من مدیر هستم
چه باید بدانم ؟ چه باید بتوانم انجام دهم؟
برای این که تصویری ترسیم شود از دانشی که یک مدیر باید داشته باشد و مهارتی که در اجرا بایستی از خود نشان دهد،ابتدا آنها را به صورت خلاصه فهرست می کنیم.1 – برنامه ریزی ، که شامل برنامه ریزی استراتژیک ، برنامه ریزی عملیاتی و برنامه ریزی نیروی انسانی می شود.
2- سازماندهی، که شیوه طراحی ساختار سازمان را به ما ارائه ميكند. ساختاري که منابع در اختيار،خصوصا منابع انسانی را درتناسب با اهداف و عملیات سازمان بکار گیرد.
3- کنترل و نظارت که نحوه ی کسب اطمینان از عدم انحراف در اجرای برنامه های طرح ریزی شده را به ما خواهد آموخت .
4- هدایت، رهبری وانگیزش که این توانایی را به ما می دهد تا قابلیت نیروی انسانی سازمان را در جهت پیشبرد اهداف سازمان ارتقاء دهيم.
5- ارتباطات سازمانی که مباحث مربوط به ارتباطات موجود بين اجزاي يك سازمان را شامل می شود.هم ارتباطات عمودي و هم افقي
6- تصمیم گیری ، مدل های مختلف تصمیم گیری را مطرح میکند که یکی از مهمترین مهارت های یک مدیر است.
7- خلاقیت و نوآوری روش های برخورد با مسائل و همچنین ایجاد ایده های مناسب و کارا را دربرمی گیرد.
اطمينان دارم كه شما در اهمیت فوق العاده مدیریت به عنوان فعالیتی حیاتی در زندگی اجتماعي بشر هیچگونه تردیدی نداريد. امروزه با مدیریت است که از منابع و امکانات موجود بهره برداری می شود تا به اهداف سازماني، ملی و منطقه ای دست پیداکنیم. مجموعه فعالیتهای که در هفت بند بالا گفتیم، اجزاء فرآیند مدیریت را شکل می دهد. سعی وافر نگارنده بر آن است که مفاهیم، اصول و نظریه های مدیریت را در تمام ابعاد آن بصورتی مفهوم و ساده اما پر معنا و کاربردی ارائه نماید.
گام اول پیمودن راه مدیریت با برنامه ریزی شروع می شود. برنامه ریزی را در سه زمینه برنامه ریزی استراتژیک ، عملیاتی و برنامه ریزی نیروی انسانی مطالعه و بررسی خواهيم كرد و تکنیک ها و متدهای برنامه ریزی را با ارائه مثال های مناسب فرا خواهیم گرفت.در مطلب آينده بحث برنامه ريزي بازشده و بسط داده خواهد شد