پنج خصیصه مدیران محبوب

همواره از خود و دیگران می‌پرسیم که از مدیر منتخب مان چه انتظاری داریم و مدیران موفق باید دارای چه خصوصیاتی باشند؟
در چند هفته گذشته سعی کردم انتظاراتی که معمولا از مدیران وجود دارد را دسته‌بندی کنم. به سراغ نشریات رفتم، مقالات و تحلیل‌ها، نظرات موافق و مخالف این تحلیل‌ها و سایر مباحث در این باره را دنبال کردم.

مسلما این مباحث با معیارهای ارزشی که در مباحث آکادمیک و دنیای واقعی برای مدیران در نظر گرفته می‌شود همخوانی زیادی داشتند و باید توجه داشت اصول گفته شده در این مباحث تغییرناپذیر نیستند؛ به طور خلاصه می‌توان گفت که این پنج ویژگی اصلی در مدیران بیشتر از سایر ویژگی‌ها مورد توجه است.

ادامه نوشته

سه نکته برای تمام مدیران اجرایی  -  بیشتر استراتژیک شوید

برای دستیابی به جهت‌گیری استراتژیک در سازمان خود نیازی به وجود نقش‌های رسمی نیست. تنها لازم است از چارچوب‌ها خارج شوید و روش‌های جذاب‌تری را انتخاب کنید.

یک روش قدرتمند برای مقابله با محیط‌های کاری بی‌ثبات امروزه این است که مدیران ارشد هر سازمان زمان بیشتری را صرف پرداختن به موضوع استراتژی نمایند. هرچه مدیران بیشتری در این روند حضور یابند امکان اینکه آن سازمان در ظهور فرصت‌های ویژه پیشتاز باشد، بیشتر می‌شود. همچنین می‌تواند به تهدیدات غیره‌منتظره‌ای که هر سازمان با آن مواجه می‌شود سریع‌تر پاسخ دهد و تصمیمات به‌موقع بگیرد.

ادامه نوشته

ویژگی‌های یک مدیر موفق

شما صاحب کسب‌وکاری هستید و علاقه‌مندید تا یک مدیر خوب استخدام کنید که بتواند به شما در پویایی و موفقیت کسب‌وکارتان کمک کند. وقتی آگهی استخدام شما منتشر می‌شود، احتمالا تعداد زیادی رزومه به دستتان خواهد رسید.

ممکن است شما با انتخاب کردن افرادی که شرایط بهتری دارند این تعداد را کاهش دهید، ولی باز هم تعدادی به مصاحبه دعوت می‌شوند وشما باید از بین آنها بهترینشان را انتخاب کنید. حالا سوال این است: چگونه می‌توانید بفهمید که کدامیک فرد مورد نظر شماست؟
در اینجا به 10 ویژگی مهمی که باید یک مدیر موفق داشته باشد، اشاره شده است.

ادامه نوشته

استراتژی‌های حیاتی در زمان بی‌ثباتی اقتصادی

همه ما به عنوان فردی از جامعه جهانی و صاحبان کسب‌وکار، در شرایط کنونی با چالش‌های عظیم اقتصادی روبه‌رو هستیم که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه یا حداقل کم سابقه بوده است. بدیهی است در این شرایط که اکثر متغیرها و پیش فرض‌های اقتصادی در کسب‌وکارهای مختلف اعتبار و قابلیت خود را از دست داده‌اند اصرار بر راهبردهای گذشته جز ناکامی محصول دیگری به بار نخواهد داد و رهبری هر مجموعه‌ای می‌بایست سریعا نسبت به اتخاذ استراتژی‌های همسو با فضای بی‌ثبات اقتصادی آمادگی سازمان خود را در مقابله با آن تجهیز نماید.

ادامه نوشته

ناسا و مشكل خودكار -  حل مسئله و تمرکز روی راه حل نه مشکل

هنگامي ‌كه ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز كرد، با مشكل كوچكي روبرو شد.

 

آن ها دريافتند كه خودكارهاي موجود در فضاي بدون ‌جاذبه كار نمي‌كنند. جوهر خودكار به سمت پايين جريان نمي‌يابد و روي سطح كاغذ نمي‌ريزد.

 

براي حل اين مشكل آنها شركت مشاورين اندرسون را انتخاب‌كردند.

ادامه نوشته

نحوه تخصيص منابع در شرايط بحران

هر شركتي با انتخاب‌هاي دشواري مواجه مي‌شود، به ويژه وقتي كه اقتصاد با ركود مواجه است يا بدتر از آن به حالت توقف مي‌رسد. در زمان‌هاي تلاطم، تصميماتي كه رهبري اتخاذ مي‌كند بسيار دشوارتر است.

اين تصميم‌گيري‌ها، داراي اثر درازمدت و مهم نه تنها بر سود، بلكه بر كاركنان، روحيه و فرهنگ و ارزش‌هايي است كه شركت را تعريف مي‌كند، به ويژه اگر اين تصميمات اصول و مباني شركت را مورد توجه كافي قرار نداده و به انتظارات مشتريان پاسخ ندهد.

ادامه نوشته

چگونه تعدیل نیرو کنیم؟

مدیران دوست ندارند کارکنان خود را اخراج کنند، زیرا امری ناراحت کننده و ناخوشایند است. اما قطع همکاری و تعدیل نیرو به ویژه در بحران‌ها و تلاطم‌های اقتصادی، بخشی از چرخه حیات سازمان‌ها محسوب می‌شود و برای انجام آن، هم راه‌های درست و هم نادرست وجود دارد.

در اینجا به برخی از این بایدها و نبایدها اشاره می‌شود:


ادامه نوشته

راهنمایی‌هایی ضروری برای مصاحبه استخدامی‌ یک مدیر

شما می‌توانید با پیش‌بینی سوالات مصاحبه، اعتماد به نفس و آمادگی لازم را در مصاحبه کاری خود به دست آورید.

دراینجا با سوالاتی که بر اساس دانش و مهارت‌ها طبقه بندی شده است و معمولا از ملزومات موفقیت در شغل مدیریت به شمار می‌روند، آشنا می‌شوید.دانش مورد نیاز یک مدیر برحسب کارفرما، رتبه کاری و دامنه کارمتفاوت است، اما با این حال دانش مورد نیاز همه مدیران و شغل‌های نظارتی عبارتند از:

  • آشنایی با کسب وکار و اصول مدیریت
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • روش‌های اجرایی
ادامه نوشته

شن

مردی با دوچرخه به خط مرزی می رسد.

او دو کیسه بزرگ همراه خود دارد.

مامور مرزی می پرسد : « در کیسه ها چه داری؟». او می گوید «شن»

مامور او را از دوچرخه پیاده می کند و چون به او مشکوک بود، یک شبانه روز او را بازداشت می کند، ولی پس از بازرسی فراوان، واقعاً جز شن چیز دیگری نمی یابد.

بنابراین به او اجازه عبور می دهد.

هفته بعد دوباره سر و کله همان شخص پیدا می شود و مشکوک بودن و بقیه ماجرا . . .

ادامه نوشته

شاخص های کلیدی عملکرد -  سنجش میزان وفاداری مشتریان

1.     تعداد سودها، منافع و مزایایی که علاوه بر محصول یا خدمت اصلی تحویل مشتری می گردد مانند ایجاد پارکینگ برای یک فروشگاه بزرگ

2.     میزان آموزش هر کارمند برای برآورده نمودن نیازها و فراهم آوردن آسایش و راحتی مشتریان حین خرید و استفاده از خدمات شرکت

3.     نسبت برآورده شدن انتظارات مشتری


ادامه نوشته