مسئولیت کیفیت Quality Responsibility
یکی از نکات حائز اهمیت که مدیریت باید تشخیص دهد این است که بهبود کیفیت، باید به صورت جامع، فراگیر و بطور جدی توسط کلیه واحدهای سازمان پیگیری گردد. اطمینان ازحضورکلیه افراد دریک چنین فعالیتی یکی ازمسئولیتهای مهم مدیریت ارشد 1 است. باید سؤال کرد که بخش تضمین کیفیت در این مورد چه نقشی را بازی خواهد کرد؟
بخش تضمین کیفیت این مسئولیت رابرعهده دارد که مدیریت ارشد و مدیریت تولید را درراستای برقراری تضمین کیفیت محصولات سازمان یاری دهد. وظیفه بخش تضمین کیفیت نظیر یک انبار فن آوری است که انواع و اقسام مهارت ها و منابع لازم جهت تولید محصولات با کیفیت و قابل قبول بازار را درخود جای داده است. مدیریت کیفیت همچنین مسئولیت ارزیابی واستفاده از اطلاعات هزینۀ کیفیت 2 جهت شناسایی امکانات بهبود سیستم و شناساندن این فرصت ها به مدیریت رده بالا را بر عهده دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که بخش کیفیت، مسئول کیفیت 2 نمی باشد، چرا که این بخش مسئولیت طراحی، تولید، توزیع و یا خدمات پس از فروش محصول را برعهده ندارد. به عبارت دیگرمسئولیت کیفیت برعهده تک تک افراد سازمان است.
بعضی ازاین مسئولیت ها وسمت های کاری عبارتند از:
برنامه ریزی محصول، بازاریابی و فروش ( بازرگانی )
این سمت وظایف آماده سازی وانجام فعالیت های تحقیقاتی و ارزیابی بازار را که منجر به تعریف ویژگیهای محصولی 3 که با خواسته های مشتری مطابقت داشته باشد را برعهده دارد. از فعالیت های دیگراین سمت می توان به در دسترس مشتری قراردادن داده ها واطلاعات مربوط به کیفیت اشاره کرد.
مهندسی محصول ( واحد طراحی محصولات جدید)
از وظایف این مجموعه می توان به طراحی اولیه محصول، تعیین مشخصات، طراحی قابلیت ساخت، انتخاب مواد، تلورانس ها و مشخصات عملکرد محصول اشاره کرد.
مهندسی ساخت ( واحدمهندسی – ابزار)
وظایف انتخاب فرآیند ساخت 4، طراحی دستگاههای مناسب تولید، انتخاب روش های کار، طراحی محیط کار، آماده سازی محیط کار مناسب و تجزیه وتحلیل مشکلات و مسائل بوجود آمده در ارتباط با تولید محصولی که دارای کیفیت مورد نظر است از وظایف این واحد می باشد.
خرید
این بخش مسئولیت انتخاب فروشندگان و فعالیت نمودن در مورد کیفیت مواد و قطعات تأمین شده توسط این فروشندگان را بر عهده دارد.
مدیریت تولید
این مدیران مسئول تعلیم اپراتورها، نگهداری مناسب از تجهیزات تولید، تعبیر و تفسیر صحیح نقشه ها و مشخصات و همچنین کنترل محصول در هنگام تولید هستند.
کارکنان تولید
کلیه کارکنان وظیفه دارند که در زما ن تولید، استادی و هنر خود را به طور مناسب به کار گیرند و مهارت های فنی خود را بهنگام نمایند.
بازرسی و آزمون ( کنترل کیفیت 5 )
این سمت مسئولیت اندازه گیری مواد و قطعات ورودی و ارزیابی عملکرد کلیه محصولات تولید شده با توجه به مشخصات مورد نظر را بر عهده دارد.
بسته بندی و حمل و نقل
مسئولیت استفاده از مواد مناسب و کافی جهت بسته بندی و حمل و نقل محصول تا رسیدن آن به دست مشتری بر عهده این قسمت می باشد.
خدمات پس از فروش
از وظایف این مسئولیت می توان به نگهداری از محصول که شامل کلیه فعالیتهای تعمیر، نصب و تعویض قطعات می گردد اشاره کرد. نقش اصلی امور مشتریان آگاه ساختن آنها از عملکرد بالقوه محصول در طی عمر مفید آن می باشد.
بدیهی است که مسئولیت کیفیت باید در کلیه سطوح سازمان احساس گردد. ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر " فلسفۀ همه مسئول کیفیت هستند به کارگرفته شود " ، آنگاه این خطر وجود دارد که " هیچ کس مسئول کیفیت نباشد " . این حقیقت، دلیل مهمی برای برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل کیفیت می باشد. به علت گسترده بودن دامنه فعا لیت های تضمین، حتماً تعهد مدیریت ارشد 6، باید به عنوان اولین گام در راستای اجرای موفقیت آمیز برنامه های تضمین کیفیت در نظرگرفته شود. این تعهد، شامل تأکید بر اهمیت کیفیت، شناسایی مسئولیت های مربوط به کیفیت در واحدهای مختلف سازمان وهمچنین مسئول و جوابگو نگاهداشتن کلیه مدیران و کارکنان سازمان در ارتباط با کیفیت می باشد.
در شرایط ایده آل، وظیفه تضمین کیفیت باید به وسیله مهندسان ومدیرانی که سابقه خوبی درفن آوری متناسب با محصول، مهندسی سیستم های مدرن، ابزار مدیریت، آموزش روش های آماری 7 که شامل کنترل های فرآیند ، بازرسی به وسیله نمونه گیری 8، مهندسی قابلیت اطمینان 10، طراحی آزمایش ها 11 و فنون مدلسازی 12 فرآیند می گردد انجام گیرد.
1 Top Management
2 Cost Of Quality
3 Product Specification
4 Manufacturing Process
5 Quality Control
6 Top Management Commitment
7 Statistical Methods
8 Sampling
9 Reliability
10 Design Of Experiment
11 Modeling