اصول کاربردی مدیریت در سازمان ها

قسمت صفر -  مقدمه

حسین عبدی

h.abdi.ceo@gmail.com


 

در این مطلب روش هایی را مرور می کنیم تا اثربخشی مدیریت خود را بهبود دهیم و کارایی خود و مجموعه تحت مدیریت مان را بهبود بخشیم.


مقدمه ای برای مقدمه

در این مطلب روش هایی را مرور می کنیم تا اثربخشی مدیریت خود را بهبود دهیم و کارایی خود و مجموعه تحت مدیریت مان را بهبود بخشیم. بخش هایی که در مورد آنها کندوکاو خواهیم کرد و تکنیک های اجرایی و کاربردی را ارائه خواهیم کرد به شرح زیر می باشند.

1.      سازماندهی کنید

2.      برنامه ریزی بسیار مهم است

3.      مدیریت منابع انسانی

4.      مهندسی

5.      برنامه ریزی تولید

6.      تأمین و خرید

7.      تولید

8.      کیفیت

9.      بهره وری

10.  کنترل و نظارت / پایش و اندازه گیری

11.  بهبود و باز هم بهبود

شما به عنوان مدیر عامل یا مدیر کارخانه ی یک شرکت مطمئنا شیوه و روش مدیریتی خاص خود را دارید. رویکرد شما در قبال برنامه ریزی فعالیت ها، ایفای مناسب نقش ها، مسئولیت ها و وظایفی که به عهده شما می باشد و استفاده از اختیاراتی که دارید، منحصر به همین نگرش مدیریتی شما می باشد.

به عنوان مثال، خرید و تأمین منابع موردنیاز، نحوه ی برخورد شما با مدیران و پرسنل تحت نظارت خود، استراتژی های فروش و کلا همه ی مسئولیت هایی که به عهده دارید به نگرش بنیادین شما به امر مدیریت بستگی دارد.


شما به عنوان مدیر عامل یا مدیر کارخانه مطمئنا شیوه و روش مدیریتی خاص خود را دارید. این نگرش را شما از شخصیت اخلاقی خود، از اخلاق حرفه ای و کاری، از تحصیلات و صدالبته از سابقه شغلی و تجربه کاری خود به دست آورده اید. می توان تکنیک ها، شگردها و رویه هایی را فراگرفت و به کار بست تا تحولی در عملکرد به وجود آید و نتایج مناسبی را به دست آورد.


این نگرش را شما از شخصیت اخلاقی خود، از اخلاق حرفه ای و کاری، از تحصیلات و صدالبته از سابقه شغلی و تجربه کاری خود به دست آورده اید. معمولا این نگرش تغییر نمی کند یا نیازی برای تغییر دادن آن وجود ندارد و البته اگر ضرورتی هم احساس شود، زمانبر، سخت و پیچیده است. در بیرون این بنیان فکری و در پوسته و قشر آن می توان تحولاتی را ایجاد کرد، می توان تکنیک ها، شگردها و رویه هایی را فراگرفت و به کار بست تا تحولی در عملکرد به وجود آید و نتایج مناسبی را به دست آورد.

اگر تحصیلات آکادمیک شما مدیریت و رشته های وابسته به آن نبوده پس حتما در دوره های آموزشی مدیریتی شرکت کرده و یا خود به مطالعه علوم و روش های مدیریتی پرداخته اید. درهر کدام از این حالت ها شما دانش و اطلاعاتی را که در زمینه ی مدیریت به دست آورده اید، نظری بوده و به صورت تئوریک مطالبی را آموخته و فراگرفته اید. نکته ی جالب توجه اینجاست که با توجه به در اختیار داشتن دانش لازم و آگاهی کافی در مورد نظریات مدیریت و رویه های سیستمی و مدیریتی، همین که در موقعیت اجرایی قرار می گیرید و در میدان و جایگاهی می ایستید که بایستی آموخته ها را به کار بسته و دانسته ها را اجرا نمایید، دچار قدری احساس ابهام و تعلیق می شوید.

در این گونه موقعیت ها معمولا و احتمالا شیوه، چگونگی و مکانیزم انجام کار را می دانید، یا راه های ممکن و منطقی را می شناسید تا بتوانید دست به اقدام بزنید، اما احساس اطمینان و یقین به قدر کافی وجود ندارد. اینجاست که باید مقداری اعتماد به نفس را چاشنی مدیریت خود کرده و با اجرای تکنیک های مناسب سررشته کارها را به دست گرفته و به جلو حرکت کنید.

همیشه راه هایی برای برون رفت از وضعیت های پیچیده و بغرنج وجود دارد، در ابتدا و اولین کاری که باید آن را انجام بدهید این است که باید آن را مسئله بنامید. می توانم با قاطعیت بگویم که چیزی به نام مشکل برای یک مدیر وجود ندارد، آن ها، مسئله هستند و مسائل، حل می شوند، یعنی مدیران، مسائل را حل می کنند.

حتی مدیران با تجربه هم هنگام جابجا شدن و تغییر موقعیت از یک سازمان به سازمانی دیگر و حتی از یک پست به پست دیگر، نیز این وضعیت را کم و بیش تجربه می کنند. هدف اولیه ام از نوشتن و ارائه ی مطلب پیش روی شما، تجویز نسخه ای شفابخش برای کنترل کامل و صددرصد این گونه موقعیت ها نیست، حتی باید بگویم چنین چیزی وجود ندارد. اما رویکردی را توصیه می کنم که می تواند بسیار کمک کننده باشد و شما را تا حد بسیار زیادی در طرح ریزی و اجرای فعالیت های لازم به صورت صحیح و متناسب با موقعیت، یاری می کند.

مطالعه این مطلب را به مدیران شرکت هایی که خود مالک و صاحب سازمان و کسب وکار هستند نیز توصیه می کنم. دوستانی خوش قریحه و زحمت کش که بار اصلی تولید ثروت را در کشور به دوش می کشند، توصیه های مدیریتی به همراه مدیریت ذاتی و تجربه آن ها می تواند آمیزه ای موفقیت آمیز ایجاد کند.

این رویکرد را در هر برهه ای از فعالیت شرکت می توان به کار گرفت و الزاما برای مقطع شروع به کار یک کسب و کار ارائه نشده است. این نکات، توصیه ها و بعضا باید ها در چند مرحله ارائه می شوند، بعضا زیر مجموعه ای از فعالیت های موظف یک مدیر است اما یک مدیرعامل باید نسبت به آنها اشراف کافی داشته باشد و بتواند فعالیت های زیر مجموعه خود را هدایت و راهبری نماید. برخی دیگر مربوط به یک فرآیند یا واحد از سازمان شما است. به هر حال امیدوارم که مفید باشد.