حسابداری کارآمد در مدیریت کسب و کار

امروزه مدیران آنقدر درگیر مسائل جدید در عرصه‌ مدیریت کسب‌و‌کار شده‌اند و آنقدر مدیریت، شاخه‌ها و زیرشاخه‌های تازه پیدا کرده است، که اغلب منصب‌های قدیمی‌تری مثل حسابداری نادیده گرفته می‌شوند.

این مدیران (بعضا تازه کار) فراموش می‌کنند که مجموعه‌ عوامل دست‌اندرکار به موفقیت شرکت خواهد انجامید‌ و بی‌شک، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک شرکت استفاده از روش‌های حسابداری کارآمد است، آن هم فارغ از اینکه آن شرکت (کوچک یا بزرگ) در چه حیطه‌‌ای فعالیت دارد. فکر نکنید منظورم از کلمه‌ حسابداری چیز خیلی عجیب و غریبی است. حسابداری همانقدر برای یک مغازه‌ محلی کوچک ضروری است که برای حسابرسی در امور مملکتی. البته حجم‌ کار در این دو مثال با هم متفاوت است اما ماهیت و ضرروت یکسانی دارند.

به بیان دیگر، وقتی شرکتی نمی‌تواند حساب‌های مالی خود را به خوبی ثبت و بایگانی کند، مثل این است که دارند به عمد با «چشم‌های بسته» و سرعت بالا ماشین مسابقه‌شان را‌ می‌رانند و انتظار دارند که برنده هم بشوند.

ادامه نوشته

چالش‌هاي يك مدير جديد  -   بخش نخست

مقدمه
هر مدیر عاملی در آغاز کار خود، با مجموعه‌ای از مسائل و فشارهای جدید روبه‌رو می‌شود. مدیریت هیات‌مدیره، تیم اجرایی جدید، مسائل مربوط به استراتژی و عملکرد و گروه سهامداران، از جمله مسوولیت‌های مدیر عامل در اولین سال کاری است.

اینکه یک مدیرعامل در دوازده ماه نخست مدیریت خود، چگونه این مسائل را کنترل می‌کند، در موفقیت یا شکست کل موقعیت او اهمیت دارد. شرکت مشاوره جهانیBooz & Company در بررسی سالانه خود در مورد میزان موفقیت مدیران، با 18 مدیرعامل از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان - که برخی از آنها هنوز اولین سال مدیریت خود را می‌گذرانند - گفت و گو کرده و از آنها خواسته تجربیات خود را منعکس کنند.شش تن از این مدیران به سوال اول این گفت‌وگو پاسخ داده‌اند.

وقتی به شما اعلام کردند که به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شده‌اید، چطور خود را برای این وظیفه آماده کردید؟

من از قبل می‌دانستم که قرار است مدیر عامل بعدی شرکت اطلس کوپکو باشم. با گونار بروک، رییس قبلی شرکت توافق کردیم که تا آغاز کارم به من چهار تا پنج ماه زمان بدهند. بنابراین زمان کافی داشتم تا با برخی مسائل آشنا شوم و همچنین افراد شرکت خود را با این تغییر جدید وفق دهند.

ادامه نوشته

سیستم مدیریت کیفیت ISO / TS 16949 : 2009  -  بند 7-1-3  رازداری

مقدمه

اگر شرکت شما در صنعت خودرو فعال است و قطعات یا مجموعه های خودرو را تولید می کند، مطمئنا آگاهی دارید که در صنعت خودرو، مشتریان پیش از عقد قرارداد خرید محصولات، یعنی قطعات و مجموعه های خودرو، مدارک و اسناد مختلفی را در اختیار شما به عنوان سازنده قرار می دهند تا شما بتوانید روی سفارش آنها مطالعه و تحلیل کرده و نسبت به امکانسنجی فنی و مالی اقدام نموده و پس از تأیید آن نسبت به طراحی فرآیند ساخت، تولید نمونه اولیه، تولید یک روز خط و نهایتا تولید انبوه اقدام نمایید.

مدارکی که مشتری در اختیار شما قرار می دهد عمدتا شامل موارد زیر می باشد.

·         نقشه محصول به صورت مدرک کاغذی یا فایل کامپیوتری

·         نمونه قطعه

·         طرح تست و آزمون Test Plan

·         استاندارد ها و مدارک مرجع

ادامه نوشته

مشاوره مدیریت، دیروز و امروز با مدیران و مشاوران

با یکی از دوستان مشاورم چند روز پیش صحبتی داشتم. موضوع گفتگوی ما، وضعیت مشاوره ی مدیریت با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور بود. دوست فرهیخته ام که از مشاوران بسیار خوب مدیریت است در مورد وضعیت بازار مشاوره می گفت که این روزها رونق مناسبی ندارد، علت بی رونقی را هم مرتبط با شرایط کاری و مالی شرکت ها و واحدهای اقتصادی می دانست و می گفت که سازمان ها با مشکلات مالی متعددی دست به گریبانند و به همین سبب برای مشاور و مشاوره هزینه نمی کنند.

ادامه نوشته

مباني مشاوره مديريت

مباني مشاوره مديريت

مقدمه

حرفه مشاور مديريت همزمان با توسعه و پيشرفت علم مديريت، به عنوان يک حرفه مستقل مطرح شد و گسترش يافت. در واقع محدوديتهاي موجود در رويکردهاي تک بعدي به مهندسي صنايع و تلاشهاي دانشمنداني، مانند: تيلور، گيلبرت، گانت و امرسون در بسط و توسعه مديريت به عنوان يک علم و زمينه مستقل، منجر به توسعه حرفه مشاوره مديريت شد. مشاوره‌اي که از حرکت مديريت علمي آغاز شده بود، به طور عمده بر بهره‌وري و کارايي در کارخانه و سالن کار، سازماندهي عقلاني کار، مطالعه زمان و حرکت، کاهش ضايعات و هزينه‌هاي توليد تاکيد داشت.


ادامه نوشته

ایزو 10019 - خطوط راهنما  براي انتخاب مشاورين سيستم مديريت كيفيت

ISO 10019


كميته فرعي SC 3 وابسته به كميته فني 176 TC ايزو كه مسئول تدوين استانداردهاي ايزو9000  است،  خطوط راهنمايي را با شماره ايزو 10019 در فوريه 2005 و تحت عنوان خطوط راهنما  براي انتخاب مشاورين سيستم مديريت كيفيت  و استفاده از خدمات آنان ، برمبناي استاندارد ايتاليايي UNI 1836 منتشر نموده است.


استاندارد ISO 10019 به سوالات ذیل پاسخ می دهد.

  • چطور مي توان يك مشاور خوب انتخاب کرد؟
  • چگونه مي توان مشاوري ذيصلاح را از ديگران تشخيص داد؟
  • چطور بايد قراردادي با مشاور منعقد نمود تا از ايجاد شرايط ناخواسته و ناخوشايند كه ممكن است طي همكاري رخ دهد جلوگيري نمود؟
  • فرايند استقرار سيستم مديريت كيفيت چگونه است
  •  شرح وظايف مشاور  سیستم کیفیت در اين رابطه كدام است ؟
ادامه نوشته

شش ترفند برای مدیریت انتظارات مشتریان

این ترفند‌ها به شما کمک می‌کنند با مشتریانتان روابطی دیرپا و مستحکم برپا کنید تا در زمان‌های خوب و بد در کنار شما باقی بمانند.


برای برنده شدن یک پروژه جدید، زحمات زیادی تحمل می‌شود، فارغ از اینکه فعالیت شما در چه بخش و فضایی باشد باید چشم انداز اولیه به درستی ترسیم شود، تماس‌های ابتدایی بادقت انجام شوند، برنامه توسعه استراتژیک از قبل طرح ریزی شده باشد، ملاحظات بودجه‌ای در نظر گرفته شده باشد و یک برنامه زمانی عملی ایجاد شده باشد.
متاسفانه تمام این کارها می‌تواند قبل از اینکه جوهر قرارداد خشک شود بی‌ثمر بمانند و ادامه کار متوقف شود.

ادامه نوشته

مدیریت منابع انسانی در سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001 و ISO / TS 16949 -  قسمت دوم

مدیریت منابع انسانی نیز از نگاه طراحان و گردآورندگان سیستم های مدیریت کیفیت دور نمانده است. مسائل مربوط به منابع انسانی و مدیریت آن به صورت مرتبط با مدیریت کیفیت در بند 6-2 آمده است.

در مطلب مدیریت منابع انسانی در سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001 و ISO TS 16949 -قسمت اول  برخی از قسمت های بند 6-2 توضیح داده شد. در این مطلب به ادامه توضیح بندهای استاندارد یعنی آموزش می پردازیم.

 

متن استاندارد

6-2-2-2  آموزش


ادامه نوشته

مدیریت منابع انسانی در سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001 و ISO TS 16949 -قسمت اول

مقدمه

سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 و ایزو تی اس 16949 در مورد جنبه های مختلف کسب و کار نکاتی را به عنوان الزام و بایدها و همچنین مواردی را تحت عنوان راهنمایی و یادآوری ارائه کرده اند. بند ششم این استانداردهای بین المللی به مدیریت منابع پرداخته است، همانطور که آگاهی دارید برای انجام هر فعالیت اقتصادی و هر نوع کسب و کار نیاز به منابع و امکانات خاص آن وجود دارد که عمدتا شامل محیط، زیر ساخت، تجهیزات و دستگاه ها، نیروی انسانی و غیره می باشد.

شما برای تأمین و به کارگیری این منابع نیاز به سیستمی دارید که با پیاده سازی آن بتوانید منابع لازم را فراهم آورده و استفاده موثر و مفیدی از آن ها بنمایید. سیستم مدیریت کیفیت بخش هایی از این مکانیزم را به صورت عام و کلی برای شما تعریف نموده است. همانطور که در بالا گفتم بند ششم استاندارد به مسائل مربوط به مدیریت منابع می پردازد و ما نیز بنا بر آن داریم که اصول و نکات ارائه شده را شرح و تفصیل دهیم.


ادامه نوشته

مردی با تکنیک های افسانه ای در مدیریت -  جک ولش

مردی با تکنیک های افسانه ای در مدیریت

جک ولش

«Jack Welch» روش نوینی در نحوه ی اداره ی شرکتها و کمپانی های بزرگ ابداع کرد که امروزه بسیاری از مدیران بزرگ فارغ از اصول فرسوده و سنتی پیشین، به راحتی کنترل امور مرزهای تجاری خود را در دست گرفته و با سرعتی باورنکردنی به سوی پیشرفت و توسعه پیش می روند. تکنیک های افسانه ای مدیریت " Welch" به گونه ای است که هر مدیری را درهر قلمرویی به اوج می رساند. او خود نمونه ی بارز و موفق تکنیکهای "Welch" است که در سن 44 سالگی کنترل تمامی امور کمپانی بزرگ و نامداری چون جنرال الکتریک آمریکا را در اختیار گرفت و عنوان جوان ترین مدیر یکی از بزرگترین شرکت های ایالات متحده را از آن خود نمود.

ادامه نوشته

لی ياكوكا

لی ياكوكا

لی ياكوكا قهرمان ملی امريكا و مورد تحسين و اعتماد مردم آن سرزمين است . در سال ١٩٩٤ يعنی يك سال پس از بازنشسته شدن از رياست كرايسلر، در يك نظرخواهی از مردم امريكا در مورد ٥ مدير برتر معلوم گردید كه وی اولين انتخاب آنان می باشد. در اين نظرخواهی بيل گيتس مديرعامل مايكروسافت در جايگاه دوم قرار گرفت.
ياكوكا به عنوان پیر صنعت خودروسازی، مديری است كه يكی از بزر گ ترين شركت های جهان يعنی كرايسلر را ظرف چند سال از ورشكستگی نجات داده و به اوج قله پيروزی رسانید.

ادامه نوشته

ناجی نیسان

ناجی نیسان

کارلوس گوسن

فصل اول

افتتاح کارخانه جدید بهار 2001

شرکت نیسان قرار بود کارخانة جدیدی در امریکا افتتاح کند. کارکنان بیم داشتند که به دلیل عدم سودآوری مستمر و نبود رهبری مناسب، درهای کارخانه بسته شود، ولی اکنون گوسن رییس و مدیر عملیات شرکت برای انجام مراسم رسمی آماده شده تا با افتتاح این کارخانه به این بیم و هراس ها پایان دهد. این کارخانه در ایالت می سی سی پی امریکا احداث شده و بر اثر توصیة فرماندار این ایالت به مسئولان نیسان صورت گرفته است . به این ترتیب گوسن در سرزمینی ناآشنا بی صبرانه در انتظار آغاز مراسم افتتاحیه بود.
افراد گوناگونی در آنجا جمع شده بودند تا به سخنرانی گوسن گوش فرا دهند .

ادامه نوشته

نكات كليدي براي مديران تازه‌كار

نكات كليدي براي مديران تازه‌كار

شما چه براي اولين بار است كه مدير مي‌شويد و چه قبلاً مدير بوده‌ايد بايد با انتقال به پست جديد محتاطانه برخورد كنيد كه اين با يك برنامه قدم به قدم آغاز مي‌شود. براي اين كار چند توصيه عملي در زير پيشنهاد مي‌شود:

 1 – رهبران غيررسمي را شناسايي كنيد

 رهبران غيررسمي مي توانند كمك حال شما باشند يا اينكه به اعتبار شما لطمه بزنند. آنها در پستهاي رسمي قدرت قرار ندارند اما توانايي تاثير بر رفتار كاركناني را دارند كه در سازمان شما كار مي كنند. به ياد داشته باشيد كه در دوره انتقال، آنها قدرت بيشتري از شما دارند. گاهي اوقات رهبران غيررسمي از محركان عمده هستند. بنابراين آنها را به سمت خود جذب كنيد تا در كاري كه مي خواهيد انجام دهيد كارشكني نكنند.

2 – موفقيتهاي گذشته را مطالعه كنيد

ادامه نوشته

آموزش مدیران به بانوان بازاریاب

همه دیگر می‌دانند که آموزش بخشی اساسی در هر کسب و کاری است. آموزش و یادگیری فنون و علوم ضامن موفقیت و آینده درخشان یک شرکت به حساب می‌آید. امروزه بازاریابی نیز بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را دربرمی‌گیرد.

تقریبا سرتاسر جهان، از کشورهای پیشرفته تا توسعه‌نیافته، همگی با موضوع بازاریابی و دغدغه‌هایش دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان و مردان تقریبا به یک میزان در این عرصه مشارکت دارند. مزایا و معایب بازاریابی بی‌شمار هستند.
می‌توان درباره این شغل یا این هنر مقالات زیادی نوشت. می‌توان پژوهش‌های زیادی انجام داد. هم‌اکنون نیز مقالات زیادی نوشته شده‌اند و پژوهش‌های فراوانی به ثبت رسیده‌اند. اما مساله اینجا است که چگونه می‌توان فنون بازاریابی را ارتقا داد؟ مزایای بازاریابی را چگونه ارتقا دهیم و سپس معایبش را چگونه رفع کنیم؟ علم روز بازاریابی را چگونه بیاموزیم و آن را به چه نحوی به دیگران نیز آموزش دهیم؟ ابتدا از خودتان سوال بپرسید که آیا آموزش بازاریابی در مورد زنان و مردان باید یکسان باشد یا خیر. مسلما بین بازاریابی زنان و مردان تفاوت‌هایی وجود دارد و ما باید بتوانیم با شناخت این تفاوت‌ها بر نکات مثبت و منفی هر کدام متمرکز شویم.

ادامه نوشته

انبارش و موجودی در سیستم مدیریت کیفیت ISO / TS 16949 -  2009

7-5-5-1   انبارش و موجودی

به منظور تشخیص خرابی، شرایط محصول در انبار باید در دوره های زمانی برنامه ریزی شده مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

جهت اجرای این الزام استاندارد شما باید شرایط نگهداری محصول نهایی و آماده شده را در انبار تعریف نمایید. برای تعریف چگونگی انبارش محصول در انبار، مواردی مانند نوع بسته بندی، شرایط محیطی انبار مانند دما، رطوبت، نور و . . . را برای نگهداری محصول در نظربگیرید

ادامه نوشته

سخنی در باب امروز سازمان ها و بهبود مستمر

واژه ی کلیدی و عبارت طلایی سیستم های مدیریت به نظر من بهبود می باشد. درک صحیح و فهم عمیق از سیستم مدیریت، مبانی، مفاهیم و مکانیزم های ارائه شده در آن ما را به این عبارت راهنمایی می کند، بهبود مستمر.

مهم نیست که شما در هنگام طرح ریزی اولیه سیستم مدیریت کیفیت در چه سطحی از به کارگیری الزامات و رویه های آن هستید اما بسیار مهم است که حتی به صورت آهسته اما مداوم و پیوسته بتوانید سیستم مدیریت خود را بهبود دهید.

چقدر فاصله دارید فاجعه نیست اما به کدام سمت حرکت می کنید اهمیتی حیاتی دارد.


ادامه نوشته

اصول کاربردی مدیریت در سازمان ها - چگونه شرکت خود را اداره نمایید؟ سازمان دهی کنید

اصول کاربردی مدیریت در سازمان ها - چگونه شرکت خود را اداره نمایید؟

سازمان دهی کنید

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com

 

در این سلسله مطالب روش هایی را مرور می کنیم تا به عنوان مدیرعامل، اثربخشی مدیریت خود را بهبود دهیم و کارایی خود و مجموعه تحت مدیریت مان را بهبود بخشیم.


ادامه نوشته

اصول کاربردی مدیریت در سازمان ها،قسمت صفر-مقدمه

مقدمه ای برای مقدمه

در این مطلب روش هایی را مرور می کنیم تا اثربخشی مدیریت خود را بهبود دهیم و کارایی خود و مجموعه تحت مدیریت مان را بهبود بخشیم. بخش هایی که در مورد آنها کندوکاو خواهیم کرد و تکنیک های اجرایی و کاربردی را ارائه خواهیم کرد به شرح زیر می باشند.

1.      سازماندهی کنید

2.      برنامه ریزی بسیار مهم است

3.      مدیریت منابع انسانی

ادامه نوشته

از جعبه مداد شمعی چه درسی برای افزایش نفوذ می‌گیریم؟

در گذشته هنگامی‌که به رنگ‌های مداد شمعی‌ها نگاه می‌کردیم، اسامی‌آشنایی در ذهن ما تداعی می‌شد. آبی، نارنجی، قرمز، سفید و... ولی امروزه هم رنگ مداد شمعی‌ها تغییر کرده است و هم اسامی‌آنها. سبز استوایی، زرد لیزری، قهوه‌ای فازی و... ولی چگونه اسامی‌مانند زرد آفتاب گردان و یا قرمز شاه توتی می‌تواند در کمک به کسب و کار ما مفید باشد؟


ادامه نوشته

انواع مدیران -  مدیران به وجودآورنده ، توسعه دهنده و بهبود

مقدمه

در این مطلب می خواهم یکی از بسیار نکاتی که دوستی فرزانه به من گفتند را برای شما بازگو کرده و آن را قدری شرح و بسط بدهم.

در یک نظر و یک نوع دیدگاه خاص، می توانیم مدیران را در سه دسته جای دهیم و آن ها را به سه نوع تقسیم بندی کنیم. این سه نوع به شرح زیر می باشد.

 

1.     مدیران به وجود آورنده / ایجادکننده

2.     مدیران توسعه دهنده

3.     مدیران بهبوددهنده

 

لفظی که برای هردسته آورده شده تا حدودی محتوا، ویژگی ها و خصوصیات هرکدام را نشان می دهد، با این حال و برای توضیح بیشتر در مورد هرکدام، نکاتی را خاطر نشان می کنم.

ادامه نوشته

چگونه قیمت‌ها را افزایش دهیم؟ از بين بردن اعتماد مشتريان در يك روز

همانند بسیاری از کارآفرینان، کسانی که از شرکت تازه تاسیس آنلاین چارجیفای عقب بودند، آرزو داشتند در محبوب‌ترین وب‌سایت‌های جهان تکنولوژی عليه اين شركت سر و صدا به پا کنند. یک روز در اوایل اکتبر یک سال بعد از راه‌اندازی ‌این شرکت بود که آنها به آرزویشان رسیدند.
یکی از مشتریان چارجیفای در خبرنامه آنلاین انجمن هکرهای بخش فن‌آوری در‌این باره نوشته بود: «من مطمئنم که شما هنگام رفتن به بانک چقدر خوشحال خواهید بود، اما نه با وجود پول‌های من» و شکایت دیگری که در‌این سایت آمده بود به‌این شرح بود: «امروز ناگهان زیر و رو شدید و آمدید تا به ما بگویید برایتان هیچ اهمیتی نداریم.»

شروع بحران


ادامه نوشته