آنچه هر رهبر سازمانی باید در مورد پیروان خود بداند

هیچ رهبر سازمانی بدون پیرو نیست.‌اين مساله کاملا روشن است، ولی صنعت مدرن رهبری امروز، بر‌اين پایه استوار شده است که رهبران سازمان‌ها اهمیتی بسیار بیشتر از پیروان دارند.

در دنیای سازمانی امروز که ساختار سازمان‌ها به سمت ساختارهای افقی پیش مي‌رود، دیگر تشخیص دادن‌اين نکته که رهبر سازمان چه کسی است و پیروانش چه افرادی هستند، سخت و سخت‌ترمي‌شود. روابط مبتنی بر گزارش‌های بین مدیر و کارمند تغییر یافته است و از ابزارهای مدیریت استعداد به صورت گسترده استفاده مي‌شود. با تلاقی تغییرات فرهنگی و تکنولوژیکی، خواسته‌ها و رفتارهای پیروان تغییر کرده است.

ادامه نوشته

اهداف نظام پيشنهادها

1.     استقرار و توسعه محيط خلاق در تمام سطوح سازمان

2.     تقويت فرهنگ و حس تعلق سازماني

3.     گسترش حوزه تفكر،تعميق ونهادينه نمودن بهبود مبتني برتغيير

4.     گسترش سطوح يادگيري سازماني


ادامه نوشته

نيازهاي مديران امروزی

مقدمه

تفاوتی ندارد یک کسب‌و‌کار تا چه حد موفق یا ظاهرا امن و استوار باشد، زمان آرامش برای رهبران در هر صنعتی به پایان رسیده است. یک آمار گسترده این واقعیت را موکدا تقویت می‌کند

بیش از نیمی‌از شرکت‌هایی که در سال 1955 نقش رهبری را در صنعت داشته‌اند در سال 1990 هنوز رهبر آن صنعت بوده‌اند، ولی بیش از دو- سوم رهبران صنایع در سال 1990 در سال 2004 دیگر وجود نداشتند.

امروزه مديران باید در كسب‌وكار خود کشتی را با وجود امواج 12 متری و اقیانوس‌هایی که دیگر هرگز رنگ آرامش به خود نخواهد دید هدایت کنند و هنوز این توانایی را داشته باشند که خدمه و کارکنانشان را به سلامت از بندری به بندر دیگر رهنمون باشند. آنها باید در محیط دارای فشار مداوم و غیرعادی در سطح بالایی موثر باقی بمانند.

ادامه نوشته

این نکته را هنگام تدوین استراتژی های کسب و کار در زمان رکود اقتصادی به خاطر داشته باشید

چند نفر را تصور کنید که با یکدیگر در حال مسابقه دو می باشند.این مسابقه اندکی خاص است و شرایط این رقابت با مسابقات دیگر دویدن، قدری متفاوت می باشد، زیرا مسیر دارای مراحل مختلف و گوناگون می باشد.

قسمتی از مسیر، مشابه تمرین های نظامی یا مسابقات چندگانه، هموار و تمیز نیست و پر از گل ولای می باشد و در قسمت های دیگر، نفرات شرکت کننده بایستی از زیر سیم خاردار بگذرند، ادامه مسیر اما تا انتها صاف و هموار می باشد.

ادامه نوشته

ضرورت تغییر در فضای ذهنی مدیران ارشد برخی سازمان های ایرانی

مقدمه

پرداختن به سیستم های مدیریتی و اجرایی ساختن متدهای آن در کشور ما سابقه ای طولانی ندارد. شرکت هایی هستند که به لحاظ کمی در حد و اندازه های کارخانه های بزرگ هستند اما به شکل یک کارگاه، اداره و مدیریت می شوند، در همین وضعیت و در آن سوی طیف، هستند سازمان هایی که نزدیک به شرکت های کشورهای توسعه یافته حرکت می کنند و سیستم های مدیریتی را به درستی پیاده سازی نموده و از نتایج موفقیت آمیز این رویکرد، بهره مند شده اند.

ادامه نوشته

بیست و شش نکته بدیهی برای افزایش فروش و سود

مقدمه

در بسیاری از موارد، صاحبان سرمایه یا کسب و کار گمان می‌کنند برای افزایش سهم بازار خود و در نتیجه بالا بردن رقم فروش و سود شرکت، باید هزینه و دردسر زیادی را متحمل شوند.

حال آنکه روش‌های ساده و کم‌هزینه‌ای برای رشد کسب و کار و افزایش فروش و سود وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها، آنقدر بدیهی و در دسترس هستند که صاحبان کسب‌وکار از آنها غافل می‌شوند. از این رو شاید فهرست کردن این روش‌ها، در قالب پیشنهادهایی ساده و تیتروار، بتواند به عنوان ابزاری کارآ در جهت تلاش برای بهبود میزان فروش و سود هر کسب و کار در عین صرف کمترین هزینه، به کار رود.

1 - به جای تمرکز بر فروش محصول، بر کمک به مشتری تمرکز کنید

ادامه نوشته

دوازده نشانه براي تشخيص موفقيت کسب‌وکار

هدایت یک کسب‌وکار کوچک می‌تواند گیج‌کننده باشد. بسياري از صاحبان کسب‌وکار تنها به قدری موفق هستند که کسب‌وکارشان را به‌کل رها نکنند و ضرر ندهند. مسیر پیش روی کسب‌وکارهای کوچک مبهم و پرخطر است. آیا کسب‌وکارتان را باید به امید‌ آینده باز نگه دارید یا‌اینکه باید همین حالا از آن دست بکشید؟

چه زمان درخواهید یافت که موفق بوده‌اید یا نه؟ در‌این مقاله 12 نشانه را پیش رویتان می‌گذاریم که به شما می‌گوید کسب‌وکارتان تنها نبردی برای ادامه‌ بقا است یا توانسته‌اید فراتر از آن حرکت کنید.

ادامه نوشته

آیا شغل دوم کارمندان تان به ضرر شما است؟

داشتن شغل دوم، سبب می‌شود کارمند احساس خستگی کرده و دچار اضطراب شود. کارمندانی که علاوه بر شغل اصلی خود، شغل دوم نیز دارند، به طور بالقوه می‌توانند به بهره‌وری و روحیه تیمی آسیب برسانند. اما داشتن شغل دوم، مزیت‌هایی نیز دارد: مهارت‌های مفید و تجربه بیشتر. در این مقاله، مت چیتاک به بررسی این موضوع می‌پردازد که مدیران چگونه می‌توانند به مقابله با این عمل در میان کارمندان خود بپردازند.

ادامه نوشته

نیروها و منابع انسانی تازه استخدام شده سازمان خود را چگونه آموزش می دهید؟

مقدمه

معمولا در سازمان هایی که فرآیند آموزش یکی از زیرسیستم های مدیریت منابع انسانی بوده، برای نیروهای تازه استخدام شده، آموزش بدواستخدام و آموزش حین کار، برنامه ریزی و اجرا می گردد. من اما با شیوه ای دیگر، مراحل اولیه آموزش فرد تازه استخدام شده را طرح ریزی و پیاده سازی می کنم.

این روش، منحصر به فرد و ابتکاری نبوده اما در کمتر سازمانی دیده ام که به این صورت پیاده شود. شاید شما هم پس از مطالعه مطلب و درک این شیوه بگویید که نامتعارف است اما درصورتی که به درستی و به شکلی صحیح اجرا شود برای تمامی سازمان ها مفید و اثربخش می باشد.

ادامه نوشته

خطاهاي عمده در ارائه خدمت به مشتري

گاهی به نظر می‌رسد گستاخی در ارائه خدمت به مشتریان جزو استثنائات است. اما در جهان واقعي گستاخی به مشتریان وجود دارد و هر روز اتفاق می‌افتد.

تعريف شما از گستاخي به مشتری هنگام ارائه خدمت چيست؟ وقتی به عنوان مشتری با شرکت دیگری سروکار دارید کدام رفتار غیرحرفه‌ای پرسنل آن شرکت بیشتر موجب عصبانیت شما می‌شود؟
گاهی اوقات رفتاری که از آن به گستاخی تعبیر می‌شود تعمدی نیست و اغلب در نتیجه بی میلی یا بی توجهی یک کارمند بروز می‌کند. به گفته نانسی فریدمن مدیر عامل و بنیانگذار شرکت تلفن داکتر که در سنت لوئیس به امر آموزش خدمات مشتری اشتغال دارد؛ ارائه خدمت بد به مشتریان به معنی کم شدن فروش و از دست دادن بازار است.

ادامه نوشته

چرخش شغلی در سازمان ها و ارتباط آن با بهبود انگیزه منابع انسانی و دیگر مزایای آن

مقدمه

در اختیار داشتن نیروهای با سابقه و تجربه بالا برای هر سازمانی مغتنم و بسیار ارزشمند می باشد اما مانند هر پدیده دیگری این مسئله نیز به صورت کامل و در تمام ابعاد مثبت نبوده و بعضا دارای مسائل نیز ممکن می باشد.

یکی از مسائلی که ممکن است ظهور پیدا کرده و تأثیری نامطلوب بر سازمان و منابع انسانی آن بگذارد و تبدیل به مشکلی شود که حتما باید برای آن راه چاره ای پیدا کرد، یکنواخت شدن شرایط کاری و شغلی برای پرسنلی است که مدت زیادی در سازمان مشغول به کار بوده اند. این وضعیت نیروی انسانی را در شرایط تکراری و روزمرگی قرار داده و باعث کاهش و یا از بین رفتن انگیزه های کاری و شغلی آن ها می گردد.

ادامه نوشته

چگونه رقبای تان را زیر نظر بگیرید؟

رقابت در کسب وکار تا حدی که می‌شنوید یکی از مشتریان شما تصمیم گرفته با کس دیگری وارد معامله شود، موضوعی مثبت است. چون باعث می‌شود به خودتان بیایید و برای ایجاد نوآوری و خلاقیت در کار و استفاده از ایده‌های جدید انگیزه داشته باشید.

دانستن اینکه رقیبان شما در حال حاضر چه کاری می‌کنند روش بسیار خوبی است که نه تنها به شما توانایی می‌دهد که نقاط قوت و ضعف رقیبانتان را بشناسید و بدانید تهدیدات احتمالی که برای کسب وکار شما ایجاد می‌کنند چه هستند، بلکه در شناخت فرصت‌های جدید نیز به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر دریابید که رقیب شما بازاری را که فکر می‌کنید پتانسیل‌های زیادی دارد، هدف خود قرار نداده و به آن توجه نمی‌کند، زمان مناسبی است که مشتری را در آن زمینه به سوی خود جذب کنید.

ادامه نوشته

سه وجه تمایز بین رهبران و مدیران

مقدمه

برای ساختن یك سازمان موفق، به افراد مختلف با موقعیت‌های سازمانی مختلفی احتیاج است تا سازمان بتواند كاركرد روان و درستی داشته باشد.

برخی از نقش‌های سازمانی به راحتی قابل تعریف هستند در حالی كه برای برخی دیگر مشخص كردن حدود آنها پیچیده‌تر است. مثلا می‌توان تفاوت یك مدیر و یك رهبر را در یك سازمان مثال زد. ممكن است در آن واحد شما هم رهبر و هم مدیر مجموعه خود باشید،‌ولی اینكه شما یك رهبر فوق‌العاده باشید، لزوما به این معنی نیست كه شما یك مدیرعالی هم هستید و همینطوربالعكس. اما، تفاوت واقعی این دو جایگاه سازمانی چیست؟

ادامه نوشته

چهار اشتباه رایج در استخدام کارمندان جدید

مقدمه

معمولا دو کارمند از هر سه کارمندی که استخدام می‌شوند، رضایت مدیران را بر آورده نمی‌کنند؛ تا اندازه‌ای به این خاطر که 95 درصد از 100 درصد جویندگان کار در مورد توانایی‌ها و مهارت‌هایشان بیش از حد اغراق می‌کنند تا کار مورد نظر را به دست آورند.

گرچه این آمار مایوس‌کننده است اما آنها به خوبی به مدیران نشان می‌دهند که چه اشتباهاتی را حین استخدام نیروهای جدید مرتکب می‌شوند و در نتیجه از چه اشتباهاتی باید خودداری کنند. اینجا قصد دارم تا به چهار اشتباه اصلی مد نظرم اشاره کنم و سپس توصیه‌هایی را در راستای اجتناب از این اشتباهات ارائه دهم.
ادامه نوشته

احتمال بازگشت پژو به ایران

ایسنا - پایگاه خبری Inautonews گزارش داد که بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده برایش ممکن است دوباره فعالیت‌هایش را در ایران به حالت طبیعی بازگرداند.
این پایگاه خبری نوشته است: در تاریخ هجدهم نوامبر سال‌جاری میلادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران اعلام کرد که پژو ممکن است به بازار ایران بازگردد که در صورت تحقق آن، تولید خودرو در ایران بار دیگر شاهد رشد خواهد بود.

ادامه نوشته