برگزاری دوره ی آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

سرفصل های دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب

کلیات

2.     مقدمه ، مفاهیم و تاریخچه SMED

3.     هدف از اجرای SMED

4.     مزایای پیاده سازی SMED

5.     رویکرد ها و ویژگی های عملکرد تعویض قالب با روش های فعلی

ادامه نوشته

اعمال تغییرات را در سازمان خود ، مدیریت کنید

شاید یکی از سخت ترین زمینه ها و فعالیت ها در عرصه ی مدیریت ، ایجاد تغییر در بخش هایی از سازمان یا تمام آن می باشد .

 بسیارند شرکت هایی که نتوانستند پویایی محیط بیرونی خود را درک کرده و سازمان خود را متناسب با شرایط جدید هماهنگ و به روز کرده و از گردونه ی رقابت و از عرصه ی وجود ، حذف شده و اثری از آنها باقی نمانده و کم نیستند شرکت هایی که تغییرات را متوجه شده و حتی برنامه ای برای رویارویی با تغییرات و تحولات بیرونی ، تهیه و آماده کرده اند اما نتوانسته اند تغییرات داخلی را پیش برده و تحولات مورد نظر را اجرا کنند .


ادامه نوشته

تکنیک های حل مسئله  -  وارونه سازی مسئله

با ورود اطلاعات به ذهن از آنجا كه ذهن سيستم الگوساز خود سازمان دهنده است، سعي مي كند در كمترين زمان اطلاعات ورودي را در نزديكترين ، شبيه ترين و آشناترين قالب ذهني قرار دهد.

در اين تكنيك اطلاعات وارونه وارد ذهن مي شوند، در نتیجه احتمال اينكه وارد قالب جديدي شوند افزايش مي يابد و خروجي قالب، با گذشته تفاوت خواهد داشت. اين درك جديد ماده اوليه براي مراحل بعدي فرآيند تفكر است و موجب خلاقيت مي شود.

ادامه نوشته

تکنیک های حل مسئله  -   شش کلاه تفکر

در این تکنیک، شش جنبه يا سبك فكري تعريف و براي هر يك كلاه رنگي خاصي به عنوان سمبل تعيين شده است.

هر کس می تواند با به سر گذاشتن این کلاه ها (به صورت سمبلیک) راجع به مسأله به صورت مشخص و از دریچه تفکر مربوطه اظهار نظر کند.

فرد در اثر تعويض كلاههاي فكري، نقشش را در گروه تغيير مي دهد و نهايتاً تنوع و كثرت اين تغييرها باعث رشد خلاقيت فرد مي شود.


ادامه نوشته

تکنیک های حل مسئله    -  SCAMPER


روشی ساخت یافته برای نگاه به مسأله از زوایای مختلف

·         Substitute - جایگزینی

·         Combine - ترکیب

·         Adapt – متناسب کردن

·         Modify (Magnify) – تغییر یا بزرگنمایی

ادامه نوشته

فهرست استانداردهای گوناگون مدیریت و مدیریت کیفیت

  1. سیستم کنترل و بهبود مدیریت مصرف انرژی - استاندارد بین المللی ISO 50001
  2. سیستم کنترل و بهبود مدیریت مصرف انرژی - استاندارد اروپایی EN 16001
  3. سیستم کنترل و بهبود مدیریت مصرف انرژی - استاندارد آمریکایی ANSI/MSE 2000
  4. سیستم کنترل و بهبود مدیریت مصرف انرژی - استاندارد آلمانی DS 2403:2001

ادامه نوشته

10 نکته برای استخدام افراد خلاق


خلاقیت ریشه نوآوری است. اما چگونه می‌توانید افراد خلاق مناسبی را برای شرکت خود پیدا کنید؟ از بهترین مدیران خلاق، استادان بازاریابی و طرفداران نیروی انسانی خواستیم تا در مورد راهکارهای استخدام خلاق‌ترین افراد نکاتی را برای ما بازگو کنند.


هر شرکتی خواهان به کارگیری نوآوری به هر شیوه‌ای است و نوآوری از خلاقیت نشات می‌گیرد. اما خلاقیت از کجا ناشی می‌شود؟ گاهی اوقات پیدا کردن فردی خلاق برای شرکتتان مثل این است که به دنبال ویژگی‌های هنرمندانه می‌گردید. افراد خلاق اغلب آدم‌های متفاوتی هستند:

ادامه نوشته

مدیریت موفقیت پایدار در یک سازمان با استاندارد بین المللی ISO 9004 : 2009 قسمت اول

استاندارد مدیریت موفقیت پایدار در یک سازمان ISO 9004 : 2009 ، یک رویکرد سیستم مدیریت همراه با نگرشی استراتژیک ارائه می کند . دراین مطلب نکات کلیدی این سیستم را به صورت گزینشی ، خلاصه و همراه با اندکی شرح و تفسیر آورده شده است تا برای استفاده و کاربرد قدری آسانتر باشد . در اینجا تعاریف و مفاهیم در کنار نکاتی که استاندارد برای اجرا و پیاده سازی ، توصیه می کند درج شده است ، نکاتی که شما را در جهت ایجاد بهبود در سازمان با هدف کسب موفقیت پایدار کمک خواهد کرد . در صورتی که بخواهید دقیقا مطابق استاندارد اقدام نمایید بایستی که به متن استاندارد مراجعه نمایید .

ادامه نوشته

چند نکته در مورد ارائه مطالب با نرم افزار پاورپوینت Power Point

  1. مطالب مندرج در فایل شامل مراحل شروع ، بدنه یا مطالب اصلی و خلاصه باشد .
  2. جریان حرکت یا به پیش بردن ارائه مطالب را نشان بدهید .
  3. از عکس ها و تصاویر برای نشان دادن نکات و مسائل مندرج در مطالب خود استفاده کنید .
  4. از ارائه اطلاعات زیاد در یک اسلاید بپرهیزید .

ادامه نوشته

اصول اجرایی و کاربردی سیستم مدیریت نگهداری تعمیرات ، قسمت ششم

تعیین آیتم های سرویس ها و فعالیت های نگهداری

مقدمه

در طرح ریزی و اجرای سیستم نگهداری پیشگیرانه ، ما با انجام فعالیت هایی سعی می کنیم که دستگاه و تجهیز را در شرایط کاری و عملیاتی نگهداشته و وقوع خرابی را هر چه بیشتر به عقب بیندازیم . این اقدامات که به آن ها سرویس های نگهداری نیز گفته می شود شامل فعالیت هایی چون روانکاری ، نظافت و تمیز کاری ، آچار کشی و غیره می باشد .

ادامه نوشته

نام تجاری

نام تجاری بخشی از ویژگی های عملیاتی و هیجانی (احساسی) است که مشتری به یک کالا یا خدمات نسبت می دهد.
نام های تجاری به ما در رقابت با شرکت ها یاری می رسانند. یک ابزار کمک رسان به مشتری در هنگام تصمیم گیری برای خرید هم هستند.
یک عامل مهم در خلق نام های تجاری قوی، نشان دادن توانایی یک شرکت در ارایه محصولات یا خدمات متفاوتی است که در مقابل رقبایش به مشتریان ارایه می دهد.
کلید موفقیت در ایجاد یک نام تجاری، موقعیت، ساختار و هویت آن نام تجاری است.

ادامه نوشته

گروه و تیم

نظر به اهمیت بسیار زیاد شناخت صحیح مفاهیم مربوط به کارتیمی Team Work ، تعاریف تیم ، گروه و تفاوت های این دو واژه در زیر آمده است .

الف - تیم  Team

  • تعداد دو یا بیشتر از انسان ها که به هم پیوسته اند ، البته به صورت آزادانه . این افراد وابسته به یکدیگر و دارای تعامل و اثر گذاری بر هم نیز می باشند .
  • تیم ها دارای اهداف مشترک هستند و اعضاء این اهداف را پذیرفته اند .

ادامه نوشته

آشنايي با انواع گردهمايي‌ها

1-     كنفرانس

كنفرانس از لفظ لاتين «Conferanca» گرفته شده است و در اصل به معني مقايسه است، اما در اصطلاح به مجالسي گفته مي‌شود كه در آن عده‌اي گردهم مي‌آيند و براي حل مسائل گوناگون به گفت‌و‌گو مي‌پردازند . خواه اين مجالس به امور علمي مربوط باشد، خواه اجتماعي يا اقتصادي. در ضمن به جلساتي كه براي تنوير افكار مردم داير مي‌شود و در آن شخص درباره يك مساله علمي يا اجتماعي يا اقتصادي سخنراني مي‌كند، ‌كنفرانس گويند. همچنين جلسه‌اي را كه شخصي به پرسش‌هاي روزنامه‌نگاران يا نمايندگان خبرگزاري‌ها پاسخ دهد، كنفرانس مطبوعاتي گويند

ادامه نوشته

بالابودن درصد ترک کار پرسنل تازه استخدام شده  -  مطالعه موردی

با اطمینان می توان گفت که تمامی سازمان ها با ترک کار پرسنل به خوبی و از نزدیک ، آشنا می باشند . تعدادی از کارکنان به دلایلی همچون بازنشستگی ، بیماری ، استعفاء ، اخراج ، رفتن به شرکتی دیگر برای شرایط بهتر ، مهاجرت ، مسائل خانوادگی و غیره سازمان را ترک می گویند . این ، مسئله ای طبیعی بوده و در هر سازمانی روی می دهد اما شدت و ضعف دارد . در حالت شدید آن معمولا سازمان را با مشکلات بزرگ و حتی وضعیت های بحرانی روبرو می کند .

ادامه نوشته

توصیه هایی برای تهیه و تدوین مستندات سیستم های مدیریت کیفیت

از مراحل مهم پیاده سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و ISO TS 16949 تهیه و تدوین مدارک و مستندات می باشد . مدارکی که در متن استاندارد مشخص و الزامی شده و همچنین مستنداتی که بنا به شرایط خاص سازمان شما ، لازم و ضروری می باشد . به عنوان مثال مدارک نظامنامه کیفت ، خط مشی کیفیت ، روش های اجرایی الزامی در متن استاندارد بر ضرورت تهیه آن ها به صورت اجباری تأکید شده است . مواردی دیگر مانند دستورالعمل ها ، فرم ها و غیره بنا به شرایط سازمان است که نیاز به تهیه و تدوین آن ها احساس می شود .

ادامه نوشته

مستندات سیستم مدیریت کیفیت

مستندات مورد نیاز استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001  و ISO TS 16949 شامل چهار سطح به شرح زیر می باشند .

  1.  نظامنامه کیفیت Quality Manual
  2. روش های اجرایی Procedures
  3. دستورالعمل های کاری و شرح شغل ها Work / Job Instruction
  4. سایر مستندات ، فرم ها و سوابق کیفیت Documents / Records


ادامه نوشته