نکات اجرایی در تشکیل حلقه های کیفیت Quality Circle
نکات اجرایی در تشکیل حلقه های کیفیت Quality Circle
حسین عبدی
شاید بدانید که یکی از عوامل مهم موفقیت چشمگیر شرکت های بزرگ بین المللی ، خصوصا ژاپنی ها ، استفاده موثر از گروه هایی ، موسوم به حلقه های کیفیت و یا حلقه های کنترل کیفیت Quality control Circle می باشد. یک مثال خوب ، شرکت تویوتا می باشد که طی سالیان اخیر ، رشد قابل توجه و مستمر خود را تا رسیدن به جایگاه بزرگترین خودروساز دنیا ، ادامه داد ، شرکتی که در استفاده از تکنیک های کیفی و روش های بهبود مستمر و تدریجی در دنیا ، شهره است . برخی مدیران عامل شرکت های بزرگ خودرویی این شرکت را ناسزا می گویند و برخی تحسینش می کنند و این نشانه بزرگی است.
حلقه های کیفیت روش بسیار مناسبی برای به کار گیری توسط سازمان هایی که در پی بهبود وضعیت عملکرد ومحکم کردن زیر پای خود هستند ، می باشد. بقاء و فنای شرکت ها به دو عامل بهبود کیفیت Quality Improvement و کاهش هزینه ها Cost Reducing بسته است و حلقه های کیفیت ، در هر دو موضوع ، می توانند بار عمده ای را به دوش بکشند.
در مورد مزایای حلقه های کیفیت ، بسیار گفته و بسیار نیز شنیده شده است . در این جا ، فقط به ذکر چند نکته کفایت می کنم . مهمترین نکته شاید در مورد حلقه های کیفیت ، جمع شدن مزایای بسیار زیاد کار گروهی و تیمی ، در کنار استفاده از تکنیک ها و ابزارهای مهندسی کیفیت Quality Engineering در امر بهبود می باشد . بهبودی که می تواند شامل کاهش ضایعات ، افزایش کیفیت ، بهبود راندمان تولید ، کاهش و یا حذف اتلاف ، افزایش روحیه و انگیزه پرسنل در سطوح مختلف ، خصوصا لایه های پایینی و اجرایی سازمان می باشد.
کاملاٌ صحیح است که وجود و فعالیت های حلقه های کیفیت در هر سازمانی منشا مزایا و منافع بسیاری می باشد ، اما ایجاد ، تشکیل ، راه اندازی ، هدایت ، کنترل ونظارت برفعالیت های این گروه ها ، جهت کارایی ، اثربخشی ، درکی صحیح و عمیق به همراه برنامه ریزی هوشمندانه ، پیاده سازی منسجم و پیگیری مجدانه ای می خواهد تا بخشی و یا تمام مزایایی را که از آنها انتظار می رود را بتوانید بدست بیاورید .
بخش عمده ای از فلسفه Policy ایجاد حلقه های کیفیت به اصول و مفاهیم مطرح شده درمدیریت کیفیت جامع TQM بر می گردد . مسئولیت ایجاد و حفظ کیفیت در محصولات تولیدی و یا خدمات ارائه شده یک سازمان ، به عهده واحدی خاص مانند کنترل کیفیت و یا تضمین کیفیت نمی باشد ، مدیریت سازمان ، تدارکات و خرید ، مهندسی ، تولید ، انبار ، همه و همه در این مهم ، نقشی حیاتی و موثر دارند که بایستی آن را به خوبی درک نموده و وظایف خود را به انجام رسانند.
با توجه به نوع تولید محصول یا ارائه خدمات سازمان ، بزرگی یا کوچکی آنها ، پیاده سازی یا عدم اجرای سیستم های مدیریت کیفیت و بسیاری عوامل دیگر ، نحوه ایجاد و بهره گرفتن حداکثری از حلقه های کیفیت ، متفاوت می باشد . برای اثر بخشی کامل ، بایستی شرایط هر سازمان ، از نزدیک ارزیابی شده و مطابق با شرایط جاری سازمان ، برنامه اجرایی مناسبی برای آن تدوین گردد.
با این حال ، اصول کلی و عمومی به کارگیری حلقه های کیفیت را در این مطلب ، ارائه خواهم نمود.
اولین اقدام ، بایستی تعیین یک نفر کارشناس با تجربه و یا یک نفر از مدیران میانی ، جهت محول نمودن مسئولیت ایجاد حلقه های کیفیت و نظارت بر فعالیت های آنها می باشد . طبیعتا این فرد بایستی به مفاهیم و اصول این مقوله آشنا و مسلط باشد و یا دوره آموزشی مناسبی را بگذراند . اصول کلی و خطوط راهنمای فردی که عهده دار پروژه ایجاد حلقه های کیفیت می باشد در این مطلب وجود دارد و می توان از آنها استفاده نمود ، ولی حضور در یک دوره آموزشی بسیاری از مسائل را برای ایشان روشن خواهد نمود.
حلقه های کیفیت متعددی را بر حسب فرآیند های ساخت و تولید و ارائه خدمات ، می توان ایجاد نمود . به عنوان مثال در کارخانه ها و واحد های صنعتی می توان حلقه کیفیت مونتاژ ، ماشین کاری ، پرس کاری ، عملیات حرارتی و . . . را تشکیل داد . در واحدهای خدماتی نیز می توان ، حلقه کیفیت بررسی سفارشات مشتریان ، تدارکات و خرید ، ارائه خدمت که با توجه به نوع فعالیت شرکت می تواند صدور بیمه نامه ، اعطای وام و پروژه های مشاوره و . . باشد ، را ایجاد نمود .
با اینحال توصیه می گردد که فرآیند به کار گیری حلقه های کیفیت را ابتدا ، به صورت نمونه در یک فعالیت و فرآیند خاص ، برنامه ریزی و پیاده سازی نمود و از تجربه بدست آمده ، دیگر حلقه های کیفیت مورد نیاز و ضروری را راه اندازی نمود .
پس از انتخاب فرآیند و فعالیت مورد نظر جهت ایجاد حلقه کیفیت ، ضروری است که اهداف سازمان از ایجاد حلقه کیفیت را بطور دقیق ، مشخص نمایید . این اهداف بایستی در اختیار مسئول گروه و نفرات عضو حلقه کیفیت قرار گیرد و نسبت به آن موضوع ، کاملاٌ توجیه شوند .
سازمان هر گروه به این صورت می تواند باشد که :
الف ) یک تا سه نفر از پرسنل به اصطلاح ، خط مقدم First Line سازمان که در پست های انجام فعالیت های تولیدی و ارائه خدمات هستند ، فرد با تجربه ، دارای دانش فنی و مسلط به فرآیند ، حضور داشته باشد ، مانند کارگر یا کارمندی که کار اجرایی می کند . این فرد باید دارای ویژگی هایی زیر باشد :
- داشتن روحیه کار گروهی
- توانایی ایجاد ایده ها و خلاقیت ونوآوری
- آشنایی اولیه با مفاهیم کیفی و ابزارهای کیفی
- دانش مختصر نسبت به روشهای حل مسأله
- آشنایی کامل به ویژگیهای کیفی محصول یا مشخصات الزامی خدمات
جهت این امر که فرد انگیزه های لازم را داشته باشد ، می توان انتخاب اولیه را از بین داوطلبان انجام داد و سپس شرایط عمومی آن ها را بررسی نمود و جهت مسائل تخصصی ، آن ها را تحت آموزش های لازم قرار داد و توانمند ساخت . هر چند که در تعریف حلقه های کنترل کیفیت آمده است که آنها گروه هایی متشکل از افراد داوطلبانه هستندکه فعالیت های بهبود کیفیت را طراحی و اجرا می نمایند . اما جهت تشکیل تیمی منسجم می توان افراد را انتخاب نمود و روی روحیه ، انگیزه و تمایل اعضاء ، اقدامات لازم را انجام داد .
ب ) سرپرست قسمت
ج ) کارشناس محصول یا پروژه / خدمت
د ) بازرس کنترل کیفیت
و ) کارشناس مهندسی کیفیت / تضمین کیفیت
حلقه کیفیت بایستی با تعبیه مکانیزم های لازم توان اجرایی جهت انجام اقداماتی که برای بهبود ، طراحی می کند را داشته باشد . مسائلی از قبیل تأیید درخواست های خرید و تهیه منابع و امکانات لازم و دیگر مواردی که نیاز به حمایت مدیریت دارد .
گام بعدی تعیین و تدوین نحوه و مکانیزم های فعالیت حلقه کیفیت می باشد .عمده موارد فعالیت هایی که نحوه ی اجرای آن ها ، طراحی می گردد و رویه ای باید برای آن تدوین گردد شامل موارد زیر می باشد :
- برگزاری جلسات
- گرد آوری اطلاعات
- جمع آوری ایده ها
- پردازش داده ها
- طراحی راه حل ها
- نحوه برنامه ریزی و اجرای پروژه
- پیگیری اقدامات محول شده
- چگونگی کنترل پروژه ها
- تعیین میزان دستیابی به اهداف تعیین شده
- ارزیابی عملکرد تیم
- تشویق و پاداش دهی به تیم
- دیگر مسائلی که ممکن است لازم و مرتبط باشد
مسئول تیم ( حلقه کیفیت ) بایستی تسلط کامل به تکنیک های مهندسی کیفیت و خصوصا هفت ابزار کیفی داشته باشد که شامل
- هیستو گرام
- برگه داده ها
- نمودار علت و معلول / ایشی کاوا / استخوان ماهی
- نمودارهای کنترل
- نمودار پراکندگی
- نمودارتمرکز نقص و
- نمودار پارتو
می باشد .
به جز دوره های آموزشی فوق ، کتاب " راهنمای کنترل کیفیت " از انتشارات دانشگاه امام رضا نیز کمک خوبی می تواند در این زمینه باشد.
تسلط مسئول تیم به روشهای حل مسأله ، جهت هدایت جریان بررسی و تحلیل مشکلات و طراحی راه حل های مناسب و کاربردی ، ضروری می باشد . به جز نمودار استخوان ماهی ، تکنیک طوفان ذهنی ، روش مناسب دیگری در حل مسائل می باشد .
از دیگر مهارت هایی که باعث بهبود کارایی و اثربخشی عمکرد مسئول حلقه کیفیت در راهبری فعالیت ها می باشد ، آشنایی وی با مفاهیم پایه آماری مانند انحراف معیار ، میانگین ، واریانس و . . . می باشد.
در صورتیکه غیر از مسئول گروه ، دیگر اعضای حلقه کیفیت با مفاهیم و تکنیک های گفته شده در بالا ، آشنا بوده و یا تسلط داشته باشند ، بسیار عالی خواهد بود .
اطلاعات ورودی به فرآیند تحلیل مسائل و مشکلات و حل آنها به جز این که خود تیم می تواند آنها را ثبت و گردآوری نماید را ، می توان از واحد های برنامه ریزی و کنترل کیفیت نیز درخواست نمود تا داده های لازم را در اختیار تیم ، قرار دهند.
شاید همانطور که شنیده یا خوانده باشید ، راه بهبود ، ایستگاه پایانی ندارد . منافع بیشماری عاید سازمان شما خواهد شد اگر حلقه های کیفیت به درستی سازماندهی شده ، فعالیت نمایند و در مسیر درستی هدایت گردند.
در صورتی که در هر مرحله از فرآیند ایجاد حلقه های کیفیت هستید و با مسئله ای روبرو شدید که جهت حل آن نیاز به دریافتی اطلاعاتی داشتید می توانید از طریق ای میل ، موارد را مطرح نموده تا اطلاعات مورد نیاز را ارائه کنم .