دستمزد مشاوران نسبتا بالاست. با این که شما به عنوان یک کارفرما یا مشتری محصول ملموسی را دریافت نمی کنید اما باید هزینه نسبتا بالایی را پرداخت نمائید. در قبال بهایی که می پردازید ، چه دریافت می کنید. می خواهید که به شما چگونه خدمت شود؟ خواهان دریافت ارزشی بیش از آنچه که داده اید هستید و این حق شماست. در اینجا نکته ای ظریف وجود دارد . نکته این است که خدمت مشاوره و کیفیت دریافت آن را خود شما تعیین می کنید.

شما می توانید مشاوره ای خوب را از یک مشاور خوب دریافت کنید. اگر تاکنون برای شما پیش آمده که پروژه ای را با مشاور یا گروهی از مشاوران قرارداد کرده اید و در انتهای پروژه ، رضایت شما تأمین نشده است شک نکنید که خودشما خواسته اید ! چرا؟

این پرسش ، پاسخی دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. در اینجا ابراز امیدواری می کنم در قبال هزینه ای که برای خواندن این مطلب پرداخت می کنید ما به ازای آن ارزش مناسبی را دریافت نمایید.

پاسخگوئی به چرای مهم شما را از این نکته و با این پرسش شروع می کنیم که شما اساسا چه وقت و در چه موقعیتی به سراغ مشاور می روید؟ موقعیت فرضی ما دقیقا مشابه زمانی است که شما احساس نیاز می کنید که به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

البته امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشید.

شما هنگامی پیش پزشک می روید که دچار بیماری شده باشید و می دانیدکه بیماری شما چیست؟ برخی موارد هم ممکن است وجود داشته باشند که شما بیماری خود را تشخیص نداده اید و فقط برخی عوارض و علایم را مشاهده و احساس کرده اید. اولین خدمتی که از پزشک انتظاردارید این است که با طرح سوالاتی مناسب و با صرف حوصله و با انجام معاینات و وارسی های لازم به شما بگوید که مشکل و معضل و بیماری شما چیست. پس انتظار اولیه شما حل مشکل نیست بلکه تشخیص صحیح معضل و تعریف مسئله می باشد .

همین نکته و مسئله نیز درمورد سازمان، موسسه و کارخانه شما صادق می باشد. هنگامی، ازیک مشاور دعوت به همکاری می نمایید که مشکل سازمان را، تشخیص داده اید و حال از او می خواهید که برای شما، مسئله را حل نماید و راهکارمناسبی ارائه کند. اما موقعیت هایی هم وجود دارند که برخی عوارض و علائم را، در سازمان مشاهده نموده اید اما در تعریف و تشخیص صحیح و دقیق مسئله ناتوانید به همین دلیل است که از یک مشاور می خواهید که  ضمن بازدید از کارخانه ، طرح سوالاتی از شما و انجام مصاحبه با مدیران و پرسنل سازمان، تعریفی مناسب از مسئله را ارائه دهد و یا مشکلی که شما آن را تعریف کرده اید، بازتعریف نماید. پس اولین خدمتی که یک مشاور می تواند به شما ارائه دهد؛ تشخیص، تعریف  و یا بازتعریف مشکل و مسئله سازمان شما می باشد.

بگذارید گامی به عقب برگردیم. سراغ کدام مشاور می روید ؟

مشاور متخصص ، مجرب ، متخصص ، حرفه ای ، کاردان و لایق. یک مشاور با این صفات و ویژگی ها را، چطور و با چه متدی شناسایی و انتخاب می کنید؟

روش های گوناگونی برای استخدام و عقدقرارداد با یک مشاور وجود دارد. آیا با اولین فردی که یکی از دوستان ، همکاران یا آشنایان شما معرفی کرده است سر میز قرارداد می نشینید؟ اگر جواب شما مثبت می باشد، مشخصا دارید عجله می کنید. و باید کمی درنگ کنید.

بازهم از دیگر دوستان و همکاران خود بخواهید در همان زمینه موردنظر شما کسانی را به شما معرفی کنند. بهتراست اسم و تلفن همراه کسانی رابگیرید که حداقل یک پروژه را برای دوست وهمکار شما طراحی و اجرا کرده باشند،نه صرفا کسانی که  می شناسند.

اینترنت دریایی از اطلاعات است، مواظب باشید در آن غرق نشوید ! بعضی مواقع زیادی اطلاعات، کار انتخاب را سخت و مشکل می کند. سراغ شرکت های مشاوره ای بروید که در وب سایت خود فهرست کامل و خوبی از پروژه های اجرایی، درج کرده باشند. اگردر فهرست پروژه های آن شرکت به نام سازمان های معتبر و شناخته شده برخوردید ، عنوان و شماره تماس را یادداشت کنید.

از انجمن های تخصصی مانند انجمن مدیران صنایع ، انجمن مشاوران مدیریت و غیره نیز می توانید کمک بگیرید.برخی از استادان دانشگاه که سوابق اجرایی دارند نیز توصیه می گردند.

فهرستی از مشاوران تهیه کنید و در آن پروژه های اجراشده توسط شرکت های مشاوره را درج کنید. فهرست خود را با توجه به رزومه کاری و اجرایی ، تعدادپروژه ها و اعتبار کارفرمایان و مشتریان آنها غربال کنید. تعداد محدودی را که نسبت به بقیه مناسب تر به نظر شما می آیند را انتخاب کنید . با آنها تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری از سوابق اجرایی خود در اختیار شما بگذارند.

با شرکت های مشاوره انتخاب شده تماس بگیرید و قرار ملاقاتی را با کارشناس آنها تعیین کنید. بهتر است که محل ملاقات شرکت شما باشد و زمان آن وقتی باشد  که حجم کارهایتان کمتر می باشد. هنگام حضور بصورت رودررو، آنها رامحک بزنید و بگذارید هرچه در چنته دارند رو کنند. در مورد موضوع مورد نیاز خود، آنها را به چالش بکشید . به آنها بگویید بهترین و عالی ترین پروژه ای که در زمینه مورد نظر شما، اجرا کرده اند، کدام بوده است و بخواهید که در مورد آن توضیحات مفصلی به شما بدهند . درهنگام ادای توضیحات و تعریف کردن از پروژه مورد نظر آنها ، خوب دقت کنید، ببینید ، آیا واقعا شوق ، هیجان و افتخار، هنگامی که از بهترین پروژه خود تعریف می کند را می توان در صورتش دید، در لحن صدایش چطور؟ ، زیاد سخت نیست می توانید تشخیص دهید . درصورتی که از واقعی بودن حس آنها مطمئن شدید،آن را یک پوئن مثبت و امتیاز خوب محسوب کنید ، چه به لحاظ توضیحات فنی و چه به لحاظ علاقه و تعصب و اعتماد به نفسی که نسبت به کار خود دارند.

با توجه به جلسات برگزار شده فهرست خود را محدود تر کنید.با مشتریان وکارفرمایانی که شرکت های مشاوره باقیمانده در لیست، اخیرا برای آنها پروژه هایی را اجرا کرده اند تماس بگیرید. خود را معرفی کرده و هدف خود را ازتماس گرفتن بصورت خلاصه وشفاف بیان کنید. از آنها بخواهید نکات مثبت واحیانا منفی که در همکاری با شرکت مشاوره پیش آمده است را برایتان بگویند.مطمئن باشید که اطلاعات بسیار خوبی بدست خواهید آورد.

در این موقعیت باید قادرباشید با احساسی شبیه اطمینان، مشاور مطلوب و مناسب را انتخاب نمایید، اما جهت کسب اطمینان خاطر از صحت انتخاب، باید تا پایان پروژه و دستیابی به نتایج مورد انتظار، صبر کنید ولی بابرداشتن گام های حساب شده ای که تاکنون آمده و در ادامه نیز گفته خواهد شده، ریسک کمتری را متحمل خواهید شد.

در مطلب بعدی مراحل پس از انتخاب مشاور رانیز به تفصیل بیان خواهم کرد.

ضمنا می توانید به  مطلب مشاوره چیزی بیشتراز توصیه است  نیز نگاهی بیندازید . در آن مطلب فرآیند مشاوره بارویکردی هدف مدارانه تشریح گردیده است. مقاله سودمندی است.