نكات جالب و كاربردي براي طراحي و ساخت يك وب سايت بسيار مناسب
استفاده از تکنولوژيهاي پويا ( Dynamic )
به طور کلي به آن دسته از تکنولوژيهاي برنامه نويسي گويند كه از طرف سرور که معمولا با بانک اطلاعاتي در ارتباط هستند و محتواي صفحات وب را بر اساس تقاضاي کاربر توليد ميکند و اساس آن بدين صورت است که براساس تقاضاي کاربر که از کامپيوتر Client از طريق مرورگر به Web Server ارسال ميشود، يک سري پروسه و عمليات براساس اطلاعات ارسالي انجام گرديده و خروجي آن که بصورت مجموعه اي از Tagهاي HTML است به سمت کامپيوتر کاربر Client ارسال ميشود) استفاده شود مانند:
CGI Programming
اين تکنولوژي بدين شکل است که ابتداي يک برنامه اجرايي به يکي از زبانهاي CGI مانند Perl، C و Delphi و ... نوشته ميشود و برنامه اجرايي در شاخه CGI-bin ريشه سايت قرار ميگيرد و داده هاي ارسالي به صورت پارامتر به اين برنامه ها ارسال ميشود و خروجي آن به صورت HTML است که به سمت کاربر ارسال ميگردد. البته اين تکنولوژي تقريبا منسوخ شده است و امروزه کمتر کسي از آن استفاده ميکند.
PHP
برگرفته از کلمات Hyper Text Processor مي باشد يک زبانه برنامه نويسي شبيه Perl است که داري انواع توابع توکار و قوي مي باشد از انواع Database هي موجود علي الخصوص MySQL پشتيباني مي کند و برروي سرورهي ويندوز و يونيکس قابل اجرا است و آخرين نسخه آن PHP 4.X مي باشد. همکنون تعداد قابل توجهي از سيت ها از ين تکنولوژي بري برنامه نويسي Server- Side خود استفاده مي کنند.
JSP (Java Server Page)
يک زبان برنامه نويسي Server-Side ميباشد که تمامي قدرت Java را دارد و در حال حاضر يکي از امن ترين
تکنولوژيهاي طرف سرور است. البته پشتيباني آن بار کاري زيادي به Web-Server تحميل ميکند و بيشتر با سرورهاي يونيکس همخواني دارد و به دليل دارا بودن قدرت تقريباً کامل Java، برنامه هاي بسيار قدرتمندي براي وب ميتوان نوشت. البته تعداد Host هاي معروف پشتيبان کننده از اين نوع تکنولوژي چندان زياد نيست.
ASP.NET
آخرين نسخه (Active Server Page) ASP ميباشد که نسبت به نسخه قبلي آن يعني ASP 3.0 تغييرات بسيار بسيار زيادي داشته است و برخلاف ASP 3.0 که حرف زيادي در مقابل PHP وJSP براي گفتن نداشت ASP.NET هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ امنيت و قدرت بر بقيه تکنولوژيهاي طرف سرور پيشي گرفته و به دليل انعطاف آن در پشتيباني از انواع زبانهاي برنامه نويسي مثل J#,C#,VB.NET و...، رفته رفته به يکي از محبوبترين تکنولوژيهاي برنامه نويسي طرف سرور تبديل ميشود و همچنين بدليل قرار گرفتن اساس آن برروي Dot Net Framework که قويترين و جديد ترين محصول Microsoft در زمينه برنامه نويسي ميباشد، بسيار قابل اطمينان است و با توجه به استفاده از Dot Net Framework،
تقريبا از تمام سيستمهاي بانک اطلاعات موجود از قبيل SQL Server ، Oracle ، Access و... پشتيباني کامل دارد.
صفحات شما حدالامكان بايد از قانون 3 كليك پيروي كند
يعني كاربر براي رسيدن به اطلاعات مورد نيازش تنها با 3 بار كليك به نتيجه برسد.
سايت طراحي شده بايد Data Driven باشد
امكان دسترسي سريع به اطلاعات درخواستي از طرف كاربر Dead End نباشد يعني نبايد در هيچ صفحه اي كاربر به بن بست برسد و امكان دسترسي به نقاط ديگر سايت از تمام صفحات وجود داشته باشد.
وجود BreadCromb در صفحات
وجود نشانگر مسيري كه كارير در سايت پيموده و يا در آن قرار دارد .
تمامي صفحات از الگويي خاص پيروي كنند تا كاربر در هر لحظه بداند كه هنوز در سايت شما قرار دارد.
يك طراح بايد بازديد كننده هاي
سايت خود رو مثل توريست تصور كنه
وقتي كه بازديد كننده وارد يك سايت ميشه نبايد دچار سردرگمي بشه و زماني كه صفحات وب سايت ما را مشاهده مي كند بايد به راحتي بتواند به همه قسمتها دسترسي پيدا كند و هيچ ابهامي براي استفاده از خدمات و اطلاعات سايت براي او ايجاد نشود و مهمترين كار براي رسيدن به اين هدف استفاده از Navigation ها در همه صفحات وب مي باشد.
وجود Navigation
نكاتي كه بايد در مجموعه عواملي كه هنگام ايجادNavigation ها بايد رعايت شود شامل:
1- تعيين كردن اهداف و نيازها : كه صحبت مستقيم با كاربران سريع ترين راه ممكن براي رسيدن به اين هدف است.
2- ايده گرفتن از Navigation هاي موجود در سايتها: براي مثال بيشتر سايتها بازتاب كار انجام شده را به كاربران نشان مي دهند( Feedback )
3- Navigation ها فقط مختص صفحه اول نيستند و نبايد يكطرفه باشند.
4- فراهم كردن Shortcut ها يا همون اتصالات سريع به صفحات.
5- توجه كردن به Background و پيش ذهنيتهاي افراد مختلف:براي مثال افراد بزرگسال دوست دارند كه با 1 جستجوي سريع و مستقيم در سايت به نتيجه برسند اما افراد با سنين كمتر ترجيح ميدهند كه با جستجوي بيشتري به جواب برسند....
سريع لود شدن و بارگذاري صفحات
صفحات نبايد ديرتر از 20 يا حداكثر 30 ثانيه لود شوند به عبارت ديگر نبايد حجمي بيش از 100 كيلو بايت داشته باشند.
در طراحي صفحات نبايد از تصاوير و يا فايل هاي فلش و يا اطلاعاتي استفاده كرد كه حجم Loading سايت ما را بالا مي برند و بايد براي اين منظور از نفري با گرايش گرافيك كه مسلط به امر طراحي تصاوير در محيط وب استفاده كرد.
قبل از تحويل سايت يا در واقعPublish بايد Useability Testing روي آن تست شود
ادمين سايت بايستي قبل از انتشار وب سايت از صحت عملكرد سايت و نيز تمامي نكات گفته شده در اين دستورالعمل مطئن شود.
چند زبانه بودن وب سايت
در طراحي سايت بايد سايت بگونه اي طراحي گردد كه امكان چند زبانه بودن در آن ديده شود.
سيستم Character Encoding مورد استفاده بايد سيستم Unicode باشد.
در طراحي صفحات بايد صفحات بگونه اي طراحي شود كه در تمامي Resolution ها بگونه اي صحيح ديده شود.
طراحي صفحات بايد بگونه اي باشد كه در تمامي Browser ها صحيح نمايش داده شود.
در واقع طراح سايت قبل از Publish بايستي سايت خود را در تمامي Browser ها تست نمايد تا مشكلي پيش نيايد.
الزامات محتواي يك وب سايت اينترنتي
صفحه معرفی
این صفحه که تحت عناوین مختلفی نظیر "درباره ما"، "درباره شرکت" و ... یا "About Us" و ... نامگذاری می شود به موضوع معرفی شرکت یا موسسه، اهداف و استراتژیها، تاریخچه و ... می پردازد.
صفحات محصولات و خدمات
هدف بسیاری از وب سایتها، معرفی محصولات و خدمات یک شرکت یا فعالیت تجاری هستند بنابراین اینگونه صفحات بازدید کنندگان بیشتری را به خود اختصاص می دهند. معماری صحیح و منطقی اطلاعات و دسته بندی موضوعات نقش مهمی در طراحی اینگونه صفحات دارد. نکته مهم دیگر، اطلاع رسانی کامل و دقیق است، مخاطب یک سایت تمایل دارد پس از بازدید، اطلاعات کاملی دریافت کند و نیاز کمتری به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری پیدا کند. ارائه اطلاعات بصورت فایلهای قابل دریافت (doc ،pdf، ...) نیز شامل ايجاد قسمت گالري جهت مشاهده عكس و تصوير محصولات شركت تسهیل مناسبی در اینگونه صفحات خواهد بود.
صفحه تماس
این صفحه در برگیرنده اطلاعات تماسی با شرکت شامل نشانی، تلفن و فکس و ایمیلهای شرکت می باشد. بسیاری از مخاطبین وب سایت تمایل دارند برای تماس و کسب اطلاعات بیشتر از فرمهای متداول استفاده کنند بنابراین توصیه می شود در اینگونه صفحات از فرمهای قابل ارسال با آیتمهای مناسب جهت تسهیل کار مراجعه کنندگان به سایت استفاده شود.
صفحه راهنمای سایت
در سایتهای بزرگ، پیمایش در صفحات و یافتن موضوع مورد نظر می تواند به یک معضل تبدیل شود در اینگونه وب سایتها، صفحات راهنما مانند صفحه "نقشه سایت" یا "Site Map" می تواند راهنمای خوبی برای دسترسی به قسمتهای مختلف سایت باشد. طراحی اینگونه صفحات بگونه ای است که بازدیدکننده می تواند در یک نگاه، کلیه قسمتها و صفحات سایت را ببیند و با کلیک بر روی عنوان به صفحه مورد نظر خود برسد.
صفحه اخبار
محصولات و خدمات جدید، انجام پروژه ها، قراردادهای مهم، حضور در نمایشگاهها و ... مواردی هستند که می تواند در این صفحه قرار داده شوند. پویایی این صفحه نشاندهنده توانایی یک شرکت خواهد بود و بسیاری از شرکتهای بزرگ به این صفحه اهمیت ویژه ای می دهند و حتی از اخبار شرکت در صفحه اصلی و در مکان مهمی استفاده می کنند.
صفحه جستجو
امکان جستجو در سایت (چه بصورت یک صفحه و لینک مجزا و چه بصورت آیتمی در کلیه صفحات) در سایتهای بزرگ، در تسهیل دستیابی به اطلاعات مورد نظر بسیار مفید است. جستجو (به روشهای مختلف) بخصوص در مواردی که مخاطب سایت اطلاع دقیقی از محل اطلاعات مورد نظر خود ندارد، یکی از موارد بسیار کاربردی در وب سایتها می باشد.
چند زبانه بودن وب سايت
سايت ساخته شده بايستي حداقل دو زبانه بوده و در تمامي قسمتها اين دو زبانه بودن رعايت شود.
صفحه نظر سنجي
كه در اين گونه صفحات بايد به دو صورت نظر سنجي انجام پذيرد. در حالت اول بايد نظر سنجي از سايت و امكانات سايت از بازديد كنندگان صورت پذيرد و در مرحله بعدي بايد فرم نظر سنجي از محصول توليدي سازنده در سايت سازنده وجود داشته باشد.
صفحات متعدد دیگری نیز وجود دارند که در بسیاری از سایتها وجود دارند که بخاطر طولانی شدن مبحث از توضیح آنها صرفنظر می شود که برخی از آنها عبارتند از : صفحه عضویت، صفحه سفارش، صفحه پرسشهای متداول یا FAQ، صفحه پرسش و پاسخ، صفحه لینکها، صفحه نمایندگیها و ...
الزامات محتواي يك وب سايت اينترانتي
صفحه معرفی
این صفحه که تحت عناوین مختلفی نظیر "درباره هر واحد"، "درباره واحد" و ... یا "About Us" و ... نامگذاری می شود به موضوع معرفی واحد، ، تاریخچه و ... می پردازد.
اسناد
كه شامل اسناد واحد مي باشد. اين اسناد شامل:
- اعضاء تيم و شرح وظايف
- چشم انداز
- دستورالعمل ها و استانداردها و فرم ها
- صورتجلسات
- ماموريت و اهداف
- گزارشات
- دوره هاي آموزشي كه شامل مقالات و كتابهاي الكترونيكي و ... مي باشد
صفحه تماس
این صفحه در برگیرنده اطلاعات تماسی با واحد شامل نام واحد، تلفن و فکس و ایمیلهای اشخاص واحد می باشد. بسیاری از مخاطبین وب سایت تمایل دارند برای تماس و کسب اطلاعات بیشتر از فرمهای متداول استفاده کنند بنابراین توصیه می شود در اینگونه صفحات از فرمهای قابل ارسال با آیتمهای مناسب جهت تسهیل کار مراجعه کنندگان به سایت استفاده شود.
صفحه راهنمای سایت
در سایتهای هر واحد، پیمایش در صفحات و یافتن موضوع مورد نظر می تواند به یک معضل تبدیل شود در اینگونه وب سایتها، صفحات راهنما مانند صفحه "نقشه سایت" یا "Site Map" می تواند راهنمای خوبی برای دسترسی به قسمتهای مختلف سایت باشد. طراحی اینگونه صفحات بگونه ای است که بازدیدکننده می تواند در یک نگاه، کلیه قسمتها و صفحات سایت را ببیند و با کلیک بر روی عنوان به صفحه مورد نظر خود برسد.
صفحه اخبار :
محصولات و خدمات جدید، انجام پروژه ها، قراردادهای مهم، حضور در نمایشگاهها و ... در هر واحد از مواردی هستند که می تواند در این صفحه قرار داده شوند. پویایی این صفحه نشاندهنده توانایی یک واحد در شرکت خواهد بود و بسیاری از شرکتهای بزرگ به این نوع از صفحات اهمیت ویژه ای می دهند و حتی از اخبار شرکت در صفحه اصلی و در مکان مهمی استفاده می کنند.
صفحه جستجو
امکان جستجو در سایت واحد (چه بصورت یک صفحه و لینک مجزا و چه بصورت آیتمی در کلیه صفحات) ، در تسهیل دستیابی به اطلاعات مورد نظر بسیار مفید است. جستجو (به روشهای مختلف) بخصوص در مواردی که مخاطب سایت اطلاع دقیقی از محل اطلاعات مورد نظر خود ندارد، یکی از موارد بسیار کاربردی در وب سایتها می باشد.
صفحه نظر سنجي
كه در اين گونه صفحات بايد به دو صورت نظر سنجي انجام پذيرد. در حالت اول بايد نظر سنجي از سايت و امكانات سايت از بازديد كنندگان صورت پذيرد و در مرحله بعدي بايد فرم نظر سنجي از وظايف انجام شده در كل واحد در سايت وجود داشته باشد.