نمایشگاه دو کنفرانس برگزار کردم که موضوع یکی از آنها برون سپاری Outsourcing بود .

همانطور که می دانید، در دهه های اخیر و در عرصه کسب و کار، شرکت ها کمتر به تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی خود می پردازند و همینطور هم کمتر تمامی مراحل عملیاتی ارائه خدمات و تولید محصولاتشان را خودشان انجام می دهند. ضمن آنکه متخصصان و مشاوران مدیریت هم کمتر به این نوع نگرش و رویکرد توصیه می کنند و بیشتر بر فعالیت تخصصی تأکید می نمایند .

چابکی و انعطاف پذیری سازمان ها برای ارائه عکس العمل های به موقع در برابر تحولات بازار و تغییرات سلیقه مشتریان به عامل مهمی در رقابت بدل شدده است و برون سپاری از تکنیک هایی است که به سبکباری سازمان کمک شایان توجهی می کند.

ادامه نوشته

واحد تضمین کیفیت و مبحث سیستم ها و روش ها

واحد تضمین کیفیت و مبحث سیستم ها و روش ها

سازمان هايي كه بنا به دلايل مختلف به پياده سازي سيستم هاي مديريت كيفيت روي مي آورند، بنا به ضرورت واحدي به نام تضمين كيفيت را ايجاد مي كنند تا عهده دار وظايف طرح ريزي، استقرار و بهبود سيستم مديريت كيفيت شود. وظايف گوناگوني به عهده ي اين واحد گذارده مي شود از مميزي داخلي سيستم مديريت كيفيت گرفته تا انجام فعاليت هايي مانند اقدام اصلاحي و پيشگيرانه، كنترل مستندات، بهبود مستمر و در بعضي موارد آموزش و حتي مديريت پروژه هاي درون سازماني.

ادامه نوشته

سرپرست خط تولید

سرپرست خط تولید

این جلسه ی برنامه ریزی تولید بر خلاف جلسه های قبلی ، زیاد چالش برانگیز نبود . به جز یک مورد عدم تحقق مقداری تولید از برنامه هفته ی قبل که آن هم به علت کمبود مواد اولیه رخ داده بود ، مابقی سفارش ها مطابق برنامه تولید شده بود . مقرر شد که سفارش جدید هم وارد پروسه تولید بشود . از همان لحظه هماهنگی هایی که باید با قسمت قالبسازی و نگهداری تعمیرات انجام می داد توی ذهنش آمد . تا مواد اولیه سفارش جدید وارد خط تولید می شد دو سه روزی فرصت داشت که خط را تنظیم و آماده ی تولید نماید. مسئله و مشکل خاصی وجود نداشت .

ادامه نوشته

قابلیت ها، شایستگی های متمایز و مزیت رقابتی یعنی موفقیت

قابلیت ها، شایستگی های متمایز و مزیت رقابتی یعنی موفقیت

 

مقدمه - سازمان  و محیط

در يك صنعت خاص و در يك كسب و كار مشخص ، سازمان ها و شرکت های رقیب بسيار زيادي سهيم و شريك هستند و فعاليت مي كنند . موفقيت يا عدم موفقيت هر كدام وابسته به شرايط و ويژگي هاي داخلي هر كدام مي باشد .

در نظر داشته باشيد كه بازار ، جامعه و محيط بيروني ، براي همه ي آنها فضايي مشترك مي باشد و براي آنها موقعيت هاي يكساني را ايجاد  مي كند . يكي بودن شرايط خارجي براي شركت ها بدان معنا نيست كه اثر وضعيت بيروني محيط كسب و كار بر شركت ها و واحدهاي فعال در آن نيز يكسان است . همين شرايط مساوي باعث تاثيرات متفاوت و بعضا متضادي بر سازمان مي شود . شايد بهتر باشد به جاي اينكه بگوييم محيط بر سازمان تأثيرهاي گوناگون و متفاوتي مي گذارد بايد بگوييم كه تاثيرپذيري شركت ها از شرايط محيطي ، متفاوت مي باشد .

ادامه نوشته

شما مدیر تضمین كيفيت هستید

شما مدیر تضمین كيفيت هستید

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

همانطور که می دانید، مدیر تضمین  از سوی مدير عامل برگزيده می شود و عهده دار مواردی مانند انجام امور مربوط به مدیریت افراد تحت نظارت و برخی وظایف دیگر که در ادامه مطلب به آن ها می پردازم.

 

شرایط عمومی

قویا توصیه می گردد که در انتصاب مدیر تضمین داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی یکی از معیارهای احراز صلاحیت باشد .

ادامه نوشته

محاسبه و بهبود هزینه های کیفیت Cost Of Quality

محاسبه و بهبود هزینه های کیفیت Cost Of Quality

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مقدمه

محاسبه هزینه های کیفیت از راه های بسیار مناسب و اثربخش در تعیین میزان واقعی اثربخش و کارایی فعالیت ها و فرآیندهای سازمان شما می باشد تا دریابید که با به کارگیری سیستم های مدیریت کیفیت چه مقدار در جهت بهبود و توسعه کسب و کار سازمان خود موفق بوده اید .

مشخص است که هر سازمانی با پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 – ISO 9001  و ایزو تی اس – ISO TS 16949  در پی بهبود و پیشرفت خود می باشد . این بهبود به صورت کاملا عیان و آشکار در مطلوب بودن خدمات ارائه شده به مشتریان و بهبود کیفیت محصولات تولید شده ، کاهش ضایعات ، کاستن از دوباره کاری ها و کم کردن فعالیت های اشتباه و نادرست دیده می شود . هزینه های کیفیت به صورت مقداری و کمی تلاش سازمان در رسیدن به اهداف بهبود خود را اندازه می گیرد و به شما در تعیین مسیر حرکت و بازبینی و اصلاح آن کمک می کند و جهت صحیح را مانند قطب نما به شما نشان می دهد .

ادامه نوشته

مديريت و مدير بودن، قدري درون و اندكي پيرامون آن

مديريت و مدير بودن، قدري درون و اندكي پيرامون آن

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com


مديريت كردن شغل نسبتا مشكلي است، نسبتا كه نه، واقعا مشكل است. مدير در كانون فعاليت ها قرار دارد و در معرض و مركز همه توجه هاست و جالب اين است كه او نيز بايد به همه چيز و همه كس توجه كند. سخت بودن شغل يك مدير از مسئوليت داشتن او نتيجه مي شود، از خطاهاي عمدي پرسنل تا موفقيت ها و شكست ها، همه در حيطه مسئوليت آقا یا خانم مدیر می باشد.

ادامه نوشته

طرح های اقتضایی

طرح های اقتضایی

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

سازمان ها در انجام عملیات اصلی خود یعنی ارائه خدمات و یا تولید محصولات از منابع گوناگونی استفاده می کنند . این منابع ، فهرست های مختلفی دارد یکی از فهرست های اصلی 7M+2E می باشد که شامل موارد زیر می باشد .

1.     Man

2.     Material

3.     Method


ادامه نوشته

مدیریت استراتژیک - ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

مدیریت استراتژیک - ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مدیریت استراتژیک راه پر پیچ و خمی دارد و مراحل اجرایی آن نسبتا زیاد می باشد . پس از مراحل تعیین چشم انداز ، مأموریت شما نسبت به تحلیل محیط بیرونی اقدام می کنید . نکات لازم برای تحلیل عوامل بیرونی در مطلب تحليل محيط بيروني و ارزيابي عوامل خارجي در مديريت استراتژيک  مطرح گردیده و شما می توانید مطابق آن ، عوامل مهم و تأثیرگذار بر سازمان را شناسایی کرده و فهرست نمایید .

ادامه نوشته

شناسایی و تعریف فرآیندها در سیستم های مدیریت کیفیت

شناسایی و تعریف فرآیندها در سیستم های مدیریت کیفیت

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

مقدمه

اولین گام اجرایی در پی ریزی ، طراحی و استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و یا ISO TS 16949 برای هر سازمانی چه صنعتی و تولیدی و یا خدماتی ، شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت می باشد . زیر ساخت و سنگ بنای یک سیستم مدیریت کیفیت منسجم و مناسب ، همین فرآیندهایی می باشند که در تناسب با سازمان ، کسب و کار آن ، اهداف و فعالیت های آن تعریف شده اند .

ادامه نوشته

با مشتریان کمتر ، شرکت خود را توسعه دهید

با مشتریان کمتر ، شرکت خود را توسعه دهید

مطالعات اخیر تاییدکننده این ایده هستند که «کمتر بیشتر است.» در اینجا به بررسی این امر می‌پردازیم که چرا کار کردن با مشتریان کمتر می‌تواند به کارکرد بهینه شرکت شما کمک کند.

هلنا ایلی‌ رنکو، استادیار کارآفرینی بالینی در دانشکده مارشال بازرگانی در دانشگاه USC ، در اواخر دهه 90 مشغول انجام تحقیقات درجه دکترای خود در فنلاند بود که گرایش جدیدی را در میان شرکت‌های تازه تاسیس مخابراتی در فنلاند مشاهده کرد: به جای اینکه این شرکت‌ها به دنبال مشتریان متعدد برای رشد و توسعه خود باشند، به نظر می‌رسید تمام آنها مصرانه در پی برقراری معاملات خود با یک شرکت پیشرو در صنعت، یعنی شرکت نوکیا بودند. در همان زمان، شرکت‌های جوان نگران استراتژی‌های رشد خود بودند. ایلی‌رنکو می‌گوید: «آنها از اینکه تمام توجه خود را معطوف یک شرکت می‌کردند نگران بودند.»
و حقیقتا، چرا می‌بایست همه چیز را به یک مشتری بزرگ اختصاص داد، صرف نظر از اینکه آن مشتری چقدر بزرگ باشد؟

ادامه نوشته