کتاب برای مدیر

مدیریت عمومی  -  دکتر سید مهدی الوانی

در صنعت و تجارت ما مدیران بسیاری هستند که تحصیلات آکادمیک و تخصص دانشگاهی آنان، مدیریت یا رشته های مرتبط با آن نمی باشد. این دوستان برای بهبود کارایی مدیریتی خود بایستی دانش مدیریت خود را افزایش دهند و به همین دلیل در دوره های آموزشی شرکت می کنند و یا خود نسبت به مطالعه ی کتاب های مدیریتی و یا منابع دیگر اقدام می نمایند.

برخی از این مدیران بسیار پرمشغله بوده و زمان کافی برای مطالعه ی منابع گوناگون و متنوع مدیریت را در اختیار ندارند. به دست آوردن دانش تئوریک و مهارت های اجرایی مدیریت هم چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت، به همین خاطر مطالعه ی کتاب مدیریت عمومی از استاد فرزانه جناب آقای دکتر سید مهدی الوانی را به این دوستان توصیه می کنم. اگر برای خواندن کتاب، زیاد وقت ندارید این همان کتابی است که باید بخوانید. در این کتاب تقریبا آنچه که یک مدیر به صورت عمومی و حداقلی باید بداند آمده است.

این کتاب تا کنون بارها تجدید چاپ شده است. عناوین و سرفصل های کتاب به شرح زیر می باشد.

 

1.      سیر تحولات نظریه های سازمان و مدیریت

2.      برنامه ریزی

3.      سازماندهی

4.      کنترل و نظارت در سازمان

5.      هدایت و انگیزش

6.      ارتباطات سازمانی

7.      تصمیم گیری

8.      خلاقیت و نوآوری در سازمان

 

در انتها و در قسمت ضمائم مطالب بسیار خوبی در مورد روش ها و سیستم های نوین مدیریتی ارائه گردیده که جالب توجه می باشد. برخی از عناوین مقالات قسمت ضمیمه ها به شرح زیر است.

·         شاخص تعیین حیطه نظارت

·         پرسشنامه های رهبری و تعیین سبک رهبری

·         سازمان های یادگیرنده

·         مفاهیم مدیریتی

·         مدیریت تعارض