عوامل كليدي موفقيت CSF  Critical Success Factors

عوامل كليدي موفقيت CSF  Critical Success Factors

 شناسايي عوامل كليدي موفقيت CSF  Critical Success Factors براي هر سازمان يا  پروژه اي براي به موفقيت رساندن اهداف آن ضروري و لازم است. به عنوان مثال، عامل كليدي موفقيت براي يك پروژه فن آوري  اطلاعات IT ميزان درگيري كاربران در سيستم ها است. يك شركت ممكن است از روش  شناسايي عامل كليدي موفقيت CSF به عنوان ابزاري براي تعيين عناصر مهم موفقيت نيز استفاده كند.

يك برنامه بايد به گونه‌اي طراحي و اجرا شود كه محيط مناسبي را جهت كسب عوامل موفقيت كليدي به شرح زير براي سود دهي و ترقي فراهم نمايد:

ادامه نوشته

ارزیابی عملکرد –  ضرورت ها ، اهداف و مزایا

ارزیابی عملکرد –  ضرورت ها ، اهداف و مزایا

روش ارزیابی عملکرد ، ازلحاظ به کارگیری ، شیوه ای جدید و نو به شمار می آید . این روش اخیرا ظهور کرده است و به مثابه ابزاری برای اندازه گیری شایستگی و کارایی عملکرد شغلی نیروهای انسانی ، شناخت توانمندی کارکنان ، میزان تحقق آنها به میزان مورد نظر در تولید یا ارائه خدمات و آمادگی آنها برای پیشرفت ، توسعه و نوآوری درآمده است .

ادامه نوشته

تحليل محيط بيروني و ارزيابي عوامل خارجي در مديريت استراتژيک

تحليل محيط بيروني و ارزيابي عوامل خارجي در مديريت استراتژيک

يکي از مراحل بسيار مهم مديريت و برنامه ريزي استراتژيک در هر سازماني بررسي محيط بيروني سازمان و پارامترهاي بيروني است که خواه ناخواه بر سازمان ، تأثير گذارند . سازمان ها درخلاء زندگي نمي کنند و ارتباط آن ها با دنياي بيرون است که به آن ها موجوديت و هويت مي دهد . اين دنياي بيرون را مي توان کشور ، جامعه و فرهنگ آن ، دولت و قوانين آن ، مشتريان و خواسته ها ، نياز ها و سلائق آن ها ، تأمين کنندگان ، رقبا ، کشورهاي ديگر ، شرکت هاي بين المللي ، چندمليتي و غيره دانست .

ادامه نوشته

مروری جامع بر هزینه های کیفیت Cost Of Quality

مروری جامع بر هزینه های کیفیت Cost Of Quality

روش هزینه های کیفیت یکی از روش های سیستم مدیریت کیفیت است که با توجه به شرایط امروزه ، ضرورتی بیش از پیش برای طرحریزی و اجرای مناسب آن به وجود آمده است . در این مطلب به صورت مفصل و کامل به بحث هزینه های کیفیت می پردازیم تا ضمن کسب شناخت کامل نسبت به آن ، جهت طرحریزی و اجرا نیز آگاهی و آمادگی کامل را کسب نمایید .

لازم به ذکر است که هزینه های کیفیت یک اقدام و یک فعالیت منفرد و جدا نمی باشد بلکه یک سیستم به معنای واقعی سیستم می باشد که باید در قالب پروژه ای برنامه ریزی و پیاده سازی گردد و به طور پیوسته و مداوم پیگیری گردد.

ادامه نوشته

خدمات مشاوره مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت ایزو

مشاوره برای طراحی ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت

مشاوره برای طراحی ، پیاده سازی ، استقرار و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت

ارتباط با ما

ارتباط با ما و سوابق اجرایی

حسین عبدی

مشاور مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت

مدرس دوره های آموزشی

 تلفن همراه : 09151050233

پست الکترونیک : h.abdi.ceo@gmail.com


سوابق کاری، مشاوره و تدریس

تحصیلات : کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ( در حال تحصیل)

کارشناسی مهندسی مکانیک - طراحی جامدات

بیش از 14 سال سوابق اجرایی و کاری در صنعت و صنایع خدماتی و اجرای پروژه های مختلف مشاوره در سازمان های گوناگون منجر به درک عمیق سیستم های مدیریت به همراه آشنایی کامل با شرایط واقعی فرآیندهای سازمان ها شده است که باعث ارائه راهکارهای عملی، قابل اجرا و مثمر ثمر می شود.

 

سوابق مشاوره

طرح ریزی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO / TS 16949 2002

پیاده سازی مدیریت استراتژیک

طرح ریزی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 2008

طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی و زیر سیستم های آن

بهبود و کاهش زمان تعویض قالب با طراحی و اجرای سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب SMED در شرکت تولید قطعات خودرو با روش فورج ( آهنگری)

طرح ریزی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO / TS 16949 2009

 اجرای پروژه های کاهش ضایعات و دوباره کاری

طراحی و بازنگری ساختار سازمانی

طراحی شاخص های کلیدی عملکرد فرآیندها و طراحی سیستم ارتباطی سازمان

طراحی و اجرای سیستم مدیریت نگهداری تعمیرات

 

سوابق تدریس

برگزاری دوره ی آموزشی مدیریت استراتژیک

برگزاری دوره ی تشریح الزامات استاندارد ISO 9001 2008

برگزاری دوره آموزشی تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

برگزاری دوره ی تشریح الزامات استاندارد ISO / TS 16949 2009

ارائه کنفرانس برون سپاری و مدیریت روابط مشتری در نمایشگاه ساپکو شرق کشور

 برگزاری دوره آموزشی هزینه های کیفیت

برگزاری دوره آموزشی اصول مدیریت

 

سوابق اجرایی

نماینده مدیریت، مدیریت تضمین کیفیت و مدیریت فنی و مهندسی در سازمان های صنعتی و خدماتی

اتلاف / مودا در نقاط مختلف سازمان

اتلاف / مودا در نقاط مختلف سازمان

جهت طراحی برنامه های مناسب در زمینه های بهبود ، افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ، ما بایستی ابتدا نقاطی را که در آن ها اتلاف وجود دارد را شناسایی نماییم . در زیر فهرستی از موارد اتلاف در نقاط مختلف را به اختصار آورده ام که می توان از آن ها استفاده نمود .

موداي توليد بيش از حد نياز

1-  توليد محصول بيش از نياز بازار ، با هدف فروش در زماني ديگر

2-  توليد قطعات اضافي با هدف انبارش براي جلوگيري از توقف خط

3-  توليد اطلاعات و داده هايي كه از آن هيچ استفاده اي نمي شود

ادامه نوشته

چگونه مانند يك مدير ارشد بينديشيم ؟

چگونه مانند يك مدير ارشد بينديشيم ؟

لطفا به این نکته توجه كنيد که احراز پست های مدیریتی در درجه اول منوط به وجود شایستگی های مدیریت در زمینه های مختلف فکری، فنی و حرفه ای و ارتباطی در کاندیداهای مناصب مدیریتی است. مطالعه و بررسی عملکرد مدیران موفق در عرصه رقابت و کسب و کار جهانی، مؤيد وجود یکسری ویژگی ها، خصوصیات و توانمندی های مختلف در میان آنان بوده که منجر به حصول نتایج مورد نظر و دستیابی به اهداف تعیین شده توسط سازمان های تحت مدیریت و رهبری آنها شده است.

ادامه نوشته

پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت

پاسخگویی به مسائل و پرسش ها در زمینه های مدیریتی و سیستم های مدیریت کیفیت


ارتباط با ما

ادامه نوشته

تشریح انواع استراتژی ها - قسمت اول ، استراتژی های یکپارچگی

تشریح انواع استراتژی ها - قسمت اول ، استراتژی های یکپارچگی

در فرآیند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ، پس از انجام مراحل گوناگون ، مانند تهیه بیانیه ماموریت ، تعیین چشم انداز ، تحلیل محیط درونی و ارزیابی محیط بیرونی ، شما بایستی استراتژی های بر آمده از مطالعاتی را که تاکنون انجام داده اید ، تدوین نمایید . مطلبی که پیش روی شماست ، استراتژی هایی را که برای هر سازمانی ، صرفنظر از زمینه ی فعالیت آن ، ممکن است قابل اتنخاب باشد را ارائه می کند و در مورد آن ها توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می دهد تا با آگاهی کافی ، نسبت به تعیین ، ارزیابی و انتخاب استراتژی ها اقدام نمایید ، استراتژی هایی که سازمان را کمک می کند تا سر پا بماند ، رشد کند و توسعه یابد . در مطلبی دیگر با عنوان " رهنمودهایی برای اجرای استراتژی ها " عوامل و شرایطی را که باعث می شود یک استراتژی یا مجموعه ای از استراتژی ها برای سازمانی ، از دیگر استراتژی ها ، موثرتر و اثر بخش تر باشد و در نهایت ، سودمند و مفید واقع شود را تشریح کرده ام .

ادامه نوشته

اصول کاربردی و قوانین ارائه داده ها و نمایش گرافیکی اطلاعات

اصول کاربردی و قوانین ارائه داده ها و نمایش گرافیکی اطلاعات

موضوع اولین مطلبی که در مورد ارائه داده ها نوشتم و آن را تقدیم شما نمودم ، ضرورت های استفاده و کاربرد روش های ارائه داده ها و اطلاعات در فعالیت های مدیریتی بود. به سخنی دیگر هنوز بحث در مورد روش ها بصورت واقعی آغاز نشده است. همانطور که مطالعه کردید درآن مطلب بر ضرورت استفاده موثر از تکنیک های تهیه گزارش های آماری جهت تحلیل ، برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر فعالیت ها  و فرآیندهای اجرایی سازمان تأکید گردید . در اين مطلب می خواهم به اصول و قوانين پایه و مهم تهیه و طراحی انواع نمودار بپردازم .

 ضمنا جهت یادگیری کامل این تکنیک و حضور در دوره ی آموزشی ، با ای میل h.abdi.ceo@gmail.com  مکاتبه نمایید یا از لینک ذیل مطلب استفاده نمایید .

ادامه نوشته

رهنمودهایی برای اجرای استراتژی ها -  استراتژی های یکپارچگی

مقدمه

همیشه انتخاب استراتژی های مناسب برای سازمان ها مشکل و تاحدودی پییچیده است. دوستانی که با انواع استراتژی ها آشنایی دارند در هنگام تدوین و انتخاب استراتژی ها با این مسئله روبرو می شوند که کدام استراتژی مناسب تر است.

روش های گوناگونی جهت انتخاب استراتژی ها ارائه گردیده است. با اینحال در این مطلب موقعیت هایی مطرح می گردند و متناسب با آن وضعیت ها استراتژی هایی برای اجرا توصیه می گردند. به عنوان مثال اگر صنعت بالا دست سازمان سودآور است و سازمان شما نیز توانایی اداره ی سازمانی دیگر را به لحاظ توان مدیریتی دارد و صدالبته توان مالی جهت تصاحب آن راهم دارد استراتژی یکپارچگی به بالا توصیه می گردد. بقیه رهنمودها را در زیر می بینید. در مطالب آتی توصیه هایی در مورد دیگر انواع استراتژی ها شامل استراتژی های تمرکز، استراتژی های تنوع و استراتژی های تدافعی نیز ارائه می گردد.

ادامه نوشته

ضرورت های استفاده از روش ها و تکنیک های ارائه اطلاعات و نمایش گرافیکی داده ها

ضرورت های استفاده از روش ها و تکنیک های ارائه اطلاعات و نمایش گرافیکی داده ها

الف – آیا شما مدیر یک سازمان و شرکتی هستید؟ مدیرعامل ، مدیر کارخانه ، مدیر یکی از واحدهای سازمان ، مدیر برنامه ریزی و یا در هر موقعیت مدیریتی که در سازمان خود هستید مطمئنا برای سازمان یا واحد تحت مدیریت خود برنامه ریزی هایی را انجام می دهید . اجرای صحیح برنامه ها را تحت کنترل و نظارت خود دارید ؟ با چه روشی از عدم انحراف برنامه ها آگاه می شوید؟ به چه شیوه ای از دستیابی به اهداف و یا میزان تحقق هدف هایی سازمان و یا واحد تحت مدیریت خود اطلاع می یابید؟

ادامه نوشته

آموزش و مشاوره در ارائه داده و نمایش گرافیکی اطلاعات

آموزش روش ها و تکنیک های ارائه دادده و نمایش گرافیکی داده ها

سرفصل های دوره آموزشی ارائه اطلاعات
  • ضرورت کنترل و نظارت در مدیریت سازمان ها
  • تشریح علل تهیه آمار و اطلاعات در برنامه ریزی و کنترل برنامه ها
  • تعاریف و مفاهیم ارائه اطلاعات
  • اصول ارائه اطلاعات

ارتباط با ما

ادامه نوشته

مروري بر فن كيفيت خدمات

چكيده

امروزه ارائه خدمات در كشورهاي توسعه يافته، بخش مهمي از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي دهد، پس ارتقاي كيفيت و افزايش عملكرد، از اهداف مهم اين بخش است. يكي از فنون نسبتا جديد كه نقش موثري را در ارتقاي كيفيت خدمات ايفا مي نمايد، فن كيفيت خدمات (SERVQUAL) است. در اين فن، ابتدا شكافهاي كيفيتي سازمان تعيين مي شود، سپس با سنجش و بررسي آنها، تلاش در جهت كاهش اين شكافها صورت مي‌پذيرد.
در مقاله حاضر، روش مقدماتي فن كيفيت خدمات، بهبوديافته و فن جديدي تحت عنوان فن كيفيت خدمات اصلاح شده مورد تحقيق قرار گرفته است. در روش جديد فن، تعداد بندهاي 22 گانه در روش مقدماتي، به 41 بند افزايش يافته است و عناوين ابعاد مذكور، كلي‌تر شده است تا بلكه بتواند بندهاي بيشتري را دربربگيرد. تا زمان انجام اين تحقيق، فن كيفيت خدمات اصلاح شده تنها درحد تئوري مطرح شده است و در پژوهش حاضر به اجراي عملي آن پرداخته شده است و به طور عملي، معايب و نيز برتريهاي فن اصلاح شده نسبت به نوع مقدماتي آن استخراج شده و موردبحث قرار گرفته است.


ادامه نوشته

ریشه های نارضایتی پرسنل و روش های مناسب و کارآمد بهبود روحیه شغلی و ایجاد انگیزه

در مورد ایجاد انگیزش در کارکنان همانطور که حتما آگاهی دارید، رویه ها، روش ها و تکنیک های زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را مطالعه کرده و آن هایی را که با شرایط سازمان شما تناسب و سازگاری بهتری دارند را برگزیده و اجرا نمایید اما آنچه که در سازمان ها معمول تر است را در ادامه خواهم گفت.

برای ایجاد انگیزه در پرسنل با اهداف دستیابی به موفقیت سازمان باید یک مکانیزم و رویه را طراحی نمایید، به این منظور، یک روش اجرایی تهیه کرده و آن را مدون نمایید. در این روش اجرایی به صورت کلی راه های ایجاد انگیزه را مطرح نموده و جزییات هر کدام را به یک دستورالعمل ارجاع دهید. رویه ها شامل موارد زیر می باشند.

·         ایجاد مشارکت


ادامه نوشته

نکات اجرایی در تشکیل حلقه های کیفیت Quality Circle

نکات اجرایی در تشکیل حلقه های کیفیت Quality Circle

شاید بدانید که یکی از عوامل مهم موفقیت چشمگیر شرکت های بزرگ بین المللی ، خصوصا ژاپنی ها ، استفاده موثر از گروه هایی ، موسوم به حلقه های کیفیت و یا حلقه های کنترل کیفیت Quality control Circle می باشد. یک مثال خوب ، شرکت تویوتا می باشد که طی سالیان اخیر ، رشد قابل توجه و مستمر خود را تا رسیدن به جایگاه بزرگترین خودروساز دنیا ، ادامه داد ، شرکتی که در استفاده از تکنیک های کیفی و روش های بهبود مستمر و تدریجی در دنیا ، شهره است .

ادامه نوشته

نكات علمي كليدي پيرامون مديريت برترزمان -  قسمت دوم

1-      كارهاي دردست خود را اولويت بندي كنيد و اين اولويت بندي را رعايت كنيد. ازمديريت امور فوري و بحراني بپرهيزيد و براساس نظم وترتيب كارهايتان را انجام دهيد

2-      ازوقت اضافي خود دراوقات فراغتتان استفاده كنيد تا اولويت هاي خود را مجدداً بررسي كنيد

3-      براي زيردستان خود اولويت بندي نكنيد. اگريكي ازآنها ازشما خواست تا اين كار را برايش انجام دهيد محترمانه به او بگوييدكه اولويت با‌ آن است كه او خودش اولويت بندي كند.(اين كار موجب توانمندي سازي كاركنان مي شود

4-      هرگزامورو وظايف كوتاه مدت خود را به امور دراز مدت ارجحيت ندهيد. زيرا اغلب اتفاق مي افتد كه امور جزئي هنگامي كه انجام نشده اند و رها مانده اند، به خودي خود سريعاً حل مي شوند

5-      هيچ گاه تعداد زيادي پروژه پيچيده را دريك زمان به عهده نگيريد

ادامه نوشته

گفت‌وگو درباره دستمزد در مصاحبه شغلی

گفت‌وگو درباره دستمزد مي‌تواند فرآیند مشکلی باشد. از طرفی مي‌خواهید مطابق با ارزش کاری که انجام مي‌دهید حقوق دریافت کنید و از طرف دیگر میل ندارید کارفرمای آینده خود را برنجانید یا او را وحشت زده كنيد.

چنین وضعیتی در بازار کار مشکل امروز حتی پیچیده‌تر هم مي‌شود. وقتی پیشنهادهای کاری محدود هستند و جویندگان کار زیاد، شاید هر پیشنهادی را که دریافت مي‌کنید بپذیرید؛ اما این کار اغلب اقدام چندان هوشمندانه‌اي نیست.

افراد خبره چه مي‌گویند


ادامه نوشته

شاخص های کلیدی عملکرد فرآیندها

مقدمه

فرآيند هاي سازمان شامل فعاليت های عمده و کلان کسب و کار هستند. در صورتی که بدانید که چگونه مدیریت کردن این فرآیندها باعث كارا بودن و اثربخش بودن آنها می شود، آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز قدری امیدواری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به شاخص های فرآیندها و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان، طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد.


ادامه نوشته

کیفیت خدمات

چکیده

هدف از این مقاله اشنائی با کیفیت و خدمات ارائه شده از سوی سازمانها می باشد .اینکه مشتریان عمدتا به علت اینکه خدمات قابل لمس نیستند انها را نادیده می گیرند . سازمان ها بادر نظر گرفتن رضایت مشتری هم فروش خود را چندین برابر می کنند هم نوعی رابطه دوستانه بین مشتری و سازمان ایجاد می کنند .

یکی از مشکلات ذکر شده در این مقاله اشاره به سختی اندازه گیری کیفیت خدمات می باشد که کیفیت خدمات در واحدهای اقتصادی کشورهای مختلف با هم متفاوت است و بنابراین بسیار مشکل است اندازه گیری ان با توجه به فرهنگهای مختلف و جائی که خدمات در ان اجرا می شود . معمولا پیدا کردن ابزار مناسب برای این ارزیابی مشکل است . اما با در نظر گرفتن انتظارات مشتری از خدمات ارائه شده می توان به سوی حل این مشکل گام نهاد . و اشاره به اینکه سازمان ها بایستی سعی در اجرای روشی عمل گرا برای ارائه خدمات با کیفیت داشته باشند .


ادامه نوشته

تکنیک ها و روش های اجرای فرآیند تعویض تک دقیقه ای قالب SMED – ثبت وضعیت

تکنیک ها و روش های اجرای فرآیند تعویض تک دقیقه ای قالب SMED – مطالعه ، بررسی و ثبت و اندازه گیری شرایط جاری

تعویض تک دقیقه ای قالب Single Minute Exchange Of Die  ، فرآیندی است متمرکز بر کاهش اتلافات از طریق کاستن از فعالیت های تنظیم ، تعویض و راه اندازی تجهیزات ، ماشین ها و ابزارآلات .

SMED از طریق کاهش زمان های آماده سازی ، SET UP و راه اندازی های مجدد نقش بسیار برجسته ای می تواند در برنامه های کاهش هزینه ، افزایش راندمان تولید ، بهبود کیفیت و کاهش ضایعات و در مجموع بهبود مستمر در کارخانه ها و واحدهای صنعتی ، ایفا کند.

ادامه نوشته

نکاتی درمورد  رهبری در عرصه عمل

نکاتی درمورد  رهبری در عرصه عمل

درباره فن رهبری Leadership ، بیش از هر مهارت دیگری در مدیریت مطالب زیادی نوشته و حرف های بسیاری گفته شده است.

رهبری هم از بقیه کارها پیچیده تر نیست.

در تمامی شغل ها ، مهارت به اعتماد به نفس بدل می شود. رهبری نیز کار متفاوتی نیست. به نظر می آید که بعضی ها ، ذاتا رهبرند . اما این ویژگی آنها همیشه به خاطر آن است که بر کارشان تسلط پیدا کرده اند و چنان عزم و اراده ای دارند که حمایت دیگران را جلب می کنند .

ادامه نوشته

شاخص های کلیدی عملکرد فرآیند خرید

مقدمه

فرآيند هاي سازمان شامل فعاليت های عمده و کلان کسب و کار هستند. در صورتی که بدانید که چگونه مدیریت کردن این فرآیندها باعث كارا بودن و اثربخش بودن آنها می شود، آن زمان است  كه مي توان با اطمينان گفت كه جهت بقاي سازمان در شرایط بحرانی امروز قدری امیدواری وجود دارد.

موضوع مورد بحث این مطلب ما پرداختن به فرآیند خرید به عنوان یکی از فرآیندهای مهم پشتیبانی و تعریف و ارائه شاخص هایی برای تحت کنترل گرفتن این فرآیند با هدف تعیین وضعیت و شرایط موجود، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آنها و در صورت امکان، طرح ریزی و عملیاتی ساختن برنامه هایی برای بهبود این فرآیند می باشد.

ادامه مطلب را در وب سایت مدیریت راهبرد بخوانید

ادامه نوشته

روش تحلیل عوامل درونی در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک Internal Factor Analysis

روش تحلیل عوامل درونی در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک Internal Factor Analysis

یکی از مراحل اجراء و پیاده سازی مدیریت استراتژیک Strategic Management خصوصا در متد و رویکرد SWOT ،  Strength Weakness Opportunity Threat  تحلیل عوامل درونی سازمان می باشد . در این اقدام ، شرایط و اوضاع  داخلی سازمان ، بررسی و ارزیابی می گردد . این تحلیل ، شرایط داخلی سازمان را در جهت تعیین نقاط قوت و نقاط ضعف انجام می دهد .

ادامه نوشته