لی ياكوكا

لی ياكوكا قهرمان ملی امريكا و مورد تحسين و اعتماد مردم آن سرزمين است . در سال ١٩٩٤ يعنی يك سال پس از بازنشسته شدن از رياست كرايسلر، در يك نظرخواهی از مردم امريكا در مورد ٥ مدير برتر معلوم گردید كه وی اولين انتخاب آنان می باشد. در اين نظرخواهی بيل گيتس مديرعامل مايكروسافت در جايگاه دوم قرار گرفت.
ياكوكا به عنوان پیر صنعت خودروسازی، مديری است كه يكی از بزر گ ترين شركت های جهان يعنی كرايسلر را ظرف چند سال از ورشكستگی نجات داده و به اوج قله پيروزی رسانید.

پدرش نيكولا در سال ١٩٠٢ و در سن ١٢ سالگی در شرايطی وارد امريكا شد كه تنها، تهيدست ، وحشت زده ، و در عین حال سرشار از اميد و جاه طلبی بود.
ياكوكا در نوجوانی روزهای آخر هفته در مغازه تره بار فروشی يك يونانی كار می كرد. در همان زمان پدرش علاوه برمغازه ساندويچ فروشی، اتومبيل نیز كرايه می داد. در اين ميان فرزند دوست پدرش، ياكوكا را با دنيای جادويی فروش خودرو آشنا ساخت.
بحران اقتصادی شديد سا ل های نخست دهه ١٩٣٠ امريكا موجب شد كه پدرش دارایی خود را از دست بدهد .
یاکوکا که تحصيل كرده (Bethlehem) در دانشگاه ليهای - يكی از مؤسسا ت آموزشی اقماری شركت فولاد بتلهم -  است می گويد.

در دانشگاه علاوه بر درس مهندسی و بازرگانی، درس هايی در زمينه روانشناسی عمومی و تخصصی گذراندم. من آموختم كه چگونه خيلی زود اشخاص را از روی رفتارشان بشناسم. چنین مهارتی برای مديران حياتی تلقی می گردد.


ياكوكا در اوت ١٩٤٦ همراه با ٥٠ كارآموز ديگر به عنوان مهندس كارآموز ،خدمت خود را در شركت فورد آغاز كرد و با تمام مراحل گوناگون توليد آشنا شد. وی كه ٣٢ سال از عمر خود را در صنعت خودروسازی فورد سپری نموده بود ، روز ١٣ جولای سال ١٩٧٨ از شرکت فورد اخراج گردید .
پس از برکناری یاکوکا از فورد ، شركت های بسیاری درصدد جذب وی بر آمدند. چندين دانشكده بازرگانی از جمله دانشكده بازرگانی دانشگاه نيويورك به وی پيشنهاد رياست دادند. اما از آن جایی که او تمام عمرش را در صنعت خودرو گذرانده بود، می خواست در همین حوزه باقی بماند.

ديری نگذشت كه یاکوکا دريافت يكی از مشكلات بزرگ كرايسلر اين است كه حتی مديران رده بالای آن به درستی نمی دانستند در آن شركت چه می گذرد. آنان فقط دریافته بودند كه كرايسلر در حال سقوط است. وی در سپتامبر ١٩٧٩ همه كاره كرايسلر شد. علاوه برفورد، چهره ممتاز ديگر صنعت خودروسازی، والتر كرايسلر بو د. وی در تولید موتور و گيربكس و قطعات مكانيكی خودرو دست به نوآوری زد. او تا سال ١٩٢٥ شركت كرايسلر را از هیچ بنياد نهاد. در سال ١٩٤٠  - یعنی سال درگذشت والتر - شركت كرايسلر با تسخیر يك چهارم بازار امريكا، بعداز جنرال موتورز به مقام دوم دست يافت. بهترين موتور و بهترين سيستم انتقال قدرت موجود در بازار آن روز، از آن کرایسلر بود. تنها مشكل كرايسلر اين بود كه برای عرضه کالا ، به منابع لازم دسترسی نداشت.

در کتاب فراز و نشيب مديريت در فورد و كرايسلر، نوشته یاکوکا این داستان به تفصیل بیان گردیده است. این کتاب توسط دکتر محمد ابراهیم محجوب به فارسی ترجمه و خلاصه شده است.