بيشتر مردم در مقابل هر تغييري كه به سودشان نباشد مقاومت مي‌كنند!

بيشتر مردم در مقابل هر تغييري كه به سودشان نباشد مقاومت مي‌كنند!

يكي از يافته‌هاي قطعي مطالعات انجام شده در مورد رفتار فردي و سازماني اين است كه سازمان‌ها و اعضاي آنها در مقابل تغيير مقاومت و ايستادگي مي‌كنند. اين رفتار، از يك ‌نظر مفيد و مثبت است، زيرا موجب مقداري ثبات و قابليت پيش‌بيني رفتاري مي‌شود.

ادامه نوشته

تعامل با مدیر

تعامل با مدیر

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

در این مطلب نمی خواهم با این جمله شروع کنم که یکی از مشکلات مدیریت در ایران این است که  . . . یا آن است که  . . .  !

ادامه نوشته

سطح قابل قبول کیفیت AQL ازنظر شما چیست ؟ " نودونه درصد "

سطح قابل قبول کیفیت AQL ازنظر شما چیست ؟ " نودونه درصد "

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

شما دوست گرامی و عزیزی که در کسوت یک مدیر یا کارشناس در صنعت و اقتصاد کشور ، فعال هستید ، مطمئنا برای دستیابی به موفقیت شغلی به یک سری هدف گذاری در زمینه های مختلف کاری دست می زنید . مسأله تعیین اهداف و سپس برنامه ریزی درجهت نیل به آن ها بایستی رویکرد اصلی در جهت اثربخشی و کارایی فعالیت های اجرایی شما باشد. اگر مالکیت کسب و کاری که در آن مشغول هستید ، متعلق به شماست و یا در یک سازمان ، وظایف مدیریتی را به عهده دارید ، انتظاری که از خود و یا مجموعه پرسنل تحت مدیریت خود دارید بر کلیه اقدامات شامل برنامه ریزی و فعالیت های عملیاتی شما تأثیر گذارمی باشد .

ادامه نوشته

مراحل اجرایی و کاربردی تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

مراحل اجرایی و کاربردی تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

در فرآیندهای تولیدی و ساخت بسیاری تجهیزات تولیدی به غیر از دستگاه های تولیدی استفاده می شود که به آن ها ابزار آلات تولیدی می گوییم . این ابزارها با توجه به شرایط گوناگون آنها در فرآیندهای گوناگون بایستی در دوره های زمانی یا تعداد ضرب تولیدی نسبتا مشخصی تعویض گردند . ضرورت تعویض ابزار با توجه به ویژگی های کیفی محصول نیز تعیین می گردد . برخی فرآیندهای تولیدی که ابزار ها به صورت عمده در آنها استفاده می شود  به شرح زیر می باشد .

ادامه نوشته

مديريت موفق ، درست مثل شعبده بازي است

مديريت موفق ، درست مثل شعبده بازي است


يك روز رئيس يك شركت در رستوراني، واقع در مركز شهر ناهار مي‌خورد. وسط ناهار بود كه صداي آشناي 4 نفر را از غرفه كناري شنيد. بحث آنقدر شديد بود كه او نمي توانست استراق سمع نكند. او مي‌‌‌شنيد كه هر يك از مديران با غرور درباره قسمت خود داد سخن مي‌دادند.

 

مهندس ارشد بخش توليد مي گفت: "بحثي نيست، بخشي كه مهمترين كمك را به موقعيت يك شركت مي كند بخش توليد است. اگر شما در شركت خود توليد خالص نداشته باشيد، پس هيچ دستاوردي نخواهيد داشت."

 

ناگهان مدير بخش فروش، وسط حرف او پريد و گفت: "اشتباه است! بهترين توليد دنيا بي فايده است مگر اينكه براي فروش آن، بخش فروش و بازاريابي نهايت سعي خود را بكند."

ادامه نوشته

اثربخشی و کارایی برای بهبود و بهره وری

اثربخشی و کارایی برای بهبود و بهره وری

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

روش های توصیه شده و نسخه های تجویزی بسیاری برای بهبود وجود دارد و همانطور که می دانید تکنیک های گوناگون مدیریتی برای اداره کسب و کارها و توسعه و پیشرفت آن ها ایجاد شده اند . تعداد این روش ها بسیار زیاد شده اما در اثربخش و نتیجه مند بودن آن ها باید به دقت نگاه کرد و بررسی نمود .

مدیران بسیاری بنا به رسالت و وظیفه اصلی شغل مدیریتی خویش به جز پرداختن به فعالیت های روتین و اقدامات روزمره ، بایستی در پی بهبود دادن فرآیندها و فعالیت های واحد تحت مدیریت خود باشند . از مدیرعامل یک سازمان که بایستی عملکرد کل شرکت را به سمت توسعه و رشد رهنمون سازد گرفته تا مدیران واحدها . در این میان تمامی مدیران به کلیت امر بهبود ، آگاه و مسلط نیستند و درک شفاف  و تصویر روشنی از فرآیند بهبود نداشته و عمدتا دست به اقدامات پراکنده ای می زنند که در بعضی مواقع به صورت درست و صحیح آن ها را به انجام می رسانند اما چون این فعالیت منسجم نمی باشد و در قالب فرآیندی یکپارچه و کامل صورت نمی گیرد ، اثربخش نبوده و آن مدیر و آن سازمان را به خواسته ها و اهداف خود نمی رساند .

ادامه نوشته

شما یک مدیرعامل هستید

شما یک مدیرعامل هستید

شما به عنوان مدیر عامل یک سازمان فعالیت های اجرایی زیادی دارید که بایستی به آن ها بپردازید . همانطور که می دانید ، مدیر عامل از طرف هيئت مديره برگزيده شده و اختيارات تام در مورد کليه مسائل و سياست گذاري هاي سازمان را دارا است . وی بالاترين مقام اجرائي سازمان و مسئول کليه امور ، حفظ منافع و اموال شرکت بوده و عهده دار ايجاد هماهنگي بين اهداف کلان از پیش تعیین شده سازمان و برنامه های اجرايي طراحی شده ، مي باشد .

ادامه نوشته

روش های کاربردی و عملی بهبود فرآیندهای ساخت

روش های کاربردی و عملی بهبود فرآیندهای ساخت

برای اینکه در فرآیندهای ساخت و فعالیت های تولیدی ، بهبود ایجاد کنید ، روش های متفاوتی وجود دارد که آن ها را به صورت فهرست وار  ارائه می کنم .

1.     شش سیگما Six Sigma

2.     SPC  کنترل آماری فرآیند Statistical Process Control

3.     تکنیک های تولید ناب Lean Manufacturing

4.     SMED  تعویض تک دقیقه ای قالب Single Minute Exchange Die


ادامه نوشته

عوامل موثر بر اثربخشی و کارایی

عوامل موثر در تعريف صحيح كار   Effectiveness  -  اثربخشی

1- جذب آموزش هاي مورد نياز                                             

2- توجه به نيازمندي هاي مشتريان و طرف هاي  تجاري ذينفع                

3- الگو قرار دادن استانداردهاي مديريتي مطرح                      

4- توجه به ضعف ها و كمبودها در آيين نامه ها و مقررات و فرصت ها و تهديدهاي موجود       

5-  مقايسه با نمونه هاي موفق كاري

ادامه نوشته

ساندويچ فروش و پسرش

ساندويچ فروش و پسرش

مردي در كنار جاده، دكه اي درست كرده بود و در آن ساندويچ مي فروخت. چون گوشش سنگين بود، راديو نداشت. چشمش هم ضعيف بود، بنابراين روزنامه هم نمي خواند.

 او تابلويي بالاي سر خود گذاشته بود و محاسن ساندويچ هاي خود را شرح داده بود. خودش هم كنار دكه اش مي ايستاد و مردم را به خريدن ساندويچ تشويق مي كرد و مردم هم مي خريدند.

كارش بالا گرفت بنابراين كارش را وسعت بخشيد به طوري كه وقتي پسرش از مدرسه بر مي گشت به او كمك مي كرد.

ادامه نوشته

چگونه به هدف بزنيم؟

چگونه به هدف بزنيم؟

كمانگير پير و عاقلي در مرغزاري در حال آموزش تيراندازي به دو جنگجوي جوان بود. در آن سوي مرغزار نشانه ي كوچكي كه از درختي آويزان شده بود به چشم مي خورد.

جنگجوي اولي تيري را از تركش بيرون مي كشد. آن را در كمانش مي گذارد و نشانه مي رود.

كماندار پير از او مي خواهد آنچه را مي بيند شرح دهد.

ادامه نوشته

چرخه مدیریت بهبود بهره وری در سازمان های تولیدی

چرخه مدیریت بهبود بهره وری در سازمان های تولیدی

دکتر ایرج سلطانی

مقدمه

آنچه در سازمانها مزیت رقابتی ایـــجاد می کند، بهره وری به معنای بکارگیری و ترکیب موثر منابع موجود در سازمان است. بهبود اثربخش بهره وری همانند سایر مولفه ها و فرآیندهای نرم افزاری سازمانی از الزامات کار سازمانی است که در ذات و خمیرمایــه بهره وری بهبود نهفتـــه است و مشروعیت بهره وری در بهبود و اصلاح آن است. استقرار چرخه مدیریت بهبود بهره وری موجب مــــی گردد که بهره وری به صورت یک فرآیند دائمی ارتقا یابد و مسیر بهره وری مشخص و بسترسازیهای لازم صورت گیرد. حرکت بهره وری لازمه رشد و پیشرفت سازمان بوده و به نهادی شدن امر بهبود در نظامهای مختلف سازمانی منجر خواهد شد. در این مقاله به برخی راهکارهای عملی استقرار چرخه مدیریت بهبود بهره وری اشاره خواهد شد که بیشتر مبتنی بر تجارب نگارنده در یکی از سازمانهای بزرگ صنعتی است.

ادامه نوشته

موفقیت در شغل مدیریتی جدید ، انتظار شما را می کشد

موفقیت در شغل مدیریتی جدید ، انتظار شما را می کشد

اگر مدیرعامل یک سازمان یا مدیر یک کارخانه هستید و یا مسئولیت مدیریت و یا معاونت یکی از واحدهای سازمانی را پذیرفته اید و یا در سازمان فعلی خود به یک شغل مدیریتی ارتقاء پیدا کرده اید و یا از یک پست مدیریتی به یک پست مدیریتی دیگر منتقل شده اید ، جهت موفقیت برخی مسائل را بایستی مدنظر قرار دهید و در به کارگیری آن ها بایستی بکوشید به همین دلیل ، مطالعه این مطلب به سبب این که در مورد برخی از آن موارد به کنکاش می پردازد ، خالی از لطف نیست .

ادامه نوشته

مسیر دستیابی به گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت

مسیر دستیابی به گواهینامه های سیستم های مدیریت کیفیت استاندارد ISO 9001 2008    و استاندارد مدیریت کیفیت ISO TS 16949 2009


بعد از تصمیم به داشتن یک سیستم مدیریت، مراحل متعددی در پیاده سازی سیستم پیش روی سازمان است.
در ذیل مراحل عمومی برای هدایت شمادر مسیر دستیابی به صدور گواهینامه شرح داده شده است.
۱
.  تعیین نماینده مدیریت

ادامه نوشته

اصول هشتگانه مدیریت کیفیت

اصول هشتگانه مدیریت کیفیت

اصول ۸ گانه مدیریت شامل موارد زیر می باشد .
۱-مشتری محوری
۲- رهبری
۳-مشارکت کارکنان
۴- فرایندگرایی

ادامه نوشته

آموزش در چه مواقعی مورد نیاز می باشد؟

آموزش در چه مواقعی مورد نیاز می باشد؟

نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه ، رکن مهم  و انکارناپذیر و شرط لازم ایجاد و دوام یک کسب وکار موفق می باشد .جهت برنامه ریزی آموزش پرسنل ، انجام نیاز سنجی آموزشی مشخص می کند که هر کدام از پرسنل چه نیازهای آموزشی دارند و چه دوره هایی را باید بگذرانند . نیاز سنجی آموزشی معمولا به صورت دوره ای و حداکثر دوبار در سال انجام می شود ، با اینحال و با توجه به برخی رویدادها ، مدیریت هر واحد و یا مدیریت واحد آموزش باید در مواردی که در ذیل می آید فارغ از برنامه ریزی آموزشی و تقویمی که به صورت شش ماهه و یا سالیانه تهیه شده است ، دوره های آموزشی لازم را برنامه ریزی و اجرا نماید . رویدادهای مورد نظر شامل موارد زیر می گردد :

ادامه نوشته

فرآیند ، مفاهیم و تعاریف

فرآیند ، مفاهیم و تعاریف

با توجه به رویکرد گسترده به فرآیندگرایی در سیستم های مختلف مدیریت مانند مهندسی مجدد و سیستم های مدیریت کیفیت مانند استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001  و ISO TS 16949 ، درک صحیح از فرآیند اهمیت بسیاری دارد به صورت خلاصه تعاریفی که از بزرگان مدیریت در مورد فرآیند ارائه شده است را در ذیل می آورم. 

 در اوايل دهه  1990 ، شركت‌هاي امريكايي  و متعاقب آن ، ساير شركت ها در سراسر دنيا ، مفاهيم مهندسي مجدد را پذيرفتند و از آن براي حفظ جايگاه رقابتي خودشان كه در طي دهه های گذشته از دست داده بودند ، استفاده نمودند . مشخصه كليدي مهندسي مجدد فرآيند كسب و كار   BPR  ، Business Process Reengineering ، تمركز آن بر فرآيند هاي كسب و كار است .

ادامه نوشته