برگزاری دوره ی آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب SMED
کلیات
2. مقدمه ، مفاهیم و تاریخچه SMED
3. هدف از اجرای SMED
4. مزایای پیاده سازی SMED
5. رویکرد ها و ویژگی های عملکرد تعویض قالب با روش های فعلی
کلیات
2. مقدمه ، مفاهیم و تاریخچه SMED
3. هدف از اجرای SMED
4. مزایای پیاده سازی SMED
5. رویکرد ها و ویژگی های عملکرد تعویض قالب با روش های فعلی
شاید یکی از سخت ترین زمینه ها و فعالیت ها در عرصه ی مدیریت ، ایجاد تغییر در بخش هایی از سازمان یا تمام آن می باشد .
بسیارند شرکت هایی که نتوانستند پویایی محیط بیرونی خود را درک کرده و سازمان خود را متناسب با شرایط جدید هماهنگ و به روز کرده و از گردونه ی رقابت و از عرصه ی وجود ، حذف شده و اثری از آنها باقی نمانده و کم نیستند شرکت هایی که تغییرات را متوجه شده و حتی برنامه ای برای رویارویی با تغییرات و تحولات بیرونی ، تهیه و آماده کرده اند اما نتوانسته اند تغییرات داخلی را پیش برده و تحولات مورد نظر را اجرا کنند .
با ورود اطلاعات به ذهن از آنجا كه ذهن سيستم الگوساز خود سازمان دهنده است، سعي مي كند در كمترين زمان اطلاعات ورودي را در نزديكترين ، شبيه ترين و آشناترين قالب ذهني قرار دهد.
در اين تكنيك اطلاعات وارونه وارد ذهن مي شوند، در نتیجه احتمال اينكه وارد قالب جديدي شوند افزايش مي يابد و خروجي قالب، با گذشته تفاوت خواهد داشت. اين درك جديد ماده اوليه براي مراحل بعدي فرآيند تفكر است و موجب خلاقيت مي شود.
در این تکنیک، شش جنبه يا سبك فكري تعريف و براي هر يك كلاه رنگي خاصي به عنوان سمبل تعيين شده است.
هر کس می تواند با به سر گذاشتن این کلاه ها (به صورت سمبلیک) راجع به مسأله به صورت مشخص و از دریچه تفکر مربوطه اظهار نظر کند.
فرد در اثر تعويض كلاههاي فكري، نقشش را در گروه تغيير مي دهد و نهايتاً تنوع و كثرت اين تغييرها باعث رشد خلاقيت فرد مي شود.
روشی ساخت یافته برای نگاه به مسأله از زوایای مختلف
· Substitute - جایگزینی
· Combine - ترکیب
· Adapt – متناسب کردن
· Modify (Magnify) – تغییر یا بزرگنمایی
خلاقیت ریشه نوآوری است. اما چگونه میتوانید افراد خلاق مناسبی را برای شرکت خود پیدا کنید؟ از بهترین مدیران خلاق، استادان بازاریابی و طرفداران نیروی انسانی خواستیم تا در مورد راهکارهای استخدام خلاقترین افراد نکاتی را برای ما بازگو کنند.
هر شرکتی خواهان به کارگیری نوآوری به هر شیوهای است و نوآوری از خلاقیت نشات میگیرد. اما خلاقیت از کجا ناشی میشود؟ گاهی اوقات پیدا کردن فردی خلاق برای شرکتتان مثل این است که به دنبال ویژگیهای هنرمندانه میگردید. افراد خلاق اغلب آدمهای متفاوتی هستند:
استاندارد مدیریت موفقیت پایدار در یک سازمان ISO 9004 : 2009 ، یک رویکرد سیستم مدیریت همراه با نگرشی استراتژیک ارائه می کند . دراین مطلب نکات کلیدی این سیستم را به صورت گزینشی ، خلاصه و همراه با اندکی شرح و تفسیر آورده شده است تا برای استفاده و کاربرد قدری آسانتر باشد . در اینجا تعاریف و مفاهیم در کنار نکاتی که استاندارد برای اجرا و پیاده سازی ، توصیه می کند درج شده است ، نکاتی که شما را در جهت ایجاد بهبود در سازمان با هدف کسب موفقیت پایدار کمک خواهد کرد . در صورتی که بخواهید دقیقا مطابق استاندارد اقدام نمایید بایستی که به متن استاندارد مراجعه نمایید .
تعیین آیتم های سرویس ها و فعالیت های نگهداری
مقدمه
در طرح ریزی و اجرای سیستم نگهداری پیشگیرانه ، ما با انجام فعالیت هایی سعی می کنیم که دستگاه و تجهیز را در شرایط کاری و عملیاتی نگهداشته و وقوع خرابی را هر چه بیشتر به عقب بیندازیم . این اقدامات که به آن ها سرویس های نگهداری نیز گفته می شود شامل فعالیت هایی چون روانکاری ، نظافت و تمیز کاری ، آچار کشی و غیره می باشد .
نظر به اهمیت بسیار زیاد شناخت صحیح مفاهیم مربوط به کارتیمی Team Work ، تعاریف تیم ، گروه و تفاوت های این دو واژه در زیر آمده است .
الف - تیم Team
1- كنفرانس
كنفرانس از لفظ لاتين «Conferanca» گرفته شده است و در اصل به معني مقايسه است، اما در اصطلاح به مجالسي گفته ميشود كه در آن عدهاي گردهم ميآيند و براي حل مسائل گوناگون به گفتوگو ميپردازند . خواه اين مجالس به امور علمي مربوط باشد، خواه اجتماعي يا اقتصادي. در ضمن به جلساتي كه براي تنوير افكار مردم داير ميشود و در آن شخص درباره يك مساله علمي يا اجتماعي يا اقتصادي سخنراني ميكند، كنفرانس گويند. همچنين جلسهاي را كه شخصي به پرسشهاي روزنامهنگاران يا نمايندگان خبرگزاريها پاسخ دهد، كنفرانس مطبوعاتي گويند
با اطمینان می توان گفت که تمامی سازمان ها با ترک کار پرسنل به خوبی و از نزدیک ، آشنا می باشند . تعدادی از کارکنان به دلایلی همچون بازنشستگی ، بیماری ، استعفاء ، اخراج ، رفتن به شرکتی دیگر برای شرایط بهتر ، مهاجرت ، مسائل خانوادگی و غیره سازمان را ترک می گویند . این ، مسئله ای طبیعی بوده و در هر سازمانی روی می دهد اما شدت و ضعف دارد . در حالت شدید آن معمولا سازمان را با مشکلات بزرگ و حتی وضعیت های بحرانی روبرو می کند .
از مراحل مهم پیاده سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 و ISO TS 16949 تهیه و تدوین مدارک و مستندات می باشد . مدارکی که در متن استاندارد مشخص و الزامی شده و همچنین مستنداتی که بنا به شرایط خاص سازمان شما ، لازم و ضروری می باشد . به عنوان مثال مدارک نظامنامه کیفت ، خط مشی کیفیت ، روش های اجرایی الزامی در متن استاندارد بر ضرورت تهیه آن ها به صورت اجباری تأکید شده است . مواردی دیگر مانند دستورالعمل ها ، فرم ها و غیره بنا به شرایط سازمان است که نیاز به تهیه و تدوین آن ها احساس می شود .
مستندات مورد نیاز استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 و ISO TS 16949 شامل چهار سطح به شرح زیر می باشند .
