کنفرانس برون سپاری
کنفرانس برون سپاری
حسین عبدی
اسفند سال 89 بود که در شرکت ساپکو ، نمایشگاهی از توانمندی های استان در صنعت خودرو و قطعه سازی برگزار شد. در آن نمایشگاه دو کنفرانس برگزار کردم که موضوع یکی از آنها برون سپاری Outsourcing بود .
همانطور که می دانید، در دهه های اخیر و در عرصه کسب و کار، شرکت ها کمتر به تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی خود می پردازند و همینطور هم کمتر تمامی مراحل عملیاتی ارائه خدمات و تولید محصولاتشان را خودشان انجام می دهند. ضمن آنکه متخصصان و مشاوران مدیریت هم کمتر به این نوع نگرش و رویکرد توصیه می کنند و بیشتر بر فعالیت تخصصی تأکید می نمایند .
چابکی و انعطاف پذیری سازمان ها برای ارائه عکس العمل های به موقع در برابر تحولات بازار و تغییرات سلیقه مشتریان به عامل مهمی در رقابت بدل شدده است و برون سپاری از تکنیک هایی است که به سبکباری سازمان کمک شایان توجهی می کند. انجام تمامی پروسه های یک عملیات اقتصادی توسط یک سازمان نیاز به سرمایه گذاری فراوان و همچنین صرف هزینه های سربار زیادی می باشد و این امر خیلی منطقی نمی باشد.
به جهت آشنایی بیشتر دوستان عزیزم با موضوع برون سپاری، سرفصل های کنفرانس برون سپاری و بخشی خلاصه از جزئیات آن را در زیر ارائه می کنم.
برون سپاری
1. تعریف
2. برون سپاری استراتژیک
3. ضرورت برون سپاری
4. فرآیند برون سپاری و متدولوژی
5. موفقیت ها و مزایای برون سپاری
1 – تعریف
· استفاده از منابع و تامین کنندگان خارجی خدمات و یا محصولات به جای استفاده از منابع داخلی برای تولید همان کالا و یا ارائه همان خدمت
· عمل انتقال بعضي از فعاليتهاي داخلي يك سازمان و واگذاري حق تصميم گيري به عرضه كننده بيرون از سازمان بر اساس قرارداد
· در برون سپاري نه تنها فعاليت ها منتقل مي شوند ، بلكه عوامل توليد و حق تصميم گيري نيز در اغلب موارد واگذار مي گردد
· برون سپاري عبارت است از يک تصميم عاقلانه براي ترک کردن و يا دور کردن تلاش براي انجام داخلي بخشي از فعاليتهاي زنجيره ارزش و سپردن آنها به شرکت هاي خارجي قوي و هم پيمانان استراتژيکي
2 – برون سپاری استراتژیک
ویژگی های استراتژیکی برون سپاری
• داشتن نگاه استراتژيك به برون سپاري
• حل کردن بلندمدت فرايندهاي مسئله دار، وضع بد بهره وري ، مشكلات ترك كاركنان وغیره
• همراستا با استراتژی های سازمان
علل انتخاب استراتژي هاي برون سپاري
• انجام بهتر و ارزان تر فعاليتهاي خاص توسط دیگر شرکت ها
• متمرکز نمودن انرژي سازمان بر فعالیت های عمده واصلی
• در نظر گرفتن موفقیت های مالی و مزیت های رقابتی
3 - ضرورت برون سپاری
عمده ترین دلایل برون سپاری
q افزايش اثربخشي از طريق تمركز روي آنچه سازمان در انجام دادن آن بهترين است.
q بدست آوردن تخصص ها، مهارت ها و تكنولوژي هايي كه قبلا قابل دستيابي نبوده است.
q بدست آوردن ايده هاي جديد و نوآورانه
q كاهش سرمايه گذاري روي دارائي ها و استفاده بهتر براي ساير اهداف
q بدست آوردن سهم بازار و فرصتهاي كسب و كار از طريق شبكه ارائه دهندگان
q تغيير هزينه هاي ثابت به هزينه هاي متغير
q يک فعاليت بتواند به صورت بهتر و خيلي ارزانتر توسط متخصصين خارجي انجام پذيرد
q فعاليت براي توانايي شرکت براي بدست آوردن مزاياي رقابتي پايدار مضر نباشد و هسته مرکزي شرکت را از نظر رقابت پذيري، قابلیتها و يا راز و رمز تکنيکي خالي نکند
q موجب کاهش ريسک شرکت در هنگام مواجه شدن با تغييرات تکنولوژي و يا در هنگام تغيير خواستههاي مشتريان گردد
q موجب بهبود تواناييهاي يک شرکت براي نوآوري شود
q فعاليتهاي شرکت را در مسير بهبود انعطاف پذيري سازماني هدايت کند و زمان لازم براي رسيدن محصول جديد به بازار را به حداقل رساند
q امکان ترکیب انواع مختلف از تخصصها را با سرعت بالا و تنوع زياد فراهم کند
q امکان تمرکز شرکت بر روي فعاليتهاي اصلي خود را داده و منابع کليدي آن را بکار گيرد
دلایل عمده عدم برون سپاری
q هزينه هاي فعلي بخوبي درك نشده اند.
q ارائه دهندگان خدمتي كه در مقايسه با واحد داخلي فعلي خيلي برجسته باشند، وجود ندارند.
q كاهش كنترل بر روي ارائه دهنده خدمت
q وابستگي به ارائه دهندگان خدمت
q ارائه دهندگان خدمت مي توانند در كسب و كار ما توسعه پيدا كنند. (رقيب ما باشند)
q ممكن است برون سپاري به وفاداري كاركنان صدمه بزند. (برون سپاري براي كاركنان باقيمانده چه پيامي به همراه خواهد داشت.)
q برخی از فعاليتها و يا انواع غلطي از آنها برونسپاري شوند و بدينسان قابليتهاي شرکت از درون خالي ميشود ونشانگر عدم تشخیص درست در برون سپاری است
4 – فرآیند برون سپاری و متدولوژی
سوالات اساسی در برون سپاری
1- چرا برونسپاري؟ (Why?)
آيا سازمان شما اساساً بايد استراتژي برونسپاري را انتخاب كند يا نه؟
منافع و ريسك هاي آن چيست ؟
2- كدام فعاليتها؟ (What?)
سازمان شما چه فعاليتهايي را بايد برونسپاري نمايد؟
3- به چه كسي؟ (Whom?)
سازمان شما فعاليتهاي انتخاب شده براي برون سپاري را بايد به چه ارائه دهندگان خدمتي واگذار نمايد؟
4- چگونه؟(How)
سازمان شما پس از برونسپاري فعاليتها چگونه بايد اداره شود ؟
چرخه فعالیت برون سپاری
مرحله قبل از قرارداد
1.تشخیص نیاز به برون سپاری
2.برنامه ریزی استراتژیک
3.انتخاب تامین کننده
مرحله قرارداد
4.فرایند عقد قرارداد
5.فرایند واگذاری
6.اجرا
مرحله پس از قرارداد
7.ارزیابی خدمات برون سپاری شده
موفقیت ها و مزایای برون سپاری فرآیندهای کسب وکار
• کاهش هزینه های عملیاتی
• آزادسازی بخشی از منابع سازمانی
• بهبود کیفیت خدمات
• افزایش سرعت در ارائه خدمات
• افزایش انعطاف پذیری
عوامل موثر بر عدم موفقیت برون سپاری
• انتخاب نادرست تامین کننده
• وجود تضاد در اهداف شرکت تامین کننده و شرکت پشتیبان
• شرایط ناقص قرارداد
• و . . .