نکاتی درمورد  رهبری در عرصه عمل

درباره فن رهبری ، بیش از هر مهارت دیگری در مدیریت مطالب زیادی نوشته و حرف های بسیاری گفته شده است.

رهبری هم از بقیه کارها پیچیده تر نیست.

در تمامی شغل ها ، مهارت به اعتماد به نفس بدل می شود. رهبری نیز کار متفاوتی نیست. به نظر می آید که بعضی ها ، ذاتا رهبرند . اما این ویژگی آنها همیشه به خاطر آن است که بر کارشان تسلط پیدا کرده اند و چنان عزم و اراده ای دارند که حمایت دیگران را جلب می کنند .

جذبه جادویی ، خصوصیتی ذاتی ، نیست بلکه ترکیبی است از علاقه ، اشتیاق و اراده . برای رسیدن به هدف کاملا روشن و معین است که مهارت فراوان دربرقراری ارتباط امری بسیار مهم و تأثیر گذار می باشد. مدیرانی که شخصیتی برون گرا دارند ، طبیعتا راحت تر با جمع ارتباط برقرار می کنند ولی کسانی که بیشتر درون گرا هستند هم می تواننند این مهارت را یاد بگیرند . لزومی نداردکه علاقه که شرط اصلی رهبری است ، چندان در ظاهر نمایان شود . بسیاری از سرداران صنعت در کمال خویشتن داری چنان اعتماد به نفس و عزم و اراده ای از خود بروز می دهند که تمام اطرافیان آنها را سر شوق می آورد.

خصلت درون گرایی را با ناتوانی دراظهار وجود و اثبات شخصیت ، اشتباه نکنید. تمام رهبران خوب از توانایی اظهار وجود و جرأت برخودارند ، اما بعضی از آنها تا حدی خجالتی و کمرو  هستند . چگونی وضعیت تربیت ما در خانه و مدرسه باعث می شود که ما یا خود را یک مدیر و رهبر ، تلقی کنیم یا کسی که تابع و فرمانبردار است . وقتی قدرت رهبری را درک کنید ، می توانید بر عادت های تربیتی ناصحیح ، غلبه پیدا کنید .

به نظر می رسد که مدیران مختلف در موقعیت های متفاوتی ، ممتاز و سرآمد هستند . بعضی از آنها وقتی هدایت سازمانی و کسب و کاری را بر عهده می گیرند که به سرعت رو به توسعه و پیشرفت است بهترین اند ،در حالی که برخی دیگر ، تلاش می کنند شرکت ها را از فروپاشی و شکست ، نجات دهند . اما این عمدتا بستگی به علاقه دارد ، رهبران کارآمد می دانند که چگونه روش خود را تنظیم کنند تا با شرایط متغیر ، هماهنگ باشند .

نکات کاربردی

  1. به افراد کم تجربه توجه خاصی داشته باشید. وقتی با تجربه تر و ورزیده تر می شوند ، شیوه خود را تغییر دهید وکمی دست آن ها را باز بگذارید و اجازه دهید خودشان روش های کارشان را پیدا کنند و همین که یاد می گیرند ،کمتر ، به شما وابسته باشند ، آنها را مورد حمایت و تشویق قرار دهید
  2. افراد بسیار با تجربه ، نیاز به آزادی عمل دارند و از نظارت شدید ، ناراحت می شوند
  3. از آن اعضای گروهتان که توانایی رهبری از خود نشان می دهند ، ترس و نگرانی به دل راه ندهید . ابتکار عمل آن ها را مهار کنید و روی آن به عنوان مبنای پیشرفت های آینده حساب کنید
  4. الگوی خوبی برای افرادتان باشید . هدفمند و مطمئن نشان دهید . اگرحالت عصبی و نگرانی در چهره تان معلوم باشد کارمندان ، ضعف شما را پیدا می کنند و از آن استفاده می کنند
  5. سلامتی خود را حفظ کنید . مرتب خودتان را وزن کنید و برای تندرستی و تفریح ورزش کنید.
  6. خوب لباس بپوشید . افراد واحد شما در برابر کارکنان دیگر واحدها و یا سازمان های دیگر ، به شما مباهات می کنند.
  7. مودب باشید و از تعارفات مودبانه استفاده کنید ، اما زیاد از حد آنها را به کار نبرید . مودبانه اما قاطعانه ، نه بگویید .
  8. به کارایی توجه داشته باشید نه به محبوبیت و پرطرفدار بودن .گاهی لازم است خشم خود رانشان بدهید ، اما خویشتن داری خود را  از دست ندهید .
  9. با همکارانتان یا با کارمندان خود به خاطر آنکه از دردسر ، دوری کنید موافقت نکنید . به طرز خوشایند با نظرات آنها مخالفت کنید . آرام باشید ، اجازه دهید که آن شخص هم حرفهایش را مطرح کند ، به دقت به حرف های او توجه کنید و بعد راه حلی برای آن پیدا کنید . نشان دهید که ارزش نظرات او را هم می دانید .
  10. اگر از چیزی ناراضی هستید ، صریحا ابراز کنید . اخم نکنید و با بداخلاقی و بی حوصلگی رفتار نکنید ، اما زیاد هم خوشرو ، نشان ندهید .

 

Ref: Colman,Ron & Barrie, Giles 1941- 525 Ways to be a better manager


مطالب مرتبط :

1 .  پنج توانمندی رهبری