زنجیره ارزش  Value Chain

زنجیره ارزش معرف مجموعه ای از فعالیت های پیوسته ای است که سودمندی یا ارزش محصولات یا خدمات یک سازمان را افزایش می دهند . این فعالیت های ارزش افزا شامل فعالیت هایی هستند که از نگاه مصرف کننده باعث افزایش مطلوبیت کالاها و خدماتی که توسط آنها خریداری می شوند ، می گردند .  زنجیره ارزش ، در برگیرنده فعالیت هایی است که از مرحله تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش ادامه می یابند . تمام این فعالیت ها از نظر تأثیر آنها در کارکرد ، کیفیت و بهای تمام شده محصول نهایی مورد ارزیابی قرار می گیرند .

فهرست مراحل زنجیره و شرح مختصری از فعالیت های هر مرحله در زیر خواهد آمد .

1.     تحقیق وتوسعه

خلق و توسعه ایده های مربوط به محصولات ، خدمات و یا فرآیندهای جدید

2.     طراحی

توسعه تفصیلی ایده ها و مهندسی محصولات ، خدمات و یا فرآیندها

3.     تولید

گرد آوری و ترکیب منابع مورد نیاز برای عرضه یک محصول یا یک خدمت

4.     بازاریابی

فرآیندی که مشتریان بالقوه را از ویژگیها و خصوصیات محصولات یا خدمات مطلع می سازدو فروش آنها را ترغیب می کند

5.     توزیع

فرآیندی که برای تحویل محصولات یا خدمات به مشتریان برقرار می گردد.

6.     خدمات پس از فروش

فعالیت های پشتیبانی ارائه شده به مشتریان در مورد یک محصول یا خدمت

 

منبع : حسابداری بهای تمام شده - ایرج نوروش